در ایام برگزاری جشنواره‌های تئاتری یکی از دغدغه‌های بزرگ گروه‌های نمایشی علاوه بر نگرانی برای هرچه بهتر اجرا کردن تئاترشان و حس رقابت سالم، محل اجرایشان است که اگر شرایط مناسبی نداشته باشد، قطعا بر کیفیت اجرا و جلب نظر مخاطب تاثیر زیادی می‌گذارد. تالارهای نمایشی مختلفی در سطح شهر تهران مخصوصا محدوده مرکزی شهر، […]

در ایام برگزاری جشنواره‌های تئاتری یکی از دغدغه‌های بزرگ گروه‌های نمایشی علاوه بر نگرانی برای هرچه بهتر اجرا کردن تئاترشان و حس رقابت سالم، محل اجرایشان است که اگر شرایط مناسبی نداشته باشد، قطعا بر کیفیت اجرا و جلب نظر مخاطب تاثیر زیادی می‌گذارد.

تالارهای نمایشی مختلفی در سطح شهر تهران مخصوصا محدوده مرکزی شهر، در ایام برگزاری جشنواره‌ها به عنوان سالن‌های اجرای نمایش‌های جشنواره میزبان می‌شوند، اما همیشه در این ایام گروه‌هایی هستند که از شرایط اجرای‌ خود در این تماشاخانه‌ها رضایت ندارند یا از کمبود امکانات و دور بودن از مرکزیت اجراهای جشنواره ـ محدوده تئاتر شهر ـ گله دارند.

علی محمدی کارگردان نمایش عروسکی «پهلوان کچل ۱۸ عیاری» از گروه‌هایی که تئاترش را در سالن استاد انتظامی روی صحنه برد، درباره شرایط اجرا توضیح داد: مدیران خانه هنرمندان معمولا حتی در ساعات کاری هم حضور نداشتند. در یک جشنواره معمولا یک جلسه فنی برگزار می شود تا از کارگردان بپرسند به چه چیزها و امکاناتی در سالن  نیاز دارند و دکور چگونه است. این اتفاق برای گروه‌هایی که در تئاتر شهر اجرا داشتند رخ داد. در واقع آقای حسین طاهرپخش گروهی را تشکیل داد و با همه گروه‌ها صحبت شده بود که به چه چیزی نیاز دارند اما خانه هنرمندان فقط یک بار تلفنی تماس گرفته بودند و دیگر هیچ ارتباطی وجود نداشت.

او ادامه داد: قبل از اجرای خودم در جشنواره به خانه هنرمندان رفتم. با وجود اینکه مدیریت در تالار نبود تا هماهنگی‌های لازم را با ایشان انجام دهیم، تلفنی با او صحبت کردم و به من گفتند، می‌توانید ساعت ۹ شب بیایید تا ساعت ۱۲ شب دکورتان را بزنید و فردا هم که اجرا دارید از ساعت ۲ ظهر می‌توانید در سالن حضور داشته باشید. این اتفاق اصلا ممکن نبود زیرا دکور من شرایطی داشت که باید در سالن و با توجه به شرایط آن، ساخته می‌شد. وقتی هم که ما علت را پرسیدیم گفتند که در سالن، تمرین است! این درحالی است که من نمی‌دانم وقتی در یک سالن جشنواره برگزار می‌شود چه کسی در آنجا تمرین می‌گذارد؟

محمدی اضافه کرد: امکانات نور و تصویر و تهویه این سالن بسیار ضعیف است. نکته دیگر این است که تمام وظایف این سالن بر عهده یک نفر قرار دارد و نمی‌دانم این یک نفر چطور می‌خواهد از عهده انجام تمام کارها و هماهنگی‌ها بربیاید؟ البته که از دیگر نقاط ضعف اجرا در این تالار ضعیف بودن استقبال تماشگر است و از سوی دیگر در خیمه‌شب‌بازی من اگر تماشاگر روبه‌رو قرار نگیرد زاویه دید خراب می‌شود و تالار انتظامی این امکان را نداشت و از کنار تماشاچی نمی‌توانست به خوبی نمایش را ببیند.

مریم ضیایی که کارگردانی نمایش عروسکی «اسب آبنوس» را در جشنواره عروسکی تهران مبارک بر عهده داشته، هم در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به اینکه همیشه مشکلاتی در اجراهای جشنواره‌ها ایجاد می‌شود گفت: ما امسال در تالار هنر نمایش‌مان را اجرا کردیم و خوشبختانه مساله جدی‌ای وجود نداشت و اگر نکته‌ای هم وجود داشته باشد، یک امر عادی و طبیعی است که در هر جشنواره دیگری امکان به وجود آمدن آن هست. اما در سال‌های قبل که در تماشاخانه‌های دیگر اجرا داشتیم میزان مشارکت و همراهی مسئولین اجرایی با ما مناسب نبود.

او ادامه داد: ما می‌دانستیم که  تالار هنر مخصوص نمایش‌های کودک و نوجوان است و نمایش ما هم مخاطبش نوجوان بود بنابراین از جهت استقبال تماشاچی شرایط خاصی داشتیم. ما در این دوره دو اجرا داشتیم که اجرای اول در یک جشنواره مانند اجرای جنرال ‎است که تماشاچی زیادی ندارد بنابراین برای ما هم به همین شکل بود اما در سانس دوم سالن پر شده بود.

او درباره تناسب سبک اجرای نمایش خود با شرایط تالار هنر هم گفت: تنها جایی که از نظر تکنیک نمایش ما به تالار فردوسی نزدیک بود همین تالار هنر بود، زیرا در این نمایش مخاطب باید روبه‌رو قرار می‌گرفت و به صورت مستقیم به تماشای آن می‌نشست و به جهت قاب صحنه‌ای بودن این سالن، شرایط مناسب بود.

 

میثم یوسفی یکی دیگر از افرادی که در تالار گلستان کانون نمایش «هدیه اسرارآمیز» را اجرا کرده است درباره اجرای این نمایش در ایام جشنواره توضیح داد: ما این کار را در خود کانون تولید کرده بودیم و پیش از جشنواره اجرای عمومی هم داشتیم بنابراین توانسته بودیم تا حدی مشکلات آن را برطرف کنیم.  البته گاهی یکسری ناهماهنگی‌ها به وجود می‌آید که در جشنواره‌ها طبیعی است. به طور مثال مسئولینی که از حراست وزارت ارشاد می‌آیند و باعث نوعی ناهماهنگی‌ها می‌شوند.

این کارگردان با بیان اینکه در سالن کانون با مشکل جدی برخورد نکرده‌است، درباره کارهایی که در این دوره در جشنواره حضور داشتند، اظهار کرد: جشنواره شرایط نسبتا خوبی داشت و کمک هزینه را به موقع پرداخت کردند و با وجود بی‌پولی‌هایی که اکنون وجود دارد حمایت‌های خوبی از گروه‌های نمایشی شد. یک سری نقاط ضعف هم در این دوره وجود داشت مثل انتخاب محل برگزاری مراسم افتتاحیه که با حضور مردم همراه شده بود و در نهایت باعث برخی بی‌نظمی‌ها شد. امیدوارم مسئولین اجرایی جشنواره برنامه‌ریزی خاص‌تری برای دوره‌‎های بعد داشته باشند./ایسنا