رضا شریعتی، روزنامه‌نگار: سالیان متمادی است که افراد زیادی در ایران بر اثر حوادث ناگوار جاده‌ای جان می‌بازند و روزی نیست که خبر مرگ هم وطنانمان را از گوشه و کنار کشور نشنویم. نمونه‌اش هم تصادف نوربخش مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی کشور و عبدالرحمن تاج الدین معاون پارلمانی سازمان تامین اجتماعی در تقاطعی واقع در […]

رضا شریعتی، روزنامه‌نگار:
سالیان متمادی است که افراد زیادی در ایران بر اثر حوادث ناگوار جاده‌ای جان می‌بازند و روزی نیست که خبر مرگ هم وطنانمان را از گوشه و کنار کشور نشنویم. نمونه‌اش هم تصادف نوربخش مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی کشور و عبدالرحمن تاج الدین معاون پارلمانی سازمان تامین اجتماعی در تقاطعی واقع در محور كردكوی – گرگان که نشان داد تصادف و مرگ مسئول و غیر مسئول نمی‌شناسد.

 

در همین رابطه هفته گذشته بود که روزنامه جمله در گزارشی با عنوان «جاده‌های ایران محاله یادم بره» برای بار هزارم بر ضرورت بهسازی راه‌ها از جمله راه‌های استان گلستان تاکید کرد، اما همچون سنوات گذشته گویا گوش شنوایی نیست که علاجه واقعه را قبل از وقوع کند. البته بخشی از مساله تصادفات در جاده‌ها را باید به فقدان نقدینگی، طلب‌های پیمانکاران،عدم نظارت و اولویت بندی مسئولان در ترمیم و بهسازی جاده‌ها دانست و بخش دیگری به بی‌توجهی رانندگان مربوط می‌شود، در همین رابطه و در خصوص فاجعه اخیر گلستان علی عبدی، رئیس پلیس‌راه گلستان روز (جمعه) علت وقوع این حادثه را بی‌احتیاطی راننده سواری تویوتا لندکروز (خودروی حامل مدیرعامل و معاون سازمان تامین اجتماعی) به علت عدم رعایت حق تقدم عبور هنگام دور زدن، عدم توجه کافی به جلو از جانب راننده تریلی و قصور مسوولان راه برای احداث دوربرگردان ایمن یا تقاطع غیرهمسطح اعلام کرد.
همان‌گونه که ذکر شد، جاده‌های نامناسب در کنار عدم رعایت قوانین رانندگی به عوامل مؤثر در بروز تصادفات منجر به فوت در استان گلستان تبدیل شده و می‌طلبد که مسئولان به صورت جدی برای ترمیم و نگهداری جاده‌ها تلاش کنند و این موضوع با توجه به اینکه استان گلستان موقعیت خاص جغرافیایی دارد و در مسیر کریدورهای بین‌المللی شمال و شرق و شبکه بزرگراه‌های آسیایی مرکزی و نزدیکی به شبکه راه‌آهن شمال و جنوب (جاده و ریل) و حمل نقل هوایی و همچنین عبور و مرور بسیاری از زائران امام هشتم از مسیرهای این استان قرار گرفته و از جایگاه ترانزیتی ممتازی برخوردار است بیش‌تر به چشم می‌آید.
از طرف دیگر نباید نادیده گرفت که جاده‌ها یکی از مهمترین محورهای توسعه هستند و باید برای رسیدن به سطح مطلوب در این بخش شاهد بهبود کیفیت آنها باشیم. اما علیرغم این مساله هنوز هم در جاده‌های کشور شاهد نامناسب بودن محورهای مواصلاتی در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها هستیم و این محورهای ارتباطی از استانداردهای لازم فاصله بسیاری گرفتند، تا جایی که به قتلگاهی برای رانندگان تبدیل شده و مسئولان هم به این مسأله اذعان دارند.
آن هم در شرایطی که فصل سرما و ريزش باران را در پیش داریم و احتمالا با این اوصاف شاهد ترافيك سنگين و تصادفات وحشتناك خواهیم بود. جاده‌هایی که متاسفانه تاكنون در بسیاری از آنها هیچ گونه علائمي هشدار دهنده جزء چند تابلوی فلش دار و دست اندازهای خطرناك كه رانندگان را مطلع كند نصب نشده است.
البته شاید مقصر اصلی اینکه شاهد چنین فجایاعی در جاده‌های کشور هستیم و مسئولان به آن توجه نمی‌کنند مردم استان‌هایی مثل گلستان باشند که نجابت به خرج داده و با نبستن راه‌های مختلف دارای مشکل، تحصن نکردن و مسائلی از این دست فریاد حق طلبی و دادخواهی سر نمی‌دهند. کاش مسئولان هم برای این همه نجابت مردم اندکی حرمت قائل بودند و خودشان را درقبال جان انسان‌های بی گناه که با توجه به حجم بالای تردد در این جاده‌ها و نبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل مناسب، نداشتن دوربرگردان‌های استاندارد، روشنایی کم در شب و عدم توجه به احداث دور برگردان در مکان مناسب، حجم حمل‌ونقل کالا از این استان، کم عرض بودن، نبود شانه خاکی، مسیر‌های دارای گردنه با ‌پیچ‌های تند و پی در پی و نبود علائم هشداردهنده مناسب و معایب دیگر جاده‌ها جان می‌بازند اندکی مسئول می‌دانستند و افزایش ایمنی راه‌ها را جدی می‌گرفتند.
با این شرایط بحث راه و توجه به حمل ونقل جاده‌ای از مهمترین نیازهای استان گلستان و بسیاری از استانها است که همیشه برای تردد افراد مشکلاتی را به دنبال داشته و تاکنون نیز مورد غفلت مسئولان قرار گرفته است اما انتظار می‌رود در شرایط کنونی که تعداد بسیاری از زائران از این استان عبور می‌کنند تمهیداتی برای امنیت بیشتر مسیرهای دسترسی اندیشیده شود و نصب چراغ‌ها و علایم‌راهنمایی به‌منظور آگاه‌سازی رانندگان، ساختن زیرگذر یا روگذر در بزرگراه‌های خارج شهری، ساماندهی دوربرگردان‌ها و اصلاح شکل هندسی دوربرگردانهای نامناسب جدی گرفته شود.