نیلوفر منصوری دبیر گروه اجتماعی رواج و استقبال مردم از تاکسی های اینترنتی، به واسطه سهولت در استفاده و هزینه های پایین تر آن نسبت به آژانس های مسافربری، شاهد گسترش و اقبال عمومی بودیم؛ شهرداری تهران هم که از ابتدا در صف مخالفان اين شركت ها قرار داشت، رويكردش را تغيير داد و با […]

نیلوفر منصوری
دبیر گروه اجتماعی

رواج و استقبال مردم از تاکسی های اینترنتی، به واسطه سهولت در استفاده و هزینه های پایین تر آن نسبت به آژانس های مسافربری، شاهد گسترش و اقبال عمومی بودیم؛ شهرداری تهران هم که از ابتدا در صف مخالفان اين شركت ها قرار داشت، رويكردش را تغيير داد و با تغییر موضع کم کم به اين كسب و كارها روي خوش نشان داد و با تاسیس کارپینو، سعی در نوآوری در این زمینه کرد. حالا علاوه بر اين شركت ها، نام هاي جديد ديگري هم به بازار پررونق خدمات اينترنتي جابه جايي مسافر پيوسته اند. علاوه بر این برخی از این مسافربرهای اینترنتی با استفاده از جذب افرادی در خیابان ها و معابر اصلی اقدام به پذیرش رانندگان بدون انجام استعلام های لازم می کنند. در همین زمینه دبیر شورای عالی ترافیک نسبت به فعالیت بی ضابطه این شرکت ها واکنش نشان داده و اعلام کرده است که به زودی وزارت کشور برای ساماندهی این مسافربرهای اینترنتی ورود خواهد کرد.

جذب راننده در خیابان
نیم‌ساعت از ظهر گذشته است. تاکسی‌های زرد رنگ در گوشه ای از میدان پشت هم صف کشیده اند. دنبال مسافر، به هر رهگذری که رد می شود، طوری که صدایش را بشنوند صدا می زند: «تاکسی، تاکسی‌دربست.»
جلوتر ‌می‌روم. تاکسی را دربست ‌می‌گیرم و سر صحبت را باز ‌می‌کنم. راننده کل مسیر را از گرانی و استهلاک و کمبود مسافر و نرخ پایین تاکسی‌ها گلایه کرد؛ «با روی کار آمدن تاکسی اینترنتی کار و کاسبی تاکسی‌ها و به خصوص ما که از اینترنت سر در ‌نمی‌آوریم کساد ‌می‌شود. همین جوری هم دخل و خرج‌مان به هم ‌نمی‌خورد چه برسد به اینکه تاکسی اینترنتی هم اضافه شدند.»
در گوشه و کنار خیابان ها، جوانانی با پلاکاردهایی در دست ایستاده اند که برای جذب راننده در «اسنپ» تبلیغ می کنند. این اقدام عجیب و خارج از عرف، مدت زمانی است که در سطح شهر رواج یافته و این سوال را در ذهن ایجاد می کند که جذب راننده به شکل خیابانی و خارج از اصول و قواعد جذب تا چه میزان می‌تواند اطمینان خاطر را در خصوص امنیت عملکرد چنین سرویسی به همراه داشته باشد. این در حالی است که سال گذشته بسیاری از شرکت های مسافربر شخصی، اعلام کردند که استخدام رانندگان برای فعالیت در این مجموعه منوط به دریافت سوءپیشنیه از مراجع قضایی و انتظامی است و دیگر خودروهای پلاک شهرستان امکان فعالیت در تهران را ندارند، اما تنها دریافت مدرک سوء پیشینه نمی تواند سلامت به مقصد رسیدن بار و مسافر را تضمین کند. از سوی دیگر بسیاری از مسافربرهای شخصی نیز توانستند با ترفند ارائه مدرکی مبنی بر اینکه محل زندگی آنها در تهران است، پلاک خود را تغییر داده و همچنان به فعالیت خود ادامه دهند.

روش صحیحی نیست
تاکسی‌های اینترنتی تلاش می‌کنند آسان‌ترین راه دسترسی به متقاضیان را فراهم کنند و بدون‌شک بازاریابی میدانی یکی از اصلی‌ترین روش‌های جذب راننده است. با وجود تمام این تفاسیر، دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور معتقد است که وزارت کشور مخالف فعالیت تاکسی‌های اینترنتی نیست و قصد دارد فعالیت این تاکسی ها را ضابطه مند کند. به گفته پوریا محمدیان یزدی وزارت کشور مخالف فعالیت تاکسی‌های اینترنتی نیست اما به دنبال ضابطه‌مند کردن فعالیت شرکت های حمل بار و مسافر است.
یکی از شیوه های بازاریابی تاکسی های اینترنتی، عضوگیری در خیابان است. دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور در این زمینه معتقد است که این شرکت‌های اینترنتی نباید در کنار خیابان عضوگیری‌ کنند و تأیید صلاحیت اعضا تنها با یک استعلام صورت گیرد. در حقیقت باید همانطوری که در تاکسیرانی سخت‌گیری‌هایی برای رانندگان اعمال می‌شود و تنها با ارائه یک شماره پلاک هویت فرد، تخلفات وی، تعداد کمیته‌های انضباطی و نوع مشکلاتش مشخص می‌شود، برای آنها نیز این اقدامات انجام شود.
وی با بیان این که فعالیت مسافربرهای اینترنتی باعث کاهش درآمد رانندگان تاکسی در بسیاری ازکلانشهرها ازجمله تهران شده است، تنها راهکار حل این مشکل را در تدوین طرح جامع حمل و نقل عمومی دانست و افزود: اگر در طرح جامع حمل و نقل مشخص شود که در کل سفرهای شهر مثلا ۲۰ درصد حمل و نقل باید با تاکسی صورت بگیرد، با حضور این تاکسی‌های اینترنتی که مجوزهای لازم را ندارد کنترل این ۲۰ درصد از دست ما خارج می شود؛ البته باید به این موضوع توجه شود که این تاکسی‌ها سقف عضوگیری ندارند.