
پس ازافزایش قیمت بلیت هواپیما در پی بالا رفتن نرخ ارز و پس از آن تصمیمگیری نهادهای مسئول برای تعیین قیمت بلیت مصوب، شرایط بازار به گونهای پیش رفته که نرخها در برخی پروازها نزدیک به ۵۰ درصد از قیمتهای مصوب پایینتر است. در طول هفتههای گذشته با بالا رفتن قیمت ارز، ایرلاینها که بر […]
پس ازافزایش قیمت بلیت هواپیما در پی بالا رفتن نرخ ارز و پس از آن تصمیمگیری نهادهای مسئول برای تعیین قیمت بلیت مصوب، شرایط بازار به گونهای پیش رفته که نرخها در برخی پروازها نزدیک به ۵۰ درصد از قیمتهای مصوب پایینتر است.
در طول هفتههای گذشته با بالا رفتن قیمت ارز، ایرلاینها که بر اساس اعلام دبیر انجمن آنها حدود ۶۰ درصد از هزینههای خود را باید با پرداخت ارز انجام دهند، مجبور شدند در بسیاری از مسیرها قیمتهای بلیت پروازهای داخلی و خارجی را افزایش دهند و این مساله باعث شد در برخی مسیرهای داخلی، قیمتها حتی تا سه برابر نرخهای گذشته نیز بالا رود.
پس ازاین اتفاق با توجه به کاهش قابل توجه تقاضا برای پروازهای داخلی، ایرلاینها در جریان جلسهای با مسئولان سازمان هواپیمایی اعلام کردند که تا پایان شهریورماه قیمتهای مصوبی را برای پروازهایشان در دستورکار قرار میدهند و پس از آن در جریان جلسهای مشخص شد که تا اطلاع ثانوی سقف در نظر گرفته شده برای قیمت گذاری تداوم خواهد یافت.
به دنبال این تصمیم شرکتهای هواپیمایی تنها مجاز بودند که حداکثر تا سقف ۱۰ درصد بالاتر از قیمتهای مصوب بلیت فروشی کنند و این موضوع در حالی است که با کاهش نسبی قیمت ارز در روزهای گذشته و همچنین نیاز ایرلاینها به پر کردن پروازهایشان، از ابتدای مهرماه نرخ بسیاری از پروازهای داخلی به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.
برای مثال در توافقی که میان شرکتهای هواپیمایی صورت گرفته بود نرخ پروازهای تهران – مشهد ۳۹۰ هزار تومان اعلام شد واین در شرایطی است که در حال حاضر بسیاری از پروازها در این مسیر با قیمتی در مرز ۲۰۰ هزار تومان انجام میشود و تعداد کمی از ایرلاینها از سقف پیشبینی شده بهره میبرند.
در مسیر تهران – کیش که قیمت نسبتا بالایی برای پروازهای آن مشخص شده بود و برای هر سفر باید مسافران ۵۱۰ هزار تومان پرداخت میکردند، این تفاوت نرخ به شکل محسوستری نمایان شده است؛ تا جایی که تعدادی از پروازها در این مسیر در حال حاضر با قیمت ۲۲۰ هزار تومان انجام میشوند و تعداد پروازهایی که رقم نهایی آنها به مرز ۳۰۰ هزار تومان میرسند نیز بسیار انگشتشمار است.
در دیگر مسیرها نیز این رویه مشخص است. در مسیر تهران – اهواز که نرخ آن ۳۲۰ هزار تومان بود، در حال حاضر پروازهایی با قیمت حدود ۱۹۰ هزار تومان به مسافران عرضه میشوند و برای مسیرهایی مانند تهران-تبریز، تهران-ارومیه، تهران-اصفهان و تهران – بندرعباس نیز به راحتی میتوان بلیتهایی با فاصله قابل توجه در قیاس با نرخهای مصوب تعیین شده پیدا کرد.
هرچند در توافق صورت گرفته میان ایرلاینها برای کاهش رقم بلیت الزامی مشخص نشده بود، اما به نظر میرسد رقابت موجود و همچنین کاهش قابل توجه تقاضا برای سفر باعث شده شرکتهای هوایی نرخهای خود را کاهش دهند.
اما نظر کارشناسان وفعالان صنعت هوایی کشور مبنی بر کاهش نرخ بلیت هواپیما همزمان با نزول قیمت دلار این است که هنوز نرخ بلیت هواپیما به اندازهای که قیمت دلار نزول پیدا کرده است کاهش نیافته است.
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با بیان اینکه افت ارزش ارز هنوز بازار سفرهای هوایی را تحت تاثیر قرار نداده است،گفت: کاهش قیمتی که چند روز گذشته در بلیت هواپیما رخ داده صرفا به عرضه و تقاضا در این فصل مربوط میشود.
عدم ثبات ارزعامل نوسان قیمت بلیت هواپیما
مقصود اسعدی سامانی درباره تاثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت بلیت هواپیما گفته است: «باید دید در آینده چه میشود؛ چرا که اکنون بازار ارز در وضعیت ثبات قرار ندارد.» وی قیمتگذاری شرکتهای هواپیمایی را در حالی متاثر از سامانه “نیما” دانسته که بانک مرکزی روز چهارشنبه هفته گذشته از کاهش نرخ ارز در این سامانه خبر داده و ارزش هر یورو را حدود ۹۱۹۶ تومان اعلام کرده بود.
با این حال اسعدی سامانی گفته است که برخی شرکتها هنوز نتوانستهاند ارز مورد نیاز خود را از این سامانه تهیه کنند و مجبور شدهاند از بازار آزاد ارز مصرفی خود را تامین کنند.
تداوم گرانی نرخ بلیت هواپیما نسبت به کاهش نرخ ارز
حرمتالله رفیعی رییس هیات مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی ایران نیزگفت: در این مدت که ارز با افت قیمت روبرو شده است، اتفاق جدیدی در نرخ بلیت هواپیماها رخ نداده است و شرکتهای هواپیمایی قیمتها را پایین نیاوردهاند و بیشتر پروازها همچنان خالی میروند و کاهش قیمتی که در چند روز اخیر اتفاق افتاده صرفا به خاطر عرضه و تقاضا در این فصل بوده است.
وی درواکنش به گزارشهایی درباره کاهش قیمت بلیت در برخی مسیرهای هوایی که به زیر ۲۰۰ هزار تومان رسیده است، اظهار کرد: متاسفانه این اخبار درست نیست؛ چرا که با وجود افت قیمت ارز در سامانه نیما (که طبق دستور سازمان هواپیمایی قیمت بلیت بر اساس نرخ آن تعیین میشود) قیمتها نه تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه همچنان بالا است.
رفیعی یادآور شد: زمانی که قیمت ارز در بازار با شیب تند صعود کرد، شرکتهای هواپیمایی ناعادلانه قیمتها را افزایش دادند و حالا که قیمت ارز به زیر ۱۰ هزار تومان رسیده، یک ریال هم کاهش قیمت نداشتهایم.
ارتباط ۵۵ درصدی قیمت بلیت هواپیما با نرخ ارز
شادمهرکاظمزاده رییس کمیته حمل ونقل مجلس شورای اسلامی با بیان این که قیمت بلیت هواپیما در روزهای آینده باید کاهش پیدا کند، یادآور شده است: «مسئولان سازمان هواپیمایی بارها اعلام کردهاند ۵۵درصد از قیمت بلیت هواپیما به نرخ ارز مربوط است، از این رو وضعیت ارز نقش مستقیمی در نرخ تمام شده بلیت دارد.» این نماینده مجلس همچنین هشدار داده است:به طورقطع اگر شرکتهای هواپیمایی نسبت به تعدیل و کاهش نرخهای بلیت هواپیما اقدام نکنند، این مساله به صورت ویژه در کمیسیون عمران مجلس مورد پیگیری قرار خواهد گرفت، زیرا این شرکتها مجبوربه کاهش قیمت بلیت هواپیما هستند.
سخن آخر
بنابراین با توجه به سخنان فعالان وکارشناسان صنعت هوایی کشور به نظرمیرسد به اندازهای که نرخ ارز کاهش یافته است قیمت بلیت هواپیما همچنان گران مانده است به طوریکه با توجه به ارتباط ۵۵ درصدی قیمت بلیت هواپیما با نرخ ارز باید به این نکته مهم اشاره کرد که عدم ثبات نرخ ارز در بازار موجب شده است تا همچنان قیمت بلیت هواپیما به اندازه نزول نرخ ارز ارزان نشود هرچند نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که عدم توازن بین عرضه وتقاضا در بازار خرید وفروش بلیت هواپیما از دیگر عوامل مهم در تداوم گرانی بلیت هواپیما درمسیرهای مختلف هوایی است.