در شرایط اضطراری بعد از وقوع حوادثی نظیر زلزله نیاز گستردهای به عملیات امدادی و مقابله وجود دارد که در همین راستا نیز لازم است تا برای حرکت همزمان خودروهای امدادی از بیرون به داخل شهر و همچنین تردد در داخل شهر برنامهریزی شود که به این راهها مسیرهای اضطراری گفته میشود. رییس سازمان پیشگیری […]
در شرایط اضطراری بعد از وقوع حوادثی نظیر زلزله نیاز گستردهای به عملیات امدادی و مقابله وجود دارد که در همین راستا نیز لازم است تا برای حرکت همزمان خودروهای امدادی از بیرون به داخل شهر و همچنین تردد در داخل شهر برنامهریزی شود که به این راهها مسیرهای اضطراری گفته میشود.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان این مطلب از تهیه نقشه اضطراری راههای تهران خبر داد. احمد صادقی با اشاره به تهدیداتی که در زمان زلزله مسیرها و شریانهای اصلی را تهدید میکند، گفت: وارد شدن صدمات فیزیکی ناشی از زلزله و پدیدههای ثانوی ناشی از آن نظیر رانش زمین، روانگرایی، گسلش سطحی، نشست خاکهای سست و فرونشست قناتها، تخریب ساختمانها و تأسیسات مجاور و ریزش آوار در معابر، بر اجزای مختلف شبکه حمل و نقل شامل بدنه معابر، پلها، تونلها، پایانهها و … موثر است و باعث کاهش شدید ظرفیت معابر و حتی انسداد آن میشود. همچنین آسیبدیدگی تأسیسات شهری نظیر تأسیسات گاز، نفت، برق، آب، مخابرات، فاضلاب و اجزای آنها شامل خطوط لوله، ایستگاهها، شیرها، تلمبهها و … و لزوم تعمیر سریع آنها نیز در کارکرد معابر شهری اختلال دیگری وارد میکند.
صادقی با بیان اینکه این مشکلات در شرایطی ایجاد میشود که نیاز شدیدی به عملیات مقابله وجود دارد، ادامه داد: این عملیات کاملاً به حملونقل در شبکه معابر خیابانها و بزرگراههای شهر و خارج از شهر وابسته است به نحوی که انجام بهینه اقدامات مقابله با بحران بهویژه عملیات امدادی برای جستجو و نجات به دام افتادگان در زیر آوار، اطفای حریقها، کنترل حوادث ثانوی، انتقال مجروحان و سایر بازماندگان حادثه، بازرسی و تعمیر شریانهای حیاتی و تأسیسات شهری اهمیت عمدهای داشته و مستلزم رفت و آمد هر چه روانتر و سریعتر نیروهای مسئول مدیریت حادثه، امدادگران، تیمهای ارزیابی، تعمیرات، پشتیبانی و … در نقاط مختلف منطقه تحت تأثیر بهویژه محلهای آسیبدیده است.
به گفته وی، در این شرایط نیازمند امدادرسانی از یک سو و مراکز مدیریتی و امدادی از سوی دیگر هستیم. البته در شرایط عادی نیز همانطور که غالباً در شهر شاهد هستیم، تردد وسائل نقلیه امدادی نظیر آمبولانس و ماشینهای آتش نشانی به دلیل ترافیک و نبود شبکه اضطراری با تأخیر روبرو میشود.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه برای غلبه بر مشکلات حمل و نقل بعد از زلزله، عموماً در شهرهای لرزهخیز، مسیرهایی ویژه با عنوان مسیرهای اضطراری تعیین و اجرایی میشود، گفت: این مسیرها، بخشی از مسیرهای ترافیک هستند که با توجه به خصوصیاتی نظیر تأمین دسترسی مراکز مهم و آسیب پذیری کمتر انتخاب شده و در شرایط اضطراری بعد از زلزلهای شدید یا بحرانهای دیگر و بازگشایی سریع آنها در اولویت قرار میگیرد. همچنین ممکن است در بخشهایی از این مسیرها به منظور استفاده خودروهای مخصوص عملیات مقابله با حادثه، برای تردد خودروهای غیراضطراری محدودیتهایی اعمال شود.
صادقی با تاکید بر اینکه باید برای مقاوم سازی ساختمانها و شریانهای مجاور، آمادگی پلیس برای کنترل ترافیک و در اولویت قرار گرفتن شناسایی خسارات و آواربرداری آنها برنامهریزی شود، افزود: با توجه به اهمیت شبکه راههای اضطراری برای برقراری ارتباط و انتقال نفرات و تجهیزات به نقاط آسیب دیده شهر تهران پس از رخداد یک زلزله بزرگ، باید این شبکه دارای کمترین آسیب پذیری چه از ناحیه اجزای خود و چه از طرف سایر سازهها و شریانهای حیاتی پیرامونی اش باشد؛ لذا بسیار مهم است که این سازهها کمترین آسیب را پس از زلزله متحمل شوند.