در راستای توسعۀ فرهنگ کارآفرینی دانش‌بنیان و زمینه‌سازی برای ایجاد کسب‌وکارهای نوپا، اولین استارت‌آپ گردشگری استان مازندران به منظور ارائه راه‌حل نوین در رونق گردشگری استان برگزار شد. به منظور شناسایی طرح ها و ایده های خلاق و حمایت از فرصت های کارآفرینی در حوزه گردشگری، اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری […]

در راستای توسعۀ فرهنگ کارآفرینی دانش‌بنیان و زمینه‌سازی برای ایجاد کسب‌وکارهای نوپا، اولین استارت‌آپ گردشگری استان مازندران به منظور ارائه راه‌حل نوین در رونق گردشگری استان برگزار شد.

به منظور شناسایی طرح ها و ایده های خلاق و حمایت از فرصت های کارآفرینی در حوزه گردشگری، اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان مازندران با همکاری و مشارکت دانشگاه ها، پارک علم و فناوری استان، شرکت های دانش بنیان و سایر مبادی ذیربط، نسبت به اجرای استارت آپ گردشگری در سطح استان اقدام نمود و نفرات برتر آن را جهت دعوت در رویداد ملی “هفته رقابت های استارت آپی” که در مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد، به سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری معرفی می شوند.

 

 

مدیرکل میراث فرهنگی،  صنایع دستی و گردشگری مازندران از ارسال بیش از ۸۰ طرح به دبیرخانه اولین رویداد گردشگری مازندران خبرداد.

سیف الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی،  صنایع دستی و گردشگری استان مازندران با اشاره به استقبال  کم نظیر از این رویداد گفت: بیش از ۸۰ طرح و ایده در حوزه های حمل و نقل،  انرژی،  فن آوری اطلاعات،  بومگردی،  معرفی جاذبه های گردشگری،  محصولات صنایع دستی و گردشگری،  سلامت،  کشاورزی و مزرعه و واحدهای اقامتی به دبیرخانه این رویداد ارسال شد.

سیف الله فرزانه در اولین رویداد استارت آپ گردشگری استان با تاکید برحمایت از سرمایه گذاران بخش گردشگری اظهار داشت: این رویداد یک کار نو و جدید در حوزه گردشگری است.

وی با اظهار اینکه مدیریت یکپارچه در حوزه گردشگری را نیازمند حمایت بخش های مختلف دانست، گفت: باغ تاریخی عباس آباد با کارت زرد یونسکو مواجه شده است و مدیریت آب در باغ عباس آباد با آب منطقه ای و عرصه در اختیار منابع طبیعی است و باید تعامل مطلوبی داشته باشند.

فرزانه با عنوان اینکه دماوند بام ایران است گفت: وقتی در این منطقه با زباله روبرو مواجه می شویم، گردشگری زیر سئوال می رود. گردشگری می تواند هم فرصت و هم تهدید به شمار می رود و باید مدیریت یکپارچه و قانونمند را مصوب کنیم.

وی با اشاره به گردشگری دریایی در استان و استقبال سرمایه گذاران اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی بدون استعلام از دستگاه های دیگر نمی تواند در این بخش کار کند و ما به مدیریت یکپارچه و قانونمند نیاز داریم.

فرزانه با اشاره به مناطق نمونه گردشگری در استان گفت: ۷۴ هکتار از عرصه های چشمه سورت فنس کشی شده است و عرصه آن در اختیار منابع طبیعی است.

فرزانه درباره شرح خدمات گردشگری در چشمه سورت گرفت: مدیریت یکپارچه باید قانونمند شود و به حمایت دستگاه های دیگر نیاز داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با عنوان اینکه مازندران استانی برخوردار است و دارای سواحل و طبیعت زیبا است گفت: بافت های تاریخی و میراث فرهنگی ارزشمندی در استان وجود دارد و برای توسعه گردشگری نیازمند حمایت دستگاه های مختلف هستیم.

وی افزود: مدیریت یکپارچه در حوزه گردشگری نیازمند حمایت است و نباید در حد شعار خلاصه شود.

 

مهران حسنی معاون گردشگری میراث فرهنگی مازندران در حاشیه رویداد استارت آپ گردشگری با بیان اینکه گردشگری به عنوان صنعت خدماتی در جهان رو به  رشد است تصریح کرد: لازمه رشد این است که با توجه به ذائقه های مختلف که در جامعه ایجاد می شود، در سفر و صنعت گردشگری این سلایق را پاسخگو باشیم.

 

وی افزود: برای ایجاد پاسخگویی در صنعت گردشگری باید ایده پردازی و خلاقیت داشته باشیم و از حالت صنعتی به سمت مدرنیته حرکت کنیم و در این راستا، استارت آپ گردشگری با همکاری دستگاه های مختلف راه اندازی شده است.

 

وی گفت: در این استارت آپ ۸۱ ایده و طرح به دبیرخانه ارسال شد وطبق داوری صورت گرفته، ۱۱ ایده در حوزه های مختلف بران صاحبان سرمایه اجرا می شود تا بتوانیم از آن برای بهبود کسب و کار استفاده کنیم.

 

اولین رویداد استارت آپ گردشگری مازندران با معرفی برترین ها به کار خود پایان داد.

اگروتوریسم طرحی از مجید نیک نژاد، نگارگری و نقاشی گل و مرغ بر روی شاه پر طرحی از مستوره لمعانی، رستوران هواپیمایی طرحی از رضا خسروی، توریسم سلامت طرحی از مریم نیک پور و نهرتاب طرحی از شعبان نژاد به عنوان برگزیدگان اولین رویداد استارت آپ گردشگری مازندران معرفی شدند.

«حمل و نقل،اسکان و اقامت»، «خدمات بانکی و بیمه‌ای»، «خدمات اطلاع‌رسانی»، «خدمات پذیرایی و رفاهی»، «خدمات الکترونیک»، «خدمات فناوری‌‍اطلاعات»، «گردشگری و سلامت»، «محیط‌زیست و گردشگری»، «بوم‌گردی و گردشگری دریایی» و «معرفی جاذبه‌ها و محصولات گردشگری»، از مهمترین محورهای این رویداد  بود.

 

 

 

 

 

 

 

استارتاپ چیست؟

اگر بخواهیم به شکلی ساده و ابتدایی استارتاپ را تعریف کنیم: استارتاپ به شرکت‌های نوپایی گفته می‌شود که با یک ایده‌ی ساده و اولیه شروع می‌کنند و به سرعت رشد می‌یابند و به درآمد می‌رسند. از بهترین مثال‌ها و موفق‌ترین استارتاپ‌های جهان می‌توان به گوگل، مایکروسافت، اپل و… اشاره کرد. شرکت‌هایی که با یک ایده‌ی ساده شروع به کار کرده و به درآمدهای میلیاردی رسیده‌اند و امروز بر دنیا تاثیر می‌گذارند.

استارتاپ‌ها معمولا نیاز به سرمایه اولیه هنگفتی ندارند و به کمک فناوری توسعه پیدا می‌کنند، برای موفقیت استارت‌آپ تکنیک‌های متفاوتی مورد نیاز هست که باید آموخته شود.

این رویداد همانطور که از نامش پیداست یک رویداد کارآفرینی است که در سه روز آخر هفته برگزار می‌شود.

 

افراد ایده‌های خود را مطرح می‌کنند و از بین ایده‌های مطرح شده بهترین آن‌ها با رأی حاضران انتخاب می‌شوند. صاحبان ایده‌های انتخاب شده شروع به تشکیل تیم و جذب تخصص‌های مورد نیاز برای پیشبرد ایده می‌کنند. بعد از تشکیل گروه‌ها روز اول به پایان می‌رسد.

در روز دوم گروه‌ها از اول صبح در مکانی که برایشان تدارک دیده شده حاضر شده و با امکاناتی که در اختیار دارند شروع به اجرایی کردن ایده‌ی خود می‌نمایند. در این بین افرادی به عنوان مربی که در زمینه‌های مختلف دارای تخصص می‌باشند و یا سابقه ایجاد استارتاپ را دارند گروه‌ها را در جهت اجرایی کردن ایده‌هایشان راهنمایی و کمک می‌کنند، با این اوصاف روز دوم کاملاً به اجرایی کردن استارتاپ سپری شده و در این بین ممکن است کارگاه‌های آموزشی کوتاه مدت هم برگزار شود.

با آغاز روز سوم باز گروه‌ها دور هم جمع شده و آخرین تلاش‌ها را در جهت تولید نمونه اولیه محصولشان انجام می‌دهند و آماده ارائه آن در حضور داوران می‌شوند. عصر روز سوم زمان بررسی ایده‌ها و محصول اولیه حاصل از آن ایده است ، بطوری که گروه‌ها با ارائه توضیحات در زمینه توجیه اقتصادی طرح، ارزشی که ارائه می‌دهد و افرادی که به عنوان مصرف‌کنندگان نهایی در نظر گرفته شده‌اند و… از طرح خود دفاع می‌کنند. در نهایت سه تیم برتر با رأی نهایی داوران انتخاب می‌شوند.

اما برنده واقعی این رویداد گروه‌هایی هستند که تیم تشکیل شده خود را بعد از رویداد حفظ کرده و با تجربیاتی که به دست آورده‌اند استارتاپ خود را تبدیل به یک شرکت سودآور نمایند. همچنین نمایندگانی از کشورهای مختلف دنیا که خود استارتاپ‌های موفقی را راه‌اندازی کرده‌اند با حضور در این رویداد تجربیات خود در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌دهند.