تفاوت قیمت تایر در کشور مبدا و ایران، یکی از معضلات این صنعت در چند ماه اخیر بوده است. التهابات اخیر بازار تایر کشور موجب شد تا برخی از کامیون‌داران کشور به شرایط موجود اعتراض کنند. قیمت تایر در بازار و کمبود میزان تایر را می‌توان اصلی‌ترین مشکل کامیون‌داران کشور دانست این در حالی است […]

تفاوت قیمت تایر در کشور مبدا و ایران، یکی از معضلات این صنعت در چند ماه اخیر بوده است. التهابات اخیر بازار تایر کشور موجب شد تا برخی از کامیون‌داران کشور به شرایط موجود اعتراض کنند. قیمت تایر در بازار و کمبود میزان تایر را می‌توان اصلی‌ترین مشکل کامیون‌داران کشور دانست این در حالی است که رئیس انجمن صنفی صنعت تایر در اظهار نظری جالب، درباره تفاوت‌های فاحشی برای قیمت تایر در خارج و داخل کشور اعلام کرد قیمت تایر تنها ۹ درصد افزایش داشته است.

 

 

قیمت تایر داخلی تنها ۹ درصد گران شده است

محمد رضا گنجی رئیس انجمن صنفی صنعت تایر با اشاره به اینکه توزیع‌کنندگان باعث افزایش قیمت در این حوزه شدند، اظهار کرد: تولیدکنندگان تایر، ارز دولتی می‌گیرند بنابراین هیچ‌کدام قیمت‌های خود را بالا نبردند. حتی طی ۵ سال گذشته قیمت‌ها کلاً ۹ درصد گران شده است. وی افزود: در کشور ۲۵۰ هزار تن تولید لاستیک سواری داریم و این عدد تأمین‌کننده نیاز کشور است. هیچ‌کدام از تولیدکنندگان قیمت‌های خود را بالا نبردند.

 

 

افزایش ۲ برابری تقاضای ارزی برای واردات لاستیک

محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به اتفاقات اخیر در رابطه با تغییر قیمت تایر خودرو گفته است: با توجه به نوسانات ارزی،صرفه و صلاح این گونه انتقال و واردات کم شد و به همین دلیل میزان عرضه و تقاضا از قبل عدم واردات غیر تجاری این کالا هم لطمه پذیرفت که میزان ارز مورد نیاز برای واردات را به بیش از دو برابر یعنی حدود ۷۰۰ میلیون دلار رساند. در حالی که در گذشته حدود ۳۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات لاستیک اختصاص پیدا می‌کرد. وی افزود: به غیر از ۲۰۰ میلیون دلاری که قرار بود در مهرماه برای واردات لاستیک اختصاص پیدا کند مقرر شد به‌صورت منظم ماهانه حدود ۸۰ میلیون دلار ارز در اختیار واردکنندگان لاستیک قرار بگیرد و در شبکه‌های تعریف شده این کالا تأمین و وارد شود.

 

 

قیمت تایر وارداتی بین ۱۷۰ تا ۳۰۰ دلار است

احمدرضا متقی نایب رییس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان خودرو،در گفت‌و‌گو با خبرنگار صنعت تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: اکنون ذخایر تایر کشور کاهش پیدا کرده و توزیع تایر گاهی دچار برخی سفته بازی ها شده است. اما تایرهای وارداتی با قیمت مصوب سازمان حمایت توزیع می‌شود و بدون حواله سازمان راهداری حتی یک حلقه هم به فروش نمی‌رسد و کلیه واردکنندگان ملزم به ثبت رویدادهای خود در سامانه جامع تجارت هستند. وی افزود: به زودی با تمهیداتی که اندیشیده شده تایر به اندازه کافی وارد می‌شود و ذخایر کشور و نیاز مصرف کنندگان تامین و به اینگونه تخلفات خاتمه داده خواهد شد. متقی ابراز کرد: قیمت تایر بسته به نوع برند و کیفیت و کشور تولیدکننده از ۱۷۰ دلار الی ۳۰۰ دلار متغیر است.

 

 

تغییری در میزان تایر عرضه شده به بازار رخ نداده است

مصطفی تنها سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر اظهار کرد: با توجه به آمار، تولید تایر تمام سیمی رادیال در ۵ ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۰ هزار حلقه افزایش داشته است. سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر افزود: اصلی‌ترین مشکل برای پدیدار شدن بحران در صنعت تایر، مشکلات اقتصادی کشور است و از زمانی که اقتصاد کشور بهم ریخت، انتظارات بر این اساس است که قیمت تمام کالاها به سمت ارز آزاد پیش رود و احتکار تایر با قیمت ارزان‌تر موجب شد تا بحران‌های کنونی در بازار ایجاد شود. وی با اشاره به وجود مشکلات زیربنایی در ساختار اقتصادی کشور گفت: زمانی که آمار تولید تایر در کشور را با سال گذشته مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که هیچ کمبودی در این حوزه در کشور وجود ندارد، اما شاهدیم که کامیون‌داران با کمبود عرضه و افزایش قیمت ناگهانی در حوزه تایرهای مصرفی مواجه‌اند. تنها اظهار کرد: توزیع تایرهای سنگین به صورت کامل زیر نظر ستاد تنظیم بازار و راهداری‌های کشور صورت می‌پذیرد و تولیدکنندگان تایر در زمینه توزیع تایر هیچ نقشی ندارند و حتی یک حلقه تایر توسط نمایندگان تولیدکنندگان به صورت مستقیم به فروش نمی‌رسد. سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر اذعان کرد: ممکن است در میان تولیدکنندگان تایر نیز افراد سودجو و متخلفی وجود داشته باشند اما مسئله مهم آن است که نهادهای نظارتی در این زمینه به وظایف خود به درستی عمل کنند. تنها ابراز کرد: تولید کارخانه‌های تایر سازی با دقت شمارش شده و در سامانه‌ ثبت می‌شود، همچنین در حوزه فروش نیز تنها کسانی می‌توانند از سازمان راهداری تایر بگیرند که حواله داشته باشد، بنابراین به طور منطقی اگر فسادی هم وجود داشته باشد نمی‌تواند از سمت کارخانه‌های تایر سازی صورت بگیرد.