
حجت الاسلام محمد کاظم بهرامی طی سخنانی در پنجمین همایش علمی کاربردی حقوقی دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، ضمن ابراز خرسندی از تعاملات خوب و سازنده دیوان عدالت اداری و وزارت بهداشت، گفت: تعداد ورودی پروندههای وزارت بهداشت رو به افزایش است و با توجه […]
حجت الاسلام محمد کاظم بهرامی طی سخنانی در پنجمین همایش علمی کاربردی حقوقی دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، ضمن ابراز خرسندی از تعاملات خوب و سازنده دیوان عدالت اداری و وزارت بهداشت، گفت: تعداد ورودی پروندههای وزارت بهداشت رو به افزایش است و با توجه به روابط خوب این دو نهاد باید تلاش مضاعف در کاهش پروندهها صورت گیرد.
رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به اینکه یکی از افتخارات بزرگ قانون اساسی، اصل ۱۷۳ و شکایت مردم از دستگاههای دولتی است، افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری دیوان عدالت اداری مردم میتوانند از دستگاه های دولتی در دیوان تظلم خواهی کنند و این یکی از برکات انقلاب بود که این شرایط را برای مردم به وجود آورد.
بهرامی با اشاره به اصل ۱۷۰ قانون اساسی و درخواست ابطال تصویب نامه و آئین نامههای دولتی، گفت: با توجه به این اصل مردم می توانند از بخشنامهها، دستورالعملها و مصوباتی که توسط قوه مجریه خلاف شرع و یا قانون مصوب شده باشد، حتی اگر ذینفع نباشند شکایت کنند و ابطال آن را از دیوان عدالت اداری تقاضا کنند و با این امر بسیاری از بخشنامههای تبعیض آمیز باطل میشود.
وی افزود: در سال ۹۶ تعداد شکایت ها در دیوان نسبت به سال ۹۵ به میزان ۸/۲۱ درصد افزایش داشته است. وزارت بهداشت نیز در سال ۹۴ تعداد ۹ هزار و ۱۵۲ مورد شکایت داشته که در سال ۹۵ این رقم به ۷ هزار و ۱۷ پرونده رسید و کاهش ۲۳ درصدی نسبت به سال گذشته اش پیدا کرد. اما متأسفانه این رقم در سال ۹۶ به تعداد ۱۱ هزار و ۴۰۸ مورد رسید که نسبت به سال ۹۵ رشد ۶۲ درصدی داشته است و این آمار نگران کننده ای است.
رئیس دیوان عدالت اداری در پایان با اشاره به اینکه از سوی دیوان عدالت اداری جزواتی برای ایجاد وحدت رویه تهیه شده است، گفت: بر اساس جزواتی که از سوی دیوان عدالت اداری تهیه شده است که ۲۴ موضوع آن شکایتهای استخدامی و اداری را شامل میشود الزامات و شرایطی تعیین شده است./ایرنا