امروزه مشکلات و معضلاتی همچون عدم تخصیص اعتبارات ارزی، نبود مواد اولیه، عدم نظارت بر فعالیت‌های گمرکی در مرزها و تشدید قاچاق کالا و ایجاد بخش‌نامه‌های متعدد و متناقض فعالان عرصه صادرات را با مشکل روبرو کرده است. برای توسعه صادرات خارجی و جذب سرمایه‌گذار و افزایش تولید نیاز است متولیان امر در حوزه صادرات […]

امروزه مشکلات و معضلاتی همچون عدم تخصیص اعتبارات ارزی، نبود مواد اولیه، عدم نظارت بر فعالیت‌های گمرکی در مرزها و تشدید قاچاق کالا و ایجاد بخش‌نامه‌های متعدد و متناقض فعالان عرصه صادرات را با مشکل روبرو کرده است. برای توسعه صادرات خارجی و جذب سرمایه‌گذار و افزایش تولید نیاز است متولیان امر در حوزه صادرات با ایجاد یک رویه اجرایی و حذف مواردی که مانع از توسعه صادرات می‌شود بسترهای موجود را فراهم کند.

صادرات، جذب سرمایه‌گذار و سامان‌دهی واردات عناصر تجارت خارجی
نائب رئیس اتاق بازرگانی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با اشاره به اینکه بخشی از فعالیت‌های اتاق بازرگانی به صادرات و جذب سرمایه‌گذاری اختصاص دارد، بیان می‌کند: اعضای اتاق بازرگانی زمینه مشارکت و جذب سرمایه‌گذار خارجی، توسعه صادرات و واردات مواد اولیه را در داخل کشور فراهم می‌کنند.
حمیدرضا مهدی‌‌نیا تصریح می‌کند: برای تحقق پیشرفت کشور و استان برتری موقعیت اقتصادی در منطقه و بین‌الملل و بهبود رفاه حال مردم باید مسئولین و متولیان امر فراتر از رسالت‌های سازمانی خود گام بردارند.
وی اظهار می‌کند: شهرک حاجی‌آباد یک منطقه صنعتی در استان است که برنامه‌های توسعه و آبادانی و زیرساختی در آن با همیاری و مشارکت صنعتگران مستقر در محل و بدون بودجه دولتی ایجاد شد.
وی برگزاری جلسات کارشناسانه و کمیته‌های اقتصادی در توسعه صادرات را مهم ارزیابی کرده و می‌گوید: برگزاری جلسه‌های کارشناسانه با حضور نمایندگان نهادهای ذی‌ربط و ذی‌نقش در حوزه تجارت خارجی با توجه به اینکه با شناسایی بسترها و تحقیق و نکته‌سنجی همراه است،‌ می‌تواند به مبنا و اصولی برای مقامات ارشد استانی بدل شود.
نائب رئیس اتاق بازرگانی استان مرکزی با اشاره به اینکه موازی‌کاری سازمانی مانع از پیشرفت و توسعه تجارت خارجی می‌شود، تصریح می‌کند:‌توسعه صادرات خارجی نیازمند هماهنگی و اتحاد بین بخش‌های سازمانی است که در این حوزه فعالیت دارند. نائب رئیس اتاق بازرگانی استان مرکزی با اشاره به اینکه ارز با صادرات، جذب سرمایه‌گذار و فعالیت‌های گردشگری در استان حاصل می‌شود، می‌افزاید: اتاق بازرگانی با جذب سرمایه‌گذار در حوزه تجاری و اقتصادی، سازمان شهرداری با جذب سرمایه‌گذار در بخش خدمات و عمران شهری و سازمان صنایع دستی و گردشگری در زمینه جذب توریسم می‌توانند رسالت‌های خود را در خصوص ارزآوری اجرایی کنند
مهدی‌نیا راه مقابله با تحریم و خروج از این مرحله را افزایش صادرات و جذب سرمایه‌گذار در استان دانسته و می‌گوید: شناسایی موقعیت و بستر تجارت خارجی زمینه رشد صادرات و به دنبال آن افزایش تولید، ایجاد اشتغال، اخذ مالیات و گردش اقتصادی را فراهم خواهد کرد، در واقع صادرات تولید را افزایش می‌دهد و تولید رونق اقتصادی را منجر می‌شود.
وی تصریح می‌کند: در سه سال گذشته و باوجود تحریم‌ها ایران مراودات اقتصادی مطلوب و مثمر ثمری را با ۱۴ کشور انجام داده است و بیش از صد بنگاه اقتصادی در داخل و خارج در حوزه تجارتی با هم همکاری می‌کنند از این‌رو لازم است این کشورها را معیار توسعه صادرات خارجی قرار داده و روابط با این کشورها را تقویت کرد.
نائب رئیس اتاق بازرگانی تشکیل کمیته ۱۴ گانه با عنوان کمیته همکاری اقتصادی و بین‌المللی را در توسعه تجارت خارجی مهم برشمرده و بیان می‌کند: در راستای تشکیل کمیته باید با اعزام هیئت‌های داخلی، پذیرش هیئت‌های خارجی و دعوت از کارداران و سفرای ۱۴ کشور و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی بستر توسعه صادرات را در کشور محیا ساخت.

با رفع موانع صادرات از سد تحریم‌ها بگذریم
کارشناس معاونت اقتصادی استانداری استان مرکزی نیز می‌گوید: با شناسایی مشکلات صادراتی و مباحث فنی و همچنین برطرف ساختن این موارد می‌توان به بهبود و توسعه صادرات خارجی در استان کمک کرد و از سد تحریم‌ها عبور کرد.
محمد چقایی با اشاره به اینکه در راستای توسعه صادرات بخش‌های دولتی در کنار نهادهای خصوصی قرار گرفتند، تصریح می‌کند: سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره گمرک به عنوان بخش دولتی و اتاق بازرگانی نماینده تولیدکنندگان داخلی درصدد هستند تا موانع و مشکلات پیش ‌روی تولیدکنندگان فعال در حوزه صادرات را برطرف سازند. وی با بیان اینکه در سه سال گذشته ۹۰ درصد از اقلام صادراتی ایران به ۱۴ کشور همسایه صادر شده است، می‌افزاید: همچون دوره‌های قبل نیاز است در دور جدید تحریم‌ها مراوده اقتصادی با این کشورها با جدیت بیشتر دنبال شود.
چقایی ادامه می‌دهد: رفع موارد فنی مانند بازاریابی و تنوع و نوع محصولات صادراتی با نهادهای خصوصی و بررسی و پیگیری حواله‌ها، ترخیص سریع کالا از گمرک و حذف بخش‌نامه‌ها متناقض با بخش دولتی است.

خودتحریمی داخلی معضل صادرات است
کارشناس بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز با اشاره به اینکه تحریم‌ها هزینه صادرات را افزایش می‌دهد، بیان می‌کند: در شرایط فعلی و با اعمال تحریم‌های جدید اگرچه هزینه‌ها بالا می‌رود اما انجام فعالیت صادرات ممکن است. علی جودکی تصریح می‌کند: با توجه به اینکه در تحریم‌های قبلی نیز ایران توانسته است فعالیت‌ و مراوده تجارتی خود را با دیگر کشورها حفظ کند در این دوره نیز می‌توان به توسعه صادرات امید داشت. وی با اشاره به اینکه یکی از موارد اقتصاد مقاومتی به صادرات اختصاص دارد، می‌گوید: اگر قرار است چرخه اقتصادی به چرخش درآید لازم است به حوزه صادرات ورود پیدا کرد. /فارس