رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته گفت: ۱۵ تا ۴۵ هزینه های تعمیرات و نگهداری ناوگان ریلی مسافری کشور به صورت ارزی است و بهای بلیت قطار، کفاف آن را نمی دهد. «محمد رجبی» دیروز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران با یادآوری هزینه های ارزی شرکت های ریلی، […]

رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته گفت: ۱۵ تا ۴۵ هزینه های تعمیرات و نگهداری ناوگان ریلی مسافری کشور به صورت ارزی است و بهای بلیت قطار، کفاف آن را نمی دهد. «محمد رجبی» دیروز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران با یادآوری هزینه های ارزی شرکت های ریلی، افزود: هزینه های تعمیر و نگهداری ناوگان ریلی قدیمی و جدید با یکدیگر متفاوت است به طوری هزینه نگهداری واگن های قدیمی ۱۵ تا ۲۵ درصد ارزی و واگن های جدید با فناوری بالا ۴۵ درصد است. مدیرعامل شرکت رجا اضافه کرد: هزینه شرکت های ریلی در چند سال اخیر ۲۰ برابر شده است اما قیمت بلیت قطارهای مسافری ۲ برابر. رجبی ادامه داد: همه شرکت های ریلی باید هزینه های خود را از محل فروش بلیت تامین کنند و تاکنون صاحبان سهام این شرکت ها در مواقع بحرانی کمک های مالی زیادی را برای پایدار بودن شرکت انجام داده اند. رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی و خدمات وابسته یادآورشد: اکنون ۱۴۰۰ واگن مسافری فعال در کشور در شبکه سیر می کنند و با احتساب ۱۰۰ واگن خدماتی، تعداد واگن های مسافری فعال کشور به ۱۵۰۰ دستگاه رسیده است. رجبی افزود: اکنون تامین ارز مورد نیاز شرکت های ریلی به یکی از دغدغه های مهم تبدیل شده و دولت باید این شرکتها را در ردیف دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار دهد. وی گفت: عمر متوسط ناوگان ریلی کشور به ۲۹ سال رسیده و تعمیر و نگهداری آنها و هزینه های ریالی و ارزی زیاد، فشار زیادی به شرکت های ریلی تحمیل می کند.

درخواست اختصاص یارانه ۲ دلاری برای هر مسافر
وی اضافه کرد: اگر دولت ۲ دلار به ازای هر مسافر ریلی به شرکت های حمل ونقل ریلی یارانه اختصاص دهد، بسیاری از مشکلات آنها برطرف می شود؛ هر چند که روند استفاده از قطار توسط مردم در سال های اخیر روند نزولی داشته و اکنون به ۲۴ میلیون نفر در سال رسیده است. رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی و خدمات وابسته اظهار داشت: اکنون هزینه های تعمیرات مربوط به ترمز، چرخ، گیربکس و موتور به صورت ارزی باید پرداخت شود به طوری که تعمیر گیربکس قطارهای خود کششی آلمانی در این کشور از ۱۱۰ تا ۱۵۰ هزار یورو در نوسان است. وی تاکید کرد: با توجه به توسعه شبکه ریلی کشور باید تعداد ناوگان ریلی نیز اضافه شود زیرا با افتتاح مسیر ریلی رشت – قزوین، نزدیک به ۲ میلیون نفر مسافر در این مسیر ریلی اضافه می شود.

سرانه پایین سفر ریلی مردم در ایران
مجید بابایی دبیر این تشکل صنفی نیز گفت: متاسفانه به دلیل سیاستگذاری در حوزه سفر، آمار سرانه استفاده از قطار در ایران ۱۶۰ کیلومتر در سال است در حالی که سرانه سفر با قطار در آلمان ۱۲۰۰ کیلومتر و استرالیا ۷۰۰ کیلومتر و متوسط آن در بسیاری از کشورهای جهان ۸۵۰ کیلومتر است. وی با بیان اینکه سال گذشته قیمت یک واگن مسافری سه میلیارد تومان بوده و اکنون به بیش از هشت میلیارد تومان رسیده است، گفت: تولید یک رام قطار با ۱۰ واگن مسافری برای شرکت های ریلی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد و با این قیمت بلیت ها جوابگوی هزینه شرکت ها نیستیم. بابایی افزود: برای توسعه و تحرک بخش های مختلف اقتصادی باید سفر در ردیف کالاهای اساسی دیده شود و شرکت های ریلی نیز بتوانند از ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت استفاده کنند تا از بحران خارج شوند. وی تاکید کرد: در صورتی که دولت بابت هر مسافر ۲ دلار به قیمت ۴۲۰۰ ریال به شرکت های ریلی اختصاص دهد در این صورت ۶۰ میلیون دلار شرکت های ریلی در سال نیاز دارند.