
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین در ادامه سلسله برنامههای پاسخگویی استودیو الفبا با اشاره به آثار و فواید تصویب سند تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت، اظهار کرد: سند تحول، سندی راهبردی است و مسیر تحولی و اقدامات آموزش و پرورش را از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۴ ترسیم کرده است […]
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین در ادامه سلسله برنامههای پاسخگویی استودیو الفبا با اشاره به آثار و فواید تصویب سند تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت، اظهار کرد: سند تحول، سندی راهبردی است و مسیر تحولی و اقدامات آموزش و پرورش را از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۴ ترسیم کرده است و آموزش و پرورش باید آن را طی سه برنامه پنجم و ششم و هفتم توسعه، اجرا کند.
مددی خاطرنشان کرد: سند تحول در بخشهای مختلف تعلیم و تربیت دارای برنامههای مشخص است و علاوه بر تعریف تعلیم و تربیت اسلامی، چرخههای تحول آفرین را مشخص کرده و اهداف، چشمانداز و مأموریتهای آموزش و پرورش تا ۱۴۰۴ را بیان کرده است.
وی با بیان اینکه سند تحول از ۱۳۱ راهکار تشکیل شده است، گفت: آموزش و پرورش مسؤول اجرای راهکارهای سند است و راهکارها در ۶ ساحت تنظیم شده است و زیر نظامهایی که در سند تحول آمده شامل زیر نظام برنامه درس ملی، فضا، تجهیزات و فناوری، راهبردی و مدیریت، تربیت معلم و منابع انسانی، تأمین منابع مالی و پژوهش و ارزشیابی است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین ادامه داد: در آموزش و پرورش هر اقدامی که بخواهد انجام شود باید ذیل این زیر نظامها صورت بگیرد و با تصویب سند تحول بلاتکلیفی و فقدان فلسفه برطرف و نقشه راه در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته است و در آن مشخص شده است که چه آموزش و پرورش و مدارسی میخواهیم.
برنامه ششم توسعه
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سیاستهای ابلاغی برنامه ششم توسعه در بند ۷۵، اجرای سند تحول را به آموزش و پرورش تأکید کردهاند، اظهار کرد: با تصویب سند تحول، مسیر سیاستگذاری در آموزش و پرورش مشخص شده است و با آمد و رفت وزیران و مدیران ارشد، مسیر اصلی آموزش و پرورش تغییر نمیکند هرچند که ممکن است شیوه اجرایی مدیران در اجرای سند تحول تفاوت داشته باشد.
مددی با اشاره به مهمترین اقدامات آموزش و پرورش از زمان تصویب سند تاکنون، گفت: از سال ۱۳۹۰ که سند تحول بنیادین تصویب شد، به موازات آن برنامه درسی ملی هم مصوب شد و آموزش و پرورش با برنامه درسی ملی اقدام به اجرای سند تحول کرد و با شروع اجرای سند تحول، تغییر ساختار نظام آموزشی اتفاق افتاد و این تغییر ساختار، تمام بخشهای آموزش و پرورش از جمله تالیف کتابهای درسی را تحت تأثیر خود قرار داد و امسال با استقرار پایه دوازدهم مرحله تغییر ساختار به پایان رسیده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: تألیف کتاب های درسی برای پایههای جدید و برگزاری دورههای آموزشی متعدد برای معلمان و دیگر ذینفعان از جمله مواردی است که با تغییر ساختار نظام آموزشی انجام گرفته است و البته این نقد وجود دارد که شروع تغییر ساختار نظام آموزشی بهتر بود با بسترسازی زیرساختار شروع میشد.
راه اندازی سامانه پایش و رصد سند تحول
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین افزود: پیگیری اجرای سند تحول از سال تحصیلی گذشته با شتاب بیشتری پیش میرود و مصداق آن راه اندازی سامانه پایش و رصد سند تحول است که دبیرخانه شورای هماهنگی و اجرایی سند تحول با همکاری معاونتها، میزان پیشرفت برنامه را رصد میکند تا نقاط قوت و ضعف مشخص شود و برای اینکه مدیریت تحول از انسجام برخوردار باشد، شورای هماهنگی و اجرایی در نظر گرفته شده است که موظف است تمام مصوبات را پیگیری و نظارت بر روند اجرا داشته باشد و تا کنون ۷ جلسه تشکیل شده است.
مددی با اشاره به نتایج حاصله از نشستهای شورای هماهنگی و اجرایی سند تحول، اظهار کرد: برنامه اجرایی سند تحول در طول برنامه ششم توسعه ابلاغ شده است که نشان میدهد در هر زیر نظام چه کاری انجام میگیرد و برای هر راهکار چه باید کرد و نزدیک ۳۴۰ برنامه برای این ۱۳۱ راهکار قرار است انجام شود و کاملا مشخص است برای هر برنامه کدام واحد مسؤول اجرا است و البته واحدهای همکار هم تعیین شده است و به تناسب مأموریت واحدهای همکار مشخص شده است و گفتنی است که این اسناد چارچوب تفصیلی دارند که شاخص های ارزیابی و استلزامات در آن مشخص شده است.
وی تصریح کرد: بخشی از برنامههای سند تحول نیاز به منابع مالی دارد و برخی هم با همان منابع قبلی قابل اجراست و بودجه سال ۹۸براساس اجرای سند تحول برنامه ریزی خواهد شد.
مددی با بیان اینکه برنامه اجرایی به مجموعه سامان بخشیده است، گفت: برنامه به استانها ابلاغ شده است و کنار این برنامه، اقدامات ترویجی و گفتمان سازی انجام خواهد شد و تاکنون کارگاه های آموزشی مختلفی هم برگزار شده است و مجموعه حوزه ستادی آموزش و پروش و استانها مسیر پیش رویشان مشخص است و مهمترین بحث این است که چگونه برنامهها را در مدرسه اجرایی کنیم.