تاکنون ۹۸ اثر تاریخی در تایباد شناسایی شده که از این تعداد ۴۵ اثر به ثبت رسیده است. رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایباد با اعلام این خبر گفت: اکنون ۲۵ اثر شناسایی شده دیگر در مراحل ثبت قرار دارد و پنج آثار محوطه و تپه‌های تاریخی در تایباد به تازگی شناسایی […]

تاکنون ۹۸ اثر تاریخی در تایباد شناسایی شده که از این تعداد ۴۵ اثر به ثبت رسیده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایباد با اعلام این خبر گفت: اکنون ۲۵ اثر شناسایی شده دیگر در مراحل ثبت قرار دارد و پنج آثار محوطه و تپه‌های تاریخی در تایباد به تازگی شناسایی شده است.
عبدالرحیم تاج محمدی با اشاره به شناسایی چهار منطقه بوم گردی در روستاهای جوزقان و پشته افزود: در صورت راه‌اندازی این مکان‌ها بسته به نیاز متقاضیان برای هرکدام مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات واگذار خواهد شد. رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایباد از فعالیت ۴۰۰ نفر در ۲۵۰ کارگاه‌های فرت‌بافی این شهرستان خبر داد و گفت: مهمترین مراکز فرت‌بافی را روستاهای جوزقان، فرمان آباد، آبقه، ریزه، کوه آباد، چهار برجی، قادرآباد و پشته تشکیل می‌دهند. تاج محمدی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۲۲۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی این شهرستان، در مجموع ۲۲ میلیارد ریال تسهیلات در قالب طرح‌های مشاغل پایدار روستایی دریافت کرده‌اند. وی با اشاره به راه‌اندازی اولین موزه خط و کتابت تایباد در حوزه میراث فرهنگی استان اظهار کرد: این مکان فرهنگی بهمن ماه امسال با اعتباری افزون بر ۸۰۰ میلیون ریال به بهره برداری خواهد رسید.

 

روایتی دیگر از افسانه زندگی جام زرین

نقش‌ برجسته‌ها یکی از آثار تاریخی هستند که اطلاعات متعددی از عصر باستان و گذشتگان در اختیار ما می‌گذارند. در این میان ممکن است برخی از داستان‌هایی که از این نقش‌ برجسته‌ها روایت می‌شود به مرور زمان و با افزایش اطلاعات از عصر باستان تغییر کند چنانکه اکنون می‌توان روایتی دیگر از جام زرین افسانه زندگی ارائه داد. یک باستان‌شناس، محقق و استاد دانشگاه معتقد است: هر نقشی که توسط هنرمند یا شخصی خاص ترسیم می‌شود در پس خود هزاران داستان نهفته دارد. چراکه اشخاص بر اساس ذهنیات خود است که یک نقش را ترسیم می‌کنند بنابراین با نگاه کردن به نقش‌ها می‌توان بسیاری از زوایای پنهان تاریخ را بازسازی کرد و درباره آنها حرف زد. علی اکبر وحدتی افزود: اگر به سبک‌های مختلف هنری نگاهی داشته باشیم می‌توانیم به پس زمینه فکری نقاشان آن پی ببریم. انسان‌ها در دوره باستان نیز بر اساس ذهنیات خود در صدد ترسیم نقوش بر می‌آمدند. گاهی اوقات تاثیر سیاسی و گاهی اوقات عوامل دینی و مذهبی جامعه در ذهن هنرمند تاثیر می‌‌گذاشت.
وحدتی یادآور شد: البته این مهم نیز به این بستگی دارد که نقش مایه‌ها در چه ابعادی و به چه منظوری ترسیم شده‌اند؛ به طور مثال، نقش اژدها، مار و عقرب در اساطیر شرقی دارای مفاهیم گسترده‌ای‌ست و البته این مفاهیم در شرق و غرب کشور با یکدیگر تفاوت دارند چراکه بر خلاف آنکه مار در تمدن غرب کشور یک موجود مقدس است و در برخی نقوش شاهد تصاویری از شاه‌ها یا شاه‌خدایان هستیم که روی مارهای چنبره زده نشسته‌اند، ‌در شرق کشور، مار یک موجود منفور و شر محسوب می‌شد. چنانکه در آثار جیرفت شاهد انواع تصاویر مار و عقرب در ادوات مختلف هستیم که در قالبی هنری پخته‌تر و ظریف‌تر اجرا می‌شد.