هزارتوی مشکلات «چالوس»/تیغِ زباله بر گلوی چهارمین جاده زیبای جهان جاذبه‌های گردشگری چهارمین جاده زیبای جهان زیر تیغ زباله‌هاست، متولیان می‌گویند، روزانه بیش از ۳۰ تن زباله در این جاده تولید می‌شود که حجم بیشترش مربوط به مسافران است. جاده چالوس که از آن با عنوان چهارمین جاده زیبای جهان یاد می‌شود، یکی از مهم‌ترین […]

هزارتوی مشکلات «چالوس»/تیغِ زباله بر گلوی چهارمین جاده زیبای جهان

جاذبه‌های گردشگری چهارمین جاده زیبای جهان زیر تیغ زباله‌هاست، متولیان می‌گویند، روزانه بیش از ۳۰ تن زباله در این جاده تولید می‌شود که حجم بیشترش مربوط به مسافران است.

جاده چالوس که از آن با عنوان چهارمین جاده زیبای جهان یاد می‌شود، یکی از مهم‌ترین محورهای ارتباطی کشور است که از کرج آغاز و به شهرستان چالوس در استان مازندران متصل می‌شود، قدیمی‌ترها آن را به‌واسطه گردنه‌های سخت و خطرناکش «هزار چم» می‌نامند، این جاده نه یک مسیر برای رسیدن به مقصد، بلکه جاذبه گردشگری برای همه‌کسانی است که از آن عبور می‌کنند.

 

وجود سد کرج و آن منظره سبزرنگ که گاه‌گاهی پشتِ پیچ‌وخم‌های جاده پنهان می‌شود و دل هر رهگذری را می‌رباید، روستای «واریان» که به ونیز معروف است و اهالی‌اش برای رفت‌وآمد از قایق به‌جای تاکسی و اتوبوس استفاده می‌کنند، روستاهایی با قدمت هزارساله، پیست اسکی دیزین، کدوتنبل‌های قد و نیم قد که از دیواره‌های جاده آویزان است، باغ لاله‌های گچسر و روستای «ولایت رود» که قدمت ویلاهایش قجری است، درختان کهن‌سال و بناهای تاریخی، رستوران‌ها و مراکز اقامتی بخش‌هایی از جاذبه‌های گردشگری چهارمین جاده زیبای جهان هستند که می‌توان نام برد.

 

 

 

سهم بالای مسافران عبوری در تولید زباله

 

اما زیبایی و سرزندگی محور کرج – چالوس بدون شک به وجود رودخانه کرج بستگی دارد؛ از قدیم هم گفته‌اند هر جا آب باشد آبادانی به وجود می‌آید.

 

اما این جاده همیشه به زیبایی توصیفاتی نیست که در چند سطر بالا خواندید، کافی است صبح یک روز جمعه دل به جاده بزنید؛ آن‌وقت با حجم بالایی از زباله‌ها مواجه می‌شوید که در چشم برهم زدنی همه آن زیبایی‌ها را می‌بلعد و تصویری زشت تقدیمتان می‌کند. حتی رودخانه کرج این شریان حیاتی نیز از گزند زباله‌ها در امان نمانده است.

 

در گفتگو با شهردار شهر آسارا واقع در جاده چالوس آخرین وضعیت مدیریت پسماند این جاده توریستی را بررسی کردیم، وی با اشاره به اینکه بخش آسارا مشتمل بر ۵۲ روستا و یک شهر است، اظهار کرد: در بحث تولید روزانه زباله علاوه بر ساکنان روستاها و شهروندان آسارا، مسافران عبوری از جاده چالوس و مراکز خدماتی – رفاهی موجود در این مسیر هم سهیم هستند.

 

 

 

محمدباقر آسرایی با اشاره به اینکه تولید زباله در جاده چالوس و محدوده بخش آسارا در هفت ماه ابتدایی سال به‌مراتب بیشتر است، گفت: بیش از ۸۰ درصد از حجم زباله تولیدی مربوط به مسافرانی است که در پایان هفته در محور کرج – چالوس تردد می‌کنند و یا از این محور برای عبور و سفر به شمال کشور استفاده می‌کنند.

 

بیشترین حجم زباله تولیدی محور کرج – چالوس از پل کُندر تا دهانه جنوبی تونل کندوان استآسرایی توضیح داد: بیشترین حجم زباله تولیدی محور کرج – چالوس از پل کُندر تا دهانه جنوبی تونل کندوان حدود ۷۴ کیلومتر است که در این میان نیروهای بخشداری، جمع‌آوری زباله‌های خارج از حریم شهر آسارا را انجام می‌دهند که شامل رسیدگی به ۷۰ درصد از حجم کار است.

 

وی بیان کرد: در یک روز عادی بیش از ۳۰ تن زباله در بخشی از جاده کرج – چالوس که در محدوده استان البرز جمع‌آوری‌شده و در سکوی خلج آباد به نیروهای سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج تحویل داده می‌شود.

 

شهردار آسارا با اشاره به اینکه برای مثال یازدهم شهریورماه حجم زباله پایین سد به ۱۲ تن رسید، گفت: ۶ تن مربوط به بخش آسارا و شش تن دیگر مربوط به روستاها است که به‌صورت پراکنده جمع‌آوری می‌شود، ۱۲ تن دیگر نیز توسط ماشین بزرگ جمع‌آوری می‌شود.

 

 

 

آسرایی بابیان اینکه شهرداری و بخشداری آسارا هم شش دستگاه ماشین حمل زباله دارد، گفت: طرح‌های حمایتی در قالب گسترش، نوسازی و بهسازی ماشین‌آلات این حوزه را به مسئولان استان ارائه داده‌ایم.

 

عمده زباله‌های تولیدی در محور کرج – چالوس مربوط به مواد تجدیدناپذیراز جمله پلاستیک استوی با توضیح اینکه باید برای مردم فرهنگ‌سازی شود تا در کم کردن حجم زباله‌های تولیدی با ما همکاری داشته باشند، بیان کرد: عمده زباله‌های تولیدی در محور کرج – چالوس مربوط به مواد تجدیدناپذیر از جمله پلاستیک است که در طبیعت می‌ماند و لطمه زیادی به محیط‌زیست منطقه وارد می‌کند.

 

شهردار آسارا گفت: دولت باید به نحوی سیاست‌گذاری کند که به سمت حذف مواد پلاستیکی پیش رویم و در کنار این موضوع اولویت‌بندی سنجش‌های کیفی در ساماندهی محور کرج – چالوس و پرداختن به بحث گردشگری هم اهمیت زیادی دارد.

 

 

 

دولت برای مدیریت پسماند در جاده چالوس اعتبار دائم تخصیص دهد

 

آسرایی در مورد پیشنهادهایی که از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج در خصوص جمع‌آوری زباله‌های تولیدی توسط رستوران‌های موجود در این محدوده از محور کرج – چالوس مطرح‌شده است، افزود: در قبال انجام این اقدامات باید هزینه کرد و تخصیص بودجه داشته باشیم که در حال حاضر با توجه به نبود اعتبار لازم نمی‌توانیم این اقدامات را اجرایی کنیم.