این کتاب در ۲۰۶ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۲۰هزار تومان در نشر کتاب جمهور راهی بازار شده است. «رشد شناختی-روانی کودک در سینمای خلاق و حلال»، «رشد هیجانی کودک در سینمای خلاق و حلال»، «رشد تربیتی-آموزشی در سینمای خلاق و حلال» و «در دسترس بودن اقتصاد سینمای خلاق و حلال کودک» فصل‌های […]

این کتاب در ۲۰۶ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۲۰هزار تومان در نشر کتاب جمهور راهی بازار شده است.
«رشد شناختی-روانی کودک در سینمای خلاق و حلال»، «رشد هیجانی کودک در سینمای خلاق و حلال»، «رشد تربیتی-آموزشی در سینمای خلاق و حلال» و «در دسترس بودن اقتصاد سینمای خلاق و حلال کودک» فصل‌های مختلف کتاب هستند.
در شروع کتاب می‌خوانیم: منظور از خلاق بودن سینما، غیرکلیشه‌ای بودن، پیش‌تر و بیش‌تر از نیاز کودک را دیدن، قدرت اقتباس، قابلیت خلق مجدد و بازسازی از قصه‌ها، افسانه‌ها و ادبیات کهن را داشتن، گرفتار رفتارها و ابزارهای تکنیکی نماندن، و جرأت ساده‌سازی را حسب قابلیت‌های مضمونی داشتن است.
همچنین در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: بیایید و بیاییم به دنیای مظلوم، بی‌پناه و پهناور خیالی کودکان بها بدهیم. بیاییم گلستان و بوستان و شاهنامه و نظامی و عطار و حافظ و تاریخ رشادت‌ها و شجاعت‌های انسانی و مقاومت‌های دوران اسلامی و گذشته و معاصر ایرانی خود را از دریچه سینما، وانمایی و بازآفرینی کنیم و محصول آن را سببی برای اقتدار فرهنگی، موجی برای رونق سینما و حاملی برای افزایش تأثیرگذای اخلاق و فرهنگ و متانت ایرانیان در جهان بنمایانیم.

 

انتشار کتابی درباره کار ناتمام علی حاتمی

فیلمنامه‌ «مرشد و پهلوان» به قلم حامد قربانی در ۱۲۴ صفحه و با قیمت ۱۶۰۰۰ تومان از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.
در معرفی ناشر از این کتاب آمده است: مرحوم علی حاتمی در سال ۱۳۷۳ با جلب رضایت خانواده مرحوم غلامرضا تختی دست به ساخت و تهیه فیلمی با موضوع زندگی وی می‌زند. گفته شده که او پس از ناکامی در ساخت دو پروژه سینمایی که نخستین آن‌ها با موضوع زندگی همسران محمد رضا پهلوی تدارک دیده شده بود و دومی با موضوع پیامبر اکرم (ص)، به ساخت این اثر سینمایی اقدام کرده است که به دلیل بیماری و فوت موفق به اتمام آن نشد. حامد قربانی در فیلمنامه مستند خود در این کتاب سعی کرده به روایتی از چرایی شکل‌گیری این ایده در ذهن علی حاتمی بپردازد و از این منظر این فیلمنامه از چند منظر قابل توجه است. با وجود این‌که شخصیت اول این فیلمنامه؛ «علی حاتمی» در زمان نگارش این اثر دار فانی را وداع گفته است اما نویسنده این فیلمنامه با بهره‌گیری از صدای وی در ساخت این سناریو، به آن استناد بیشتری داده است و مخاطب را در این موضوع قرار می‌دهد که گویی حاتمی برای ساخت چنین اثری خود به سخن نشسته است.
قربانی در مقام نویسنده این فیلمنامه همچنین به سراغ بازنمایی لوکیشن‌هایی رفته است که علی حاتمی در آن به دنیا آمده و بسیاری از آثار خود را در سودای چنین جغرافیایی ثبت و ضبط کرده است. او در لابه‌لای تصاویری که سودای ضبط آن را در سناریو خود مطرح کرده است توجه ویژه‌ای به بازنمایی مناطقی داشته که حاتمی در آن‌ها رشد و نمو پیدا کرده و اسلوب و چهارچوب اندیشه خود را در آن‌ها شکل بخشیده است.

 

نمایش برگزیده‌ چهل سال سینمای ایران
در موزه سینما
به گزارش جمله به نقل از روابط عمومی موزه سینمای ایران، ویژه برنامه «نمایش برگزیده‌ای از چهل سال سینمای ایران» به مناسبت بزرگداشت چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران، به زودی در سینماهای موزه سینما برگزار می‌شود.
در این برنامه ۴۰ فیلم سینمایی از سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۷ به همت علی بختیاری انتخاب و با تلاش فیلمخانه ملی ایران برای نخستین بار و ویژه این برنامه، اسکن،اصلاح و مرمت شده‌اند.
عباس کیارستمی، شاپور قریب، داریوش مهرجویی، بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی، کیانوش عیاری، رخشان بنی‌اعتماد، ابراهیم حاتمی‌کیا، واروژ کریم مسیحی، مسعود جعفری جوزانی، رسول صدرعاملی، ناصر تقوایی، احمد امینی، فریدون جیرانی، اصغر فرهادی، رسول ملاقلی‌پور، کیومرث پوراحمد و مانی حقیقی از جمله کارگردان‌هایی هستند که آثارشان در چهار دهه سینمای ایران، با نسخه‌های باکیفیت و کم‌نظیر در این برنامه مرور می‌شود و روی پرده می‌رود.
ویژه برنامه «نمایش برگزیده‌ای از چهل سال سینمای ایران» از سوی موزه سینمای ایران و با مساعدت لادن طاهری، مدیرکل فیلمخانه ملی ایران و همراهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۲۶ مهرماه آغاز می‌شود و علاقه‌مندان به سینمای ایران می‌توانند پنج‌شنبه هر هفته پای فیلم‌های مورد علاقه خود بنشینند.

 

«رؤیاهای نامیرا» روی بوم
کامبیز حضرت‌پور که در خلق آثارش به پیشینه فرهنگی توجه خاصی دارد، در تازه‌ترین آثارش ۲۵ تابلو با دو تِم طبیعت و مُهر را به نمایش می‌گذارد. این هنرمند درباره نمایشگاه پیش‌رو با عنوان «رویاهای نامیرا» که از چهارم آبان ماه افتتاح می‌شود، بیان کرد: کارهایم در این نمایشگاه شامل دو تِم می‌شوند. یکی استفاده از مُهر است که عنصر نوشتاری در آن بیشتر حاکمیت دارد. بر اساس پیشینه تاریخی که در فرهنگ ما وجود دارد، از حدود ۴ هزاره قبل از میلاد تا دوره قاجار و اوایل پهلوی شاهد به کارگیری استفاده از مهرهای تاریخی در بستر فرهنگی هستیم. بنا بر این پیشینه موضوع مُهر در کارهایم به صورت اسلوب‌های نقاشی دیده می‌شوند. او با بیان اینکه اطلاعات خوبی درباره تاریخ مهر دارد، افزود: چون این موضوع برایم جذاب بوده است، احساس کردم می‌توان با استفاده از آن اثر تصویری هم خلق کرد. همچنین از عبارت «لا اله الا الله الملک الحق المبین» در کارهایم بیشتر استفاده کرده‌ام و به لحاظ فرم دیداری جذابیت‌های بصری به آثار داده‌ شده است. او همچنین درباره انتخاب اسم «رویاهای نامیرا» برای نمایشگاه‌اش توضیح داد: البته هنوز درباره انتخاب اسم به نتیجه قطعی نرسیده‌ام اما به احتمال زیاد «رویاهای نامیرا» را انتخاب می‌کنم زیرا علاقه‌مندی من به پیشینه فرهنگی و طبیعت موضوعاتی نیست که زوال‌پذیر باشد. این موضوع‌ها همیشه برای ما جذاب است و دلمان نمی‌خواهد دستخوش تغییرات یا ناملایمات شود.