
منطقی شدن قیمت کارخانه کاکایی ادامه داد: چند روز پیش اعلام شد که قرار است با کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو، قیمت درب کارخانه «منطقی» شود؛ بر این اساس انتظار می رود قیمت کارخانه ای خودروها افزایش و قیمت های بازاری با کاهش مواجه شود. وی گفت: وقتی خودروسازان با زیان مواجه […]
منطقی شدن قیمت کارخانه
کاکایی ادامه داد: چند روز پیش اعلام شد که قرار است با کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو، قیمت درب کارخانه «منطقی» شود؛ بر این اساس انتظار می رود قیمت کارخانه ای خودروها افزایش و قیمت های بازاری با کاهش مواجه شود.
وی گفت: وقتی خودروسازان با زیان مواجه نشوند، می توانند به تمدید قراردادهای خود با قطعه سازان بپردازند و در این صورت تولید خودرو افزایش یافته و بازار متعادل می شود.
عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران یادآور شد: با وجود کاهش نرخ دلار، اما هنوز اثر مستقیم بر بازار خودرو نگذاشته، بلکه این انتظارات مردم است که کاهش یافته است.
حباب خودروهای خارجی
وی اظهار داشت: این رویه درخصوص خودروهای خارجی اندکی متفاوت است، زیرا از یک سو کاهش قیمت دلار باید به افت قیمت ها بیانجامد، اما از سوی دیگر با توجه به اینکه از حدود یک سال و نیم پیش واردات خودرو متوقف شده، کمبودها در این بازار واقعی بوده و «کماکان حاشیه قیمتی خارجی ها اجتناب ناپذیر است.»
این کارشناس خودرو خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است قیمت خودروهای خارجی و حباب موجود در بازار تا حدودی کاهش خواهد یافت، اما به دلیل ممنوعیت واردات بعید است حباب قیمتی به این زودی خارج شود.
وی گفت: اگر مردم و رسانهها با فضای فعلی همراهی کنند، در ادامه قیمتها بویژه در حوزه خودروهای خارجی به شدت ریزش خواهد داشت و افت می کند، اما در خودروهای داخلی قیمت کف بازار افت می کند و انتظار می رود قیمت کارخانه افزایش منطقی داشته باشد.
کاکایی به افزایش جهشی قیمت دلار در هفته های گذشته و رسیدن به مرز ۱۹ هزار تومان اشاره کرد و گفت: این قیمت واقعی نبود و در نهایت شاید در یکی ۲ درصد معاملات اتفاق می افتاد، با این حال در روزهای گذشته شاهد گشایشی در بازار ارز بودیم که تداوم این روند و بازگشت ارز صادراتی واحدهای بزرگ، دستیابی به تعادل منطقی را میسر خواهد کرد. وی یادآور شد: قیمت های فعلی خودروها منطقی نیست و مقرر شده است مجلس و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برای ساماندهی آن برنامه بدهند. وی یادآور شد: زمانی قرار بود نرخ ۴۲۰۰ تومانی دلار برای صنعت خودرو لحاظ شود و همان زمان افزایش هفت درصدی قیمت ها اعلام شد، پس از آن به فاصله زمانی ۶ ماه نرخ دلار به سمت نرخ نیمایی (حدود هشت هزار و ۸۰۰ تومان) حرکت کرد؛ امروز هرچند هنوز این قیمت دلار قطعی نشده، اما اگر فرض را بر همین نرخ بگیریم آنگاه متوسط افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت خودروها درب کارخانه اتفاق می افتد.
قیمت ارز فولاد و محصولات پتروشیمی
وی گفت: با اینکه خودروهایی مثل پراید و پژو بیش از ۹۰ درصد داخلی سازی شده اند، اما به دلیل قیمت جهانی محصولات فولادی و پتروشیمی، نزدیک به ۷۰ درصد قیمت خودروهای داخلی از نرخ ارز تاثیر می پذیرد.
عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران خاطرنشان کرد: باید ببینیم در نهایت آیا فولاد و محصولات پتروشیمی با دلار ۴۲۰۰ تومانی عرضه می شوند یا خیر و اگر سقوط شاخص بورس که از اواسط هفته جاری آغاز شده را نیز در نظر بگیریم که منجر به کاهش سودآوری فولاد و محصولات پتروشیمی می شود، مجدد بر قیمت ها اثرگذار می شوند. وی گفت: باید منتظر بمانیم و ببینیم نتیجه بحث ها و بررسی های کارشناسانه به کجا ختم می شود، هرچند «به عنوان یک کارشناس افزایش ۳۰ تا ۵۰درصدی قیمت کارخانه را پیش بینی می کنم، اما امید می رود دولت دستکم با رشد ۲۰ درصدی قیمت ها موافقت کند.» کاکایی افزود: در غیر این صورت، فروش خودروسازان با زیان مواجه می شود و در پایان سال زیان انباشته آنها را شاهد خواهیم بود.