
مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه هلدینگهای بورسی بیش از ۶۰۰ هزار سهامدار دارند، گفت: ارزش بازار هلدینگ در بورس تهران ۱۶۹ هزار میلیارد تومان است. علی صحرایی، در همایش ملی ارزش آفرینی هلدینگها در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی با اشاره به نقش مثبت هلدینگها در توسعه بازار سرمایه گفت: یکی از پیشرانهای اصلی اقتصاد […]
مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه هلدینگهای بورسی بیش از ۶۰۰ هزار سهامدار دارند، گفت: ارزش بازار هلدینگ در بورس تهران ۱۶۹ هزار میلیارد تومان است.
علی صحرایی، در همایش ملی ارزش آفرینی هلدینگها در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی با اشاره به نقش مثبت هلدینگها در توسعه بازار سرمایه گفت: یکی از پیشرانهای اصلی اقتصاد هر کشور بنگاههای اقتصادی هستند. در این بین هلدینگها به دلیل اینکه از نظر سرمایه، نیروی کار، ایجاد ارزش افزوده و توان انجام پروژههای بزرگ شرایط مناسبتری دارند؛ از اهمیت بالاتری برخوردارند.
وی گفت: در سند برنامه ششم توسعه بر رشد اقتصادی شتابان و پایدار، بهبود مستمر فضای کسب وکار و تقویت ساختار رقابتی و رقابتپذیری بازارها تاکید شده است. همچنین در سند سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی رشد بهره وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویت رقابت پذیری اقتصاد تاکید شده است.
وی افزود: این سند با هدف توجه به شرکتهای مادر تخصصی و نقش بنگاههای اقتصادی به عنوان پیشران اصلی توسعه کشور تهیه شده است.
صحرایی با ابراز امیدواری نسبت به تعامل فعالان بازار و شرکتهای هلدینگی در راستای پیشرفت بازار سرمایه عنوان کرد: با توجه به نقش با اهمیت شرکتهای هلدینگ در سرمایهگذاری و توسعه شرکتهای تحت مدیریت و دارا بودن توان رقابتی، میزان سرمایه، ترکیب نیروی انسانی، تخصیص بهینه منابع، هم افزایی و ایجاد ارزش افزوده، بورس اوراق بهادار تهران امیدوار است با همفکری و تلاش همه فعالان بازار سرمایه و به کمک شرکت های هلدینگ حاضر به توسعه هرچه بیشتر بازارسرمایه و فضای کسب و کار و اقتصاد کشور کمک کنند.
مدیرعامل شرکت بورس تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: برخی از کشـورهای توسعه یافته و درحال توسعه با هدف اصلاح و بازسازی شرکت های دولتی اقدام به ایجاد شرکت های دولتی هلدینگ کردهاند.
صحرایی به اصلیترین انگیزههای دولت برای تأسیس هلدینگها اشاره و بیان کرد: اولین انگیزه برای ایجاد یک شرکت هلدینگ، کنترل و هدایت شرکتهای دولتی است، زیرا برای دستگاههای دولتی، ارتباط مستقیم با شرکتهای متعدد مشکل بوده و اثر بخشی لازم را در پی ندارد؛ دومین انگیزه دولت رونق خصوصی سازی است و فراهم کردن زمینه انتقال شرکتهای دولتی به بخش خصوصی از دیگر اهداف تشکیل شرکتهای هلدینگ است. وی از دیگر اهداف دولت در توسعه هلدینگ ها را صرفهجوییهای اقتصادی دانست و گفت: تملک شرکت های زیان ده و بازسازی مجدد آنها با هدف رشد و بهبود وضعیت مالی این شرکتها نیز موضوع بسیار مهمی است که مسبب توسعه هلدینگ ها شده است.
مدیر عامل شرکت بورس تهران با اشاره به مزیتهای تاسیس هلدینگ ها بیان کرد: هلدینگها از منابع مالی وسیعتری برخوردارند و میتوانند در طرحهای بزرگ سرمایهگذاری کنند. از سوی دیگر با توجه به تخصصی بودن در آنها مدیریت سرمایهگذاری صورت میگیرد و این ویژگی مختص هلدینگهاست که در شرکتهای سرمایهگذاری وجود ندارد.
وی با ارائه آماری از نقش هلدینگ ها در بازار سرمایه گفت : هماکنون تعداد شرکتهای پذیرفته شده در صنعت هلدینگ در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران به ترتیب ۲۹ و ۵ شرکت است. هلدینگ های بورسی حدوداً ۶۸۵ هزار سهامدار دارند.
صحرایی افزود: در بورس اوراق بهادار تهران، به طورکلی ۶۵درصد سرمایه گذاری ها در پنج صنعت محصولات شیمیایی(۲۴درصد )، واسطه گری مالی (۱۴ درصد)، خودرو و ساخت قطعات(۸ درصد)، محصولات دارو یی(۱۲ درصد) انبوه سازی و املاک (۷درصد) است.
وی ادامه داد: ارزش بازار صنعت هلدینگ در بورس تهران در پایان ۹۷.۰۷.۳۰ حدود ۱۶۹۰ هزار میلیارد ریال(۱۶۹هزار میلیارد تومان) است که معادل حدودا ۲۴ درصد ارزش بازار کل بورس است و در فرابورس ایران نیز ارزش بازار صنعت هلدینگ نسبت به ارزش بازار فرابورس در ۷ ماهه نخست سال ۹۷، حدود ۷ درصد است.
مدیر عامل شرکت بورس همچنین افزود: ارزش کل معاملات صورت گرفته در صنعت هلدینگ در ۷ ماهه نخست سال ۹۷ حدود ۹۹ هزار میلیارد ریال بوده است که ۱۵ درصد ارزش کل معاملات بورس را در برمیگیرد. این رقم در فرابورس ایران ۱۳.۵ درصد است. در مجموع از ۸۲۱.۵۱۰ هزار میلیارد ریال ارزش معاملات بورس و فرابورس، ۱۱۸.۳۱۲ هزار میلیارد ریال آن مربوط به هلدینگ ها است که معادل ۱۴.۵ درصد ارزش کل معاملات است.
مدیرعامل شرکت بورس تهران در خصوص تامین مالی در شرکتهای هلدینگی گفت: بررسیها نشان میدهد که مهم ترین دلیل افزایش سرمایه هلدینگها، مشارکت در افزایش سرمایه شرکتهای تابعه جهت حفظ موقعیت در شرکتهای مذکور و تملک شرکت های جدید است. وی افزود: شرکتهای هلدینگ برای تأمین مالی و تعیین ترکیب بدهیها و حقوق صاحبان سهام از دو امکان تأمین مالی از منابع خارج از شرکت (از محل بدهیهای بانکی و افزایش سرمایه) و تأمین مالی داخلی (بازار سرمایه داخلی) برخوردارند.