دولت در حالی این روزها برای تامین نیاز داخلی تعرفه واردات لاستیک خودروهای سنگین باری و اتوبوسی را از ۲۶ به پنج درصد کاهش داده است که از نگاه فعالان صنعت تایر، با حمایت دولت، دستیابی به خودکفایی در این صنعت دور از دسترس نیست. تامین لاستیک مورد نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی یکی […]
دولت در حالی این روزها برای تامین نیاز داخلی تعرفه واردات لاستیک خودروهای سنگین باری و اتوبوسی را از ۲۶ به پنج درصد کاهش داده است که از نگاه فعالان صنعت تایر، با حمایت دولت، دستیابی به خودکفایی در این صنعت دور از دسترس نیست. تامین لاستیک مورد نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از خواسته های رانندگان خودروهای سنگین بود و دولت تصمیم گرفت با هدف حمایت از این قشر تعرفه واردات این نوع لاستیک ها را از ۲۶ درصد به پنج درصد کاهش دهد.
بر این اساس دوشنبه گذشته (دوم مهرماه) «علی معقولی» مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک در بخشنامه ای به گمرکات اجرایی «کاهش تعرفه واردات لاستیک به پنج درصد» را ابلاغ کرد. در این پیوند، «مصطفی تنها» سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: این سیاست به طور قطع ضد تولید است و انگیزه های سرمایه گذاری در این صنعت را کاهش می دهد. به گفته این مقام صنفی، بیش از ۲ دهه است که سرمایه گذار بخش خصوصی وارد صنعت تایرهای سنگین نشده و آخرین بار کارخانه های «آرتاویل تایر» و «کویر تایر» در دهه ۷۰ راه اندازی شدند.
«سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) بتازگی سرمایه گذاری هایی در شهرستان هایی نظیر زابل داشت اما حتی بانک ها حاضر نشدند مشارکت کنند.»
وی تاکید کرد کاهش تعرفه واردات لاستیک، هرچند در کوتاه مدت همانند یک مسکّن عمل می کند، اما در بلندمدت انگیزه های سرمایه گذاری را کاهش داده و به صنعت ضربه می زند؛ به عبارتی صدمات آن بیش از فواید آن ارزیابی می شود.
شبکه توزیع سنتی
تنها اضافه کرد: مشکل کشور در بخش تایرهای سنگین، بیش از آنکه در تولید باشد در شبکه توزیع نهفته است؛ زیرا ساختار شبکه توزیع سنتی باقی مانده است.
وی بیان داشت: این شبکه توزیع وقتی با مشکلاتی مواجه می شود (بطور مثال انتظارات تورمی کنونی جامعه)، به صورت احتکار به آن واکنش نشان می دهد و بر این اساس نمی توان انتظار داشت کاهش ۲۱ درصدی تعرفه ها مشکل گشا باشد و بیشتر طفره رفتن از حل مشکلات است. سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران درخصوص شیوه توزیع فعلی تایرهای سنگین در کشور توضیح داد: این انجمن تایرها را برپایه سهمیه ای که ستاد تنظیم بازار و سازمان راهداری تعیین کرده اند، به نقاط مختلف کشور می فرستند تا به دست نمایندگی ها در هر شهرستان برسد. وی ادامه داد: نمایندگی ها مطابق بخشنامه، مجاز نیستند تایرها را به «افراد» بفروشند، مگر اینکه از اداره راهداری منطقه حواله آورده باشند. حتی ستاد تنظیم بازار طی بخشنامه ای به این انجمن اعلام کرد که تایر به خودروسازان هم داده نشود، بلکه همه چیز تحت نظارت سازمان راهداری باشد. تنها اظهار داشت: قیمت تایرها که از سال ۹۳ تغییر نداشته، با چراغ سبز سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بهار امسال با افزایش هشت تا ۹ درصدی همراه شد و از خردادماه تاکنون نیز تغییری نداشته است.
وی تاکید کرد: با این اوصاف، مسئول افزایش قیمت های کنونی بازار تولیدکنندگان نیستند، بلکه ضعف اصلی در شبکه توزیع است.