یک عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی ضمن موافقت با حذف طرح زوج و فرد، از طرح جدید شهرداری تهران تحت عنوان «حلقه دوم طرح ترافیک» انتقاد کرد و گفت: این طرح هزینه‌بردار، نه تنها آلودگی هوا را کم‌ نمی‌کند؛ بلکه باعث افزایش مصرف سوخت، تجمع خودروهای فرسوده در یک منطقه و جابه‌جایی محدوده آلودگی […]

یک عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی ضمن موافقت با حذف طرح زوج و فرد، از طرح جدید شهرداری تهران تحت عنوان «حلقه دوم طرح ترافیک» انتقاد کرد و گفت: این طرح هزینه‌بردار، نه تنها آلودگی هوا را کم‌ نمی‌کند؛ بلکه باعث افزایش مصرف سوخت، تجمع خودروهای فرسوده در یک منطقه و جابه‌جایی محدوده آلودگی می‌شود. مهمترین هدف شهرداری از اجرای این طرح کسب درآمد است و این ارگان باید مطالعات خود را در این زمینه منتشر کند.
شهرداری تهران اعلام می‌کند که طرح زوج و فرد، طرح مناسبی برای کاهش آلودگی هوا نیست، چون باعث شده است مردم به سمت خرید خودروی ارزان‌قیمت اما پلاک مخالف گرایش پیدا کنند و همین موضوع موجب افزایش آلودگی هوا می‌شود.
به تشکیل «حلقه دوم طرح ترافیک» به عنوان جایگزین «طرح زوج و فرد» انتقاداتی وارد شده است. محمدعلی احترام – استاد دانشگاه شهید بهشتی – از جمله منتقدان این طرح است که اعتقاد دارد هدف اول شهرداری تهران از ایجاد طرح حلقه دوم طرح ترافیک، کسب درآمد است.
این کارشناس حوزه خودرو و آلودگی هوا با بیان اینکه ایجاد «حلقه دوم طرح ترافیک» به عنوان جایگزین طرح زوج و فرد، باعث بهبود کیفیت هوا نخواهد شد، افزود: درست است که طرح زوج و فرد تاثیری بر کاهش آلودگی هوا ندارد اما طرح جدید ارائه شده از سوی شهرداری تهران نیز در بهبود هوا نقشی نخواهد داشت بلکه برعکس این طرح به دلیل پولی بودن، باعث تجمع خودروهای به نسبت پاک در یک محدوده و خودروهای فرسوده در یک منطقه دیگر می‌شود.

چند نفر توان خرید خودرو با پلاک مخالف را دارند؟
شهرداری تهران در بحث از ضرورت حذف طرح زوج و فرد این طور مطرح می‌کند که برخی از شهروندان اقدام به خرید خودروهایی با پلاک مخالف کرده‌اند تا هم در روزهای زوج و هم در روزهای فرد بتوانند در محدوده زوج و فرد تردد کنند، احترام در این باره با اشاره به اینکه این استدلال خیلی قابل قبول نیست، گفت: پرسش اصلی از شهرداری تهران این است که تعداد افرادی که اقدام به خرید خودروهایی با پلاک مخالف کرده‌اند، چقدر است؟ مگر چند خانواده توان مالی آن را دارند که چنین کاری انجام دهند؟ آیا تاثیر این افراد در آلودگی هوا بررسی شده است؟ اگر مطالعه‌ای در این مورد صورت گرفته، چرا به طور شفاف مطرح نمی‌شود؟
این استاد دانشگاه تاکید کرد که شهرداری تهران باید محاسبات و تحلیل‌ها و مطالعات خود را در مورد درستی طرح جدید یعنی حلقه دوم طرح ترافیک در اختیار همگان از جمله جامعه دانشگاهی قرار دهد. این یک مطالبه از سمت دانشگاه‌ها وجود دارد تا بدانیم طرح جدید بر مبنای چه مدلی طراحی و از چه روش محاسباتی برای آن استفاده شده است بنابراین اگر مطالعه‌ای انجام شده است، حتما باید منتشر شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه حلقه دوم طرح ترافیک که به جای طرح زوج و فرد پیشنهاد شده است، بار ترافیکی شهر را کم نمی‌کند، اظهار کرد: شاید با اجرای طرح جدید، حجم ترافیک یک محدوده کمتر شود اما به‌طور قطع باعث افزایش بار ترافیکی در منطقه دیگر خواهد شد.