
یکی از عوامل موثر در حمایت از کالای ایرانی، معطوف به تبلیغات میشود، عنصری قابل توجهای که متاسفانه در ایران آنچنان که باید بر روی آن کار نشده است. با در نظر گرفتن نقش بسیار نافذ و تعیین کننده، تولیدات و کالاهای داخلی در توسعه اقتصادی و حفظ و تقویت استقلال اقتصادی و حتی […]
یکی از عوامل موثر در حمایت از کالای ایرانی، معطوف به تبلیغات میشود، عنصری قابل توجهای که متاسفانه در ایران آنچنان که باید بر روی آن کار نشده است. با در نظر گرفتن نقش بسیار نافذ و تعیین کننده، تولیدات و کالاهای داخلی در توسعه اقتصادی و حفظ و تقویت استقلال اقتصادی و حتی سیاسی کشور، بیش از پیش به اهمیت تبلیغات پیخواهیم برد. عنصر تبلیغات از چنان اهمیتی برخوردار است که حتی بزرگترین و قدرتمندترین کمپانیها و شرکتهای اقتصادی، صنعتی و تولیدی جهان با وجود نام و آوازه بسیاری که در اقصی نقاط جهان دارند، از آن غافل نمیشوند.
نظام سرمایه داری غرب، بیش از دیگر ساختارها و ساز و کارهای سیاسی و اقتصادی جهان با تکیه بر تبلیغات به نفوذ و رسوب خود در اذهان و افکار عمومی جهان نائل شده است.
علیرغم اهمیت بسیار بارز این مولفه، متاسفانه در کشور ایران از حِیثِ تبلیغاتی، آنچنان که باید کار نشده و اگرچه تقریبا همه روزه شاهد تبلیغات در حوزههای گوناگون داخلی کشور هستیم، اما با یک مقایسه اِجمالی میان آنچه در حوزه تبلیغاتی در کشورهای توسعه یافته شاهد هستیم با آنچه در داخل کشور، ظهور و بروز پیدا میکند بیش از پیش به فاصله موجود پیخواهیم بُرد.
اهمیت تبلیغات به میزانی است که در دهههای اخیر از آن تحت عنوان یک صنعت نامیده میشود به واقع در حوزه تبلیغات نیز به مانند دیگر عرصهها میتوان شاهد توفیقات مطلوب، سازنده و بالعکس مخرب و ویران کننده بود.
تبلیغات حرفهای و خلاقانه، به توسعه اشتغال رونق اقتصادی و حمایت از کالای ایرانی منتهی میشود
عسگر مُتقی، یکی ازتوزیع کننگان عمده محصولات و مواد غذایی در غرب استان تهران با اشاره به لزوم درک تفاوتهای جدی فضای حاکم بر بازار در دوران کنونی با آنچه که در دو تا سه دهه پیش شاهد آن بودیم اظهار کرد: تبلیغات موضوع جدید و نوظهوری نیست، اما نقش تعیین کننده آن، در طول ۲۰ تا ۳۰ سال اخیر بیش از پیش ملموس و قابل درک شده است. وی افزود: اگر در سالیان نه چندان دور گذشته، بسیاری از خانوارها، فارغ از نامها، مارکها و عناوین، به خرید محصولات مورد نیاز خویش مبادرت میورزیدند، اما امروزه تعدد، تکثر و تنوع کالاها و محصولات به میزانی رشد و گسترش یافته است که در این حجم انبوه از محصولات مختلف، تبلیغات از عناصر اثربخش در سوق دادن اذهان و افکار عمومی یا جامعه هدف و به تعبیر عوامانه مشتریان محصولات به انتخاب کالاها میباشد. وی افزود: با توجه به نامگذاری سالجاری از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان حمایت از کالای ایرانی، تولید و اشتغال، میطلبد عوامل و عناصر فعال در عرصه تبلیغات نیز، نگاه عمیقتر و جدی تری را به این مقوله لحاظ کنند.
تبلیغات، زمینه ساز رقابت هر چه بیشتر از حِیثِ کَمی و کِیفی محصولات میشود
علی فروزفر، استاد دانشگاه، درارتباط با اهمیت تبلیغات تصریح کرد: در هر کشور و جامعهای که پیشرفت و تولید و تنظیم الگوی مصرف هدفگذاری شده، استفاده از فنون و آداب تبلیغات، ضرورتی اجتناب ناپذیر است. به اعتقاد وی، تبلیغات باعث افزایش سطح و ضریب آگاهی عمومی جامعه و به تعبیری مصرف کنندگان و خریدارانِ کالاها و محصولات میشود، مُضافا بر اینکه در چنین فضا و شرایطی ضریب رقابت در حوزه کیفیت کالاها تسریع و روند اشتغالزایی با سرعت و شتاب فزاینده تری همراه میشود. این استاد دانشگاه در ادامه میگوید: حتی در صورت تولید و عرضه محصولی خوب و با کیفیت، بی اطلاعی مردم باعث میشود بازار از رونق و تولید شایسته برخوردار نشود که البته منظور نظر ما در این بخش معطوف به تبلیغات اقتصادی، تجاری و بازرگانی میشود، زیرا در عرصه فرهنگی، دینی و غیره تبلیغات از اهمیت بسیاری برخوردار است (که با توجه به موضوع گزارش که محوریت آن مسائل و موضوعات اقتصادی است در این مجال به آن نمیپردازیم). وی معتقد است: در جهان غرب، ماشین تبلیغاتی پیش از ماشین فنی به حرکت در میآید امری که متاسفانه در ایران آنچنان که باید به آن توجه و پرداخته نشده است.
با این اوصاف، انتظار میرود کارشناسان و متخصصان این حوزه، با درک صحیح شرایط موجود، در راستای حمایت از کالای ایرانی تلاش هر چه بیشتری را لحاظ نمایند و قطعا با قبول این فرضیه که بخش قابل توجهی از گرایش و تمایل جامعه به برندگرایی و خرید محصولات خارجی ریشه در مسائل فرهنگی دارد، بیش از پیش به اهمیت تبلیغات در بهبود وضعیت اقتصادی کشور پی خواهیم برد و قطعا با ارتقای کیفی محصولات و همگرایی تمامی دستگاههای ذی ربطِ اجرایی و همچنین عمومِ مردم، حصول توفیقات اقتصادی هر چه بیشتر دور از دسترس نخواهد بود.