
رضا شریعتی، روزنامه نگار کارشناسان معتقدند خودروهای فرسوده حدود ۱۵ تا ۲۰ برابر خودروهای نو و استاندارد، سوخت مصرف میکنند و به همین میزان باعث آلودگی بیشتر محیط زیست، بیماریهای تنفسی، قلبی و عروقی می شوند. آنها می گویند: بالا بودن سن ناوگان تجاری وحمل و نقل کشور، افزایش میزان مصرف سوخت و آلودگی محیطزیست […]
رضا شریعتی، روزنامه نگار
کارشناسان معتقدند خودروهای فرسوده حدود ۱۵ تا ۲۰ برابر خودروهای نو و استاندارد، سوخت مصرف میکنند و به همین میزان باعث آلودگی بیشتر محیط زیست، بیماریهای تنفسی، قلبی و عروقی می شوند.
آنها می گویند: بالا بودن سن ناوگان تجاری وحمل و نقل کشور، افزایش میزان مصرف سوخت و آلودگی محیطزیست و
محمدی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروی فرسوده در گفتوگو گفت:روال اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده این بود که واردکنندگان خودرو با توجه به حجم موتور خودروهای وارداتی، موظف به خرید گواهی اسقاط و از رده خارج کردن تعدادی خودروی فرسوده بودند.
وی با بیان اینکه در حدود یک سال گذشته به دلیل نوسانات ایجاد شده در واردات خودرو، فرایند اسقاط خودروهای فرسوده کند شده بود، خاطرنشان کرد: بعد از اعلام تصمیم اخیر دولت مبنی بر ممنوع شدن واردات خودرو، فرایند اسقاط خودروهای فرسوده نیز به طور کامل متوقف شده است.
این عضو هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروی فرسوده ادامه داد: در این شرایط تعداد زیادی گواهی اسقاط روی دست مراکز اسقاط خودرو مانده که خریداری ندارد.
محمدی افزود: اسقاط خودروهای فرسوده یک طرح ضروری و کلان ملی است و نباید فقط متکی به واردات خودرو باشد زیرا در آن صورت با اتفاقاتی همچون ممنوعیت واردات خودرو، این طرح ملی متوقف میشود.
وی ادامه داد: سالانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور شمارهگذاری میشود که با اختصاص دو درصد از هزینههای شمارهگذاری آنها به اسقاط خودروهای فرسوده، منابع مالی عظیمی برای این طرح ملی تامین خواهد شد.
این عضو هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروی فرسود خاطرنشان کرد: حدود ۲۰۰ مرکز اسقاط خودرو در کشور فعال است که ادامه وضعیت فعلی و متوقف ماندن اسقاط خودروهای فرسوده، باعث به خطر افتادن سرمایه بخش خصوصی و از بین رفتن اشتغال موجود در این مراکز خواهد شد.
خودرو فرسوده عامل اصلي آلودگي هوا
رضا خلردی، كارشناس ارشد محيطزيست نوسازي خودروهاي فرسوده را چالش اصلي حل آلودگي هواي تهران ميداند و ميگويد: «متاسفانه تاكنون سيستم حاكميتي خوبي براي حل اين مشكل در نظر گرفته نشده است.»
وی با بيان اينكه در حال حاضر ۷۰هزار خودرو فرسوده در شهر کرج تردد ميكنند، ميگويد: هر خودرو فرسوده ۲۰برابر خودرو نو آلودگي توليد ميكند.
خلردی تاكيد ميكند: در زمينه از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده به موفقيت چنداني دست نيافتهايم و از سال ۸۰ تاكنون کمتر از دو میلیون خودرو فرسوده در كل كشور از رده خارج شده است كه در حد مطلوب نيست!
وی ادامه داد:اين قصه تلخ آلودگي هواست كه با رسيدن فصل زمستان،زكام آلودگي هوا حادتر شده و هي مدارس تعطيل ميشوند و همچنان نفسهاي کلانشهرها به شمارش می افتد.
این کارشناس ارشد محیط زیست افزود: کلانشهر کرج حدود ۱۳ هزار دستگاه تاکسی دارد که روزانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر در خطوط آن جابجا می شوند.
*اسقاط دو هزار و ۳۰۰ دستگاه در کرج
عزیز صدرنژاد، رئیس سازمان مدیریت حمل ونقل بار و مسافر شهرداری کرج با اشاره به جمع آوری ۴۰۰ تاکسی فرسوده برای اسقاط و جایگزینی ۱۵۰ دستگاه تاکسی جدید در کرج گفت: طرح اسقاط تاکسی های فرسوده و اعطاء وام نوسازی به آنها برای این سازمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که فعالیت تاکسی ها در سطح شهر سهم قابل توجهی از افزایش میزان آلایندگی ها را شامل می شود و ما عزم جدی در خصوص کاهش هرچه بیشتر این میزان از آلاینده ها را داریم که نوسازی تاکسی ها یکی از اقدامات موثر در این خصوص است.
وی با بیان اینکه عمر مفید تاکسیها ۱۰ سال است و برای جلوگیری از آلودگی هوا، اسقاط تاکسیهای فرسوده ضروری است، خاطرنشان کرد: بر اساس آمار مکتوب، ۱۳ هزار تاکسی در شهر کرج موجود است که از این میان، بیش از ۱۲ هزار تاکسی، در سطح شهر فعالیت دارند و یکسوم آنها فرسوده هستند.
این مسئول با اشاره به اینکه در سال ۹۴، اسقاط خودرو توسط اتحادیه تاکسیرانی راهاندازی شد،گفت: تا به امروز، بیش از دو هزار و ۳۰۰ دستگاه از این خودروها اسقاط شده و خودروهای جدیدی چون پژو و سمند بهعنوان جایگزین، وارد خطوط شده اند
* سخن پایانی
تردد اتومبیل های فرسوده و قدیمی در جاده ها، تهدیدی برای سلامت شهروندان و مسافران است. از طرفی فرسودگی خودورها علاوه بر ایجاد تصادفات متعدد عاملی در نازیبا جلوه دادن محیط شهری و جادهای شده است و در این بین سوخت نامتعارفی را هم مصرف میکند. . از این رو انتظار می رود تا مسئولان نگاه جامع تری به مساله داشته باشند.