بندر مهم و استراتژیک چابهار از گذشتههای دور مورد توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی بوده است و در سالهای اخیر کشورهای مختلف به ویژه هند، افغانستان و آسیای میانه برای انتقال کالاهای خود و سرمایهگذاری از آن استقبال کرده اند. چابهار یک مسیر مناسب دسترسی افغانستان به آبهای آزاد است و مسئولان دو کشور […]
بندر مهم و استراتژیک چابهار از گذشتههای دور مورد توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی بوده است و در سالهای اخیر کشورهای مختلف به ویژه هند، افغانستان و آسیای میانه برای انتقال کالاهای خود و سرمایهگذاری از آن استقبال کرده اند.
چابهار یک مسیر مناسب دسترسی افغانستان به آبهای آزاد است و مسئولان دو کشور برای رونق تجارت در تلاش هستند.
از جمله این اقدامات عملی توافقنامه سه کشور ایران، هند و افغانستان است که هر روز شاهد پیشرفت در توسعه روابط هستیم.
دیپلماسی دولت تدبیر وامید در سالهای اخیر سبب امضای توافقنامهای با عنوان «موافقتنامه چابهار» با حضور روسای جمهوری کشورهای ایران و افغانستان و نخست وزیر هند شده است و در پی آن جلسه مشترک هماهنگی اجرایی کردن این توافقنامه در سالجاری با حضور معاونان وزرای امورخارجه سه کشور یادشده در کابل برگزار شد.
در هفته اخیر هم در پایان نخستین نشست شورای هماهنگی و اجرایی سازی موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار، سند هماهنگی و نحوه اجرای موافقتنامه سه جانبه چابهار بین ایران، هند و افغانستان امضا شده است.
این موافقتنامه سه جانبه چابهار به امضاء محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران، تیرومورتی قائم مقام وزیر امور خارجه هند و امام محمد وریموچ معاون وزیر حمل و نقل افغانستان رسید. در این سند که بعد از تصویب موافقتنامه مذکور توسط مراجع ذی صلاح در سه کشور، برای اولین بار جهت ارائه راهکارهای بهینه سازی و تسهیل ترانزیت و حمل و نقل کالا در مسیرهای پیش بینی شده تشکیل شد، بر استفاده هرچه بیشتر از پتانسیلهای کریدورهای مختلف ترانزیتی منطقه به ویژه کریدور شمال- جنوب، تسهیل و تسریع در دسترسی آسان و ایمن به مسیرهای ترانزیتی از سوی کلیه کشورها و اعطای خدمات حمایتی متقابل تأکید شد. در این سند همچنین بر رفع موانع و مشکلات زیربنایی و تسهیل قوانین و مقررات، توسعه حمل و نقل چند وجهی در راستای تسهیل ترانزیت و ارائه خدمات درب به درب، ایجاد اتحادیه حمل و نقل و ترانزیت منطقه ای با مشارکت بخش خصوصی کلیه کشورها و توسعه همکاری های منطقه ای و حمایت و تشویق بخش های خصوصی و تسهیل زمینه فعالیت آنها نیز تأکید شده است.
بر اساس این سند، مقرر شد یک کارگروه پیگیری متشکل از سازمان ها و ارگان های مرتبط با زنجیره حمل ونقل کالا از این مسیر ترانزیتی میان سه کشور تشکیل و این کارگروه حداکثر بعد از دو ماه اولین نشست کارشناسی خود را جهت بررسی مشکلات و موضوعات موجود به میزبانی ایران و در بندر چابهار برگزار کنند.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بندر شهید بهشتی چابهار موقعیت وجایگاه منحصر به فردی در کریدورهای بین المللی حمل و نقل و ترانزیت کالا دارد.
بهروز آقایی افزود: تکمیل زیرساختها و تامین تجهیزات، ارائه فرصتهای سرمایه گذاری بندر چابهار برای تجار کشورهای مختلف منطقه به ویژه افغانستان در زمینه واردات و صادرات کالای مورد نیاز کشور از ضرورت هاست.
وی بیان کرد: بندر چابهار مسیر دسترسی امن افغانستان به آبهای آزاد با کمترین هزینه و کوتاهترین فاصله است و هدف نهایی موافقتنامه چابهار ترانزیت کالا به مقصد کشورهای آسیای میانه و افغانستان از طریق این بندر در راستای اجرایی نمودن این موافقتنامه خواهد بود.
وی تصریح کرد: بندر چابهار بعنوان نزدیکترین مسیر ترانزیتی برای صادرات معادن افغانستان، مبادلات تجاری هند با کشورهای CIS و تامین نیازهای وارداتی افغانستان و پل ارتباطی ترانزیت کشورهای افغانستان، آسیای میانه، قفقاز با کشورهای هند، شرق آسیا، خاورمیانه و آفریقا است.
وی خاطرنشان کرد: با افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی و افزایش ظرفیت تخلیه وبارگیری سالانه این بندر به هشت و نیم میلیون تن و ورود تجهیزات استراتژیک، این بندر به یک بندر بین المللی با عمق مطلوب جهت پذیرش کشتی های حامل کانتینر، کالای فله و مواد نفتی تبدیل شده است.
وی به تخفیف های خوب در بندر چابهار اشاره کرد و افزود: کشتی های خارجی متعلق به لاینرهای بین المللی در بندر شهید بهشتی چابهار ۹۰ درصد تخفیف THC (هزینه تخلیه و بارگیری کانتینر ) به مدت سه ماه و میزان این تخفیف برای سه ماهه دوم ۷۰ درصد و برای ۶ ماه بعد ۳۰ درصد است.
وی تصریح کرد: تعرفه های حقوق، عوارض و هزینه های بندری در بندر شهید بهشتی چابهار ارزانترین تعرفه در کل منطقه خلیج فارس و دریای عمان است.