
روزی را اگر بتوان فرض کرد که خانم ها دست از خرید کشیده و بازار نروند و از لذت خرید کردن صرف نظر کنند، بخش اعظم تولیدات جواهرات وآلات زینتی، تقریبا همه لوازم آرایشی و بهداشتی، بیشتر تولیدات پوشاک، مبلمان و پرده و سایر تزیینات منزل، بخش زیادی از اقلام فانتزی مثل عروسک و مجسمه […]
روزی را اگر بتوان فرض کرد که خانم ها دست از خرید کشیده و بازار نروند و از لذت خرید کردن صرف نظر کنند،
بخش اعظم تولیدات جواهرات وآلات زینتی، تقریبا همه لوازم آرایشی و بهداشتی، بیشتر تولیدات پوشاک، مبلمان و پرده و سایر تزیینات منزل، بخش زیادی از اقلام فانتزی مثل عروسک و مجسمه و دکوری های و بسیاری موارد دیگر از آن به بعد بایستی تولیداتشان متوقف شود.
طرفداران اشتغال زنان کاش با تحقیق علمی و با مراجعه به مراکز خرید آمار دقیقی از میزان درآمد زنان شاغل که صرف امور مفید و مولد می شود و یا در زندگی مشترک صرف مخارج ضروری می شود را دربیاورند.
البته نمی خواهم بگویم مردان هیچ خرید غیر ضروری ندارند و البته که خصوصا در میان مردان ثروتمند اتومبیل، ساعت، موبایل، تبلت و… از مخارج غیر ضروری معمول است اما فکر نمی کنم کسی منکر این باشد که بخش اعظم خرید های غیر ضروری توسط بانوان انجام می شود. خصوصا اگر به کمد لباس های خانم و انباشت انواع پوشاک در آن نگاهی انداخته باشد.
البته اینگونه که آمارها هم تایید می کند بانوان مخارجی چون: خرید جواهر، لوازم آرایشی و دکوراسیون را به خود تحمیل می کنند. شاید اگر فرهنگی که آن را فرهنگ “پول من و پول ما” نامگذاری کردم برچیده شود خیلی از این مخارج به راههای صحیح هدایت شوند. در کشور ما در بسیاری از موارد زن پولی که در میاورد را “پول من” و پول همسرش را “پول ما ” می نامد و هیچ گونه احساس تعهدی در قبال مخارج مشترک ندارد.