پروژه ملی خط راه آهن بروجرد – ملایر لرستان که قرار است بروجرد را به شبکه ریلی متصل کند چندین سال است به دلایل مختلف از جمله عدم تملک زمین عملیاتی نشده است، ایستگاه فاز اول این طرح قرار است در روستاهای «حاجی آباد» و «زرشکه» از توابع بخش مرکزی بروجرد اجرا شود. خط […]
پروژه ملی خط راه آهن بروجرد – ملایر لرستان که قرار است بروجرد را به شبکه ریلی متصل کند چندین سال است به دلایل مختلف از جمله عدم تملک زمین عملیاتی نشده است، ایستگاه فاز اول این طرح قرار است در روستاهای «حاجی آباد» و «زرشکه» از توابع بخش مرکزی بروجرد اجرا شود.
خط راه آهن بروجرد در مرحله تملک زمین
محمد نوری کارشناس حقوقی و ارزیابی شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی در رابطه با مشکلات پیش روی اجرای عملیات خط راه آهن بروجرد، گفت: در حال حاضر منابع طبیعی طی نامه ای اعلام کرده است که در زمین هایی که ملی بوده و معارضی ندارد بدون هماهنگی هیچ گونه عملیات اجرایی انجام نشود.
وی با بیان اینکه این موضوع باعث شده است پیمانکاران قرارگاه خاتم نتوانند عملیات اجرایی را شروع کنند، افزود: انتظار می رود این مشکل حل شود تا پیمانکاران بتوانند وارد فاز اول عملیاتی این پروژه شوند.
کارشناس حقوقی و ارزیابی شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: مشکل اساسی در روستای «زرشکه» و «حاجی آباد» به دلیل آماده نبودن نقشه زمین و مشخص نبودن مساحت زمین طرح است و در این رابطه قیمت گذاری انجام نشده است.
نوری افزود: مردم منطقه قصد دارند زمین را با قیمت هر متر ۲۵ هزار تومان در «زرشکه» و ۷۵ هزار تومان در «حاجی آباد» به قرارگاه خاتم واگذار کنند که با این قیمت های بالا، تملک زمین برای اجرای عملیات خط آهن بروجرد از عهده قرارگاه خاتم خارج است.
کارشناس حقوقی و ارزیابی شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی، تاکید کرد: اگر با مردم بر سر قیمت زمین به توافق نرسیم یک کارگروه از کارشناسان قوه قضاییه تشکیل و قیمت گذاری انجام می شود.
پروژه راه آهن بروجرد ردیف بودجه ای گرفت
علاء الدین بروجردی نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه ای که با تیم کارشناسی وزارت راه و قرار گاه خاتم الانبیاء برای رفع موانع اجرای عملیات خط راه آهن بروجرد در فرمانداری برگزار شد، با بیان اینکه تلاش می شود دغدغه چند ساله بروجرد تحقق پیدا کند، گفت: آغاز عملیات این پروژه طی مراسمی در دولت قبل در منطقه بروجرد صورت گرفت.
وی افزود: اما هیچ وقت انگیزه جدی در مرکز استان برای اجرایی شدن این پروژه وجود نداشته است.
نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر وزیر راه و شهرسازی به لرستان و پیگیری قرارگاه خاتم برای اجرای عملیات خط راه آهن بروجرد، ادامه داد: بهانه ای که این بار برای اجرای عملیات مطرح شد این بود که برای تملک زمین بودجه ای در نظر گرفته نشده است و طرح باید ردیف جداگانه ای داشته باشد.
بروجردی با بیان اینکه اقدامات زیادی انجام شد و در بودجه سال جاری ردیف اعتباری برای آن در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: به طور ویژه برای تملک زمین خط راه آهن بروجرد بودجه ای در نظر گرفته شده و برای اجرای عملیات تیم کارشناسی پای کار آمده است.
تحول در بروجرد با اجرای پروژه راه آهن
وی تاکید کرد: وقتی یک تحول زیر بنایی و بسیار مهم اتفاق می افتد به تبع آن منطقه هم متحول می شود و قیمت زمین های منطقه هم چند برابر می شود.
نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی گفت: پروژه خط راه آهن بروجرد پروژه ساده ای نیست، اولین انتظار این است که در اجرای آن همکاری جدی انجام شود.
بروجردی گفت: با توافق منطقی و نظر کارشناسی بر قیمت گذاری می توان مشکل را حل کرد چرا که حق قیمت گذاری بر اصول کارشناسی است.
وی تاکید کرد: چون طرح ملی است اگر این توافق صورت نگیرد قانون دولت را مکلف کرده با همکاری قوه قضاییه پروژه را اجرا کند.
اجرای خط آهن جزء تحولات بنیادی و اساسی است که می تواند بروجرد را به شبکه داخلی و خط بین المللی متصل کند
نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کشور قانونمندی قرار داریم و قرار نیست عملیات با بی قانونی جلو برود، افزود: باید تلاش کنیم این تحول مهم و وحدت بخش رقم بخورد، فاز اول آن برای وصل شدن به دورود اجرایی شود و فاز دوم از بروجرد به سمت ملایر و غرب کشور اجرایی می شود.
بروجردی بیان داشت: اجرای خط آهن جزء تحولات بنیادی و اساسی است که می تواند بروجرد را به شبکه داخلی و خط بین المللی متصل کند.
با ورود شرکت های کوچک برای اجرای پروژه مخالفت کردیم
وی با بیان اینکه همه شرایط برای اجرای پروژه آماده است، ادامه داد: با تجربه خوبی که قرارگاه خاتم دارد و دستوری که وزارت راه و شهرسازی صادر کرد این پروژه پیگیری می شود، چرا که می خواستند پروژه را به مناقصه بگذارند، ما با این موضوع که شرکت های مختلفی با توانمندی محدود بیایند پای کار و دوباره عملیات متوقف شود و روز از نو و روزی از نو، مخالفت کردیم.