سهم عمده فن آوری اطلاعات در رونق صنایع فرهنگی قم معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم با تاکید بر استفاده از فن آوری اطلاعات در تقویت زیرساخت‌های اقتصادی این استان، تقویت این بخش را در رونق صنایع فرهنگی قم بسیار موثر دانست. یونس عالی پور، بیان داشت: قم با داشتن ۵۲ دانشگاه و حوزه علمیه […]

سهم عمده فن آوری اطلاعات در رونق صنایع فرهنگی قم
معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم با تاکید بر استفاده از فن آوری اطلاعات در تقویت زیرساخت‌های اقتصادی این استان، تقویت این بخش را در رونق صنایع فرهنگی قم بسیار موثر دانست.
یونس عالی پور، بیان داشت: قم با داشتن ۵۲ دانشگاه و حوزه علمیه و همچنین ورود سالانه ۲۳ میلیون زائر که سه میلیون آن خارجی هستند، شرایط خاص و منحصر به فردی را در بین استان‌های کشور برای توسعه صنایع فرهنگی دارد.
وی توجه به مباحث فرهنگی را زیر بنای اقتصاد قم دانست و اضافه کرد: گردشگری مذهبی به عنوان زیرساخت مورد نیاز توسعه صنایع فرهنگی و بازار فروش مناسب محصولات این حوزه در قم فراهم است که باید تقویت شود.
قم ظرفیت مناسبی برای درآمدزایی از طریق صنایع فرهنگی دارد
یکی از پژوهشگران قمی نمونه کشور نیز در این خصوص به ایرنا، گفت: در شرایط کنونی صنایع فرهنگی ظرفیت بالایی در اقتصاد دانش بنیان دارد و قم به دلیل وجود عالمان برجسته دینی و موسسه های متعدد فرهنگی می‌تواند از این طریق تولید ثروت قابل توجهی داشته باشد.
علیرضا باباخان بیان کرد: تولید آثار فرهنگی جذاب یکی از مهمترین راه‌های مقابله با جنگ نرم دشمن است که دراین زمینه عالمان دین، حوزه‌های علمیه و موسسه های فرهنگی نقش اساسی را برعهده دارند.
وی افزود:نخستین گام برای تولید یک اثر فرهنگی جذاب، محتوای مناسب است که در این زمینه عالمان دینی و پژوهشگران این حوزه به دلیل تسلطی که بر روی مباحث اعتقادی و تربیتی دارند می‌توانند موضوع های مورد نظر را با شرایط روز جامعه و جهان اسلام تطبیق و آن را به زبان نسل جدید ارائه دهند.
این پژوهشگر قمی گفت: درادامه این فرایند، کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات، نکات استخراج شده را با استفاده از ابزارهای نوین رایانه ای به آثار جذابی تبدیل می کنند که می توان آن را در قالب صنایع فرهنگی پرمخاطب در اختیار رسانه‌های جمعی و فضای مجازی قرار داد.
باباخان با اشاره به اهمیت تدوین سازوکار برای اجرای طرحهای فرهنگی، افزود: برای موفقیت در تولید آثار فرهنگی متناسب با ارزش‌های ایرانی و اسلامی، باید پژوهش‌های جامعه شناسی لازم توسط کارشناسان انجام و نتایج آن مورد توجه طراحان صنایع فرهنگی قرار گیرد. وی ادامه داد: فعالیت بیش از ۳۰۰ موسسه فرهنگی درقم که در حوزه فناوری اطلاعات کار می‌کنند فرصت بی‌نظیری را برای تبدیل کردن این شهر به کانون تولیدهای رسانه‌ای در بستر دیجیتال به وجود آورده است. وی بیان کرد: فعالیت درعرصه تولید آثار دیجیتال، علاوه بر آثار مثبت فرهنگی، دارای مزایای اقتصادی قابل توجهی نیز هست و بسیاری از دانش آموختگان دانشگاهی و حوزوی با شناخت این ابزار و ورود به بازار آن، می‌توانند درآمد مطلوب و پایداری را تجربه کنند.

استقبال از طرح‌های برتر در حوزه صنایع فرهنگی قم
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم در این باره گفت: از طرح‌های برتر در حوزه گردشگری و صنایع فرهنگی که به ارتقای زیرساخت‌های این صنعت، ایجاد کارآفرینی و بهبود وضعیت اقتصادی استان کمک کند استقبال می‌کنیم.
حمید یزدانی، افزود: ارائه طرح و ایده پردازی نو، نه تنها رونق این صنعت را در پی دارد، بلکه باعث معرفی توانمندی‌های قم در بخش صنایع فرهنگی و گردشگری می‌شود.
وی با اشاره به این که کارآفرینی در حوزه صنایع فرهنگی و گردشگری باید در استان قم مورد توجه قرار گیرد، گفت: امروزه برای برون رفت از فضای سنتی کسب و کار، باید به سمت ایده پردازی و استارت آپ‌ها کارآفرینی حرکت کرد تا شاهد اشتغال زایی و درآمدزایی باشیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم ادامه داد: ارائه طرح‌های برتر در این صنعت، نقش مهمی در توسعه بازاریابی، تبلیغات و جذب مخاطبان بیشتر در کشورهای اسلامی دارد.
وی با تاکید بر این که ظرفیت‌های صنایع فرهنگی قم باید معرفی شود گفت: با ارائه طرح و ایده در راستای عرضه و فروش این صنایع کمک شایانی به جذب سرمایه و افزایش سطح اشتغال استان، می‌شود.
یزدانی بیان داشت: باید از ظرفیت فضاهای مجازی برای فراهم کردن امکان خرید اینترنتی صنایع فرهنگی تولید شده در قم اهتمام ورزید و آن را به بازارهای کشورهای اسلامی معرفی کرد./ایرنا