به گزارش «جمله» هفته گذشته بود که محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار داشت: «علی رغم محدودیت های منابع مالی دولت تلاش شده است در سال ۹۸ به وضعیت معیشتی مردم کمک شود.» رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین در خصوص افزایش حقوق کارمندان و همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز گفته بود: […]
به گزارش «جمله» هفته گذشته بود که محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار داشت: «علی رغم محدودیت های منابع مالی دولت تلاش شده است در سال ۹۸ به وضعیت معیشتی مردم کمک شود.» رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین در خصوص افزایش حقوق کارمندان و همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز گفته بود: «در خصوص افزایش حقوق کارمندان تصمیم گرفته شده در بودجه یک پنجم به میزان حقوق ها در سال ۹۸ اضافه شود. در سال گذشته علیرغم محدودیتهای مالی تلاش شد تا ۳۴۰۰ میلیارد تومان برای همسانسازی حقوق بازنشستگان در راستای عدالت اختصاص یابد.» رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: «در بودجه سال ۹۸ بار دیگر دولت به موضوع همسانسازی حقوق بازنشستگان توجه کرده بر این اساس علاوه بر افزایش ۲۰ درصدی حقوق در سال ۹۸ حدود ۲هزار میلیارد تومان منابع برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته است که بر این اساس امکان دارد حقوق برخی از بازنشستگان بیش از ۲۰ درصد افزایش یابد.» اما آنچه که حساسیت ها را نسبت به موضوع لایحه بودجه سال ۹۸ برمی انگیزد، نه افزایش حقوق کارمندان است و نه همسان سازی حقوق بازنشستگان. بلکه لزوم شفافیت بودجه مساله ای است که باید مد نظر قرار گیرد.
تفاوت درآمدهای ارزی بودجه ۹۸ با بازار بودجه ۹۷
محمود خاقانی کارشناس بین الملل درباره بودجه ۹۷ و ابهاماتش می گوید: «مخالفان زیادی درباره بودجه سال ۹۷ موضع گرفتند. دربودجه ۹۷ دولت دوازدهم باید خود را برای تابآوری در برابر موفقیت احتمالی مخالفان برجام در داخل و خارج از کشور و به شکست کشاندن برجام آماده میکرد که نکرد. شعار سال ۹۷ حمایت از کالای ایرانی است. این حمایت درصورتی تحقق مییافت و مییابد که مالیاتها، عوارض و بهطورکلی کاهش هزینهها و بوروکراسی اداری و قضایی و آنچه به تولید داخلی و مشارکت شرکتهای کوچک و متوسط ایرانی با همتاهای غیرایرانیشان کمک میکرد و میکند که دربودجه سال ۹۷ تصویب میشد و جلوی قاچاق فرآوردههای نفتی را میگرفت که نشد. رئیس دولت دوازدهم در آذرماه ۹۶ گفت ۲۵ درصد نقدینگی کل کشور دردست عدهای خاص است که هرکاری مایلند با اقتصاد کشور می کنند.»این کارشناس حوزه انرژی در ادامه می افزاید: « همه چیز درباره بودجه ۹۷ در تاریکی کامل قرار گرفت. دولت، مجلس و سایر ارکان نظام تلاشی برای توضیح به مردم بهعمل نیاوردند. تحریم بهانه خوبی بود و هست. حالا بودجه ۹۸ درشرایط تحریم باید تدوین، تنظیم و تصویب شود. به نظر میرسد متأسفانه هنوز بودجه قرار است روی محور اقتصاد دلاری یعنی درآمدهای نفتی که حالا تا حدود یک سوم کاهش پیدا کرده است بچرخد. نکتهای که باید دولت دوازدهم مورد توجه قرار بدهد این واقعیت است که بازار نفت و درآمدهای ارزی بودجه ۹۸ با بازار بودجه ۹۷تفاوت بسیار کرده است و اصلاً قابل اعتماد نیست.»
اولویت باید در سطح ملی باشد نه در سطح منطقه
صادق زیباکلام، فعال سیاسی نیز در گفت و گویی با تأکید بر لزوم توجه به مباحث در بودجه سال ۹۸، اظهار کرد: «یکی از مشکلات اساسی بودجه، مسأله بخشی نگری است و بسیاری از نمایندگان مجلس زمانی که بودجه کشور در مجلس بررسی می شود، به جای در نظر گرفتن طرح های ملی و اولویت های ملی کشور، متأسفانه اصرار دارند که اولویت را برای حوزه های انتخابیه خود در نظر بگیرند.»
وی ادامه داد: «علت این موضوع هم واضح است. چون اگر سدی احداث و فرودگاهی افتتاح شود موجب ایجاد محبوبیت در حوزه انتخابیه نمایندگان می شود و شانسشان برای انتخاب در دور بعدی انتخابات افزایش پیدا می کند.»
این فعال سیاسی اصلاح طلب، با انتقاد از تخصیص بودجه به برخی طرح های غلط منطقه ای، تأکید کرد: «متأسفانه نمایندگان مجلس در نظر نمی گیرند که اولویت باید در سطح ملی باشد نه در سطح منطقه. با این اقدامات، نه تنها کشور در حل اولویت ها مشکل پیدا می کنیم، بلکه در موارد بسیاری شاهدیم که آن تصمیم منطقه ای، تصمیم اشتباهی بوده و سد یا فرودگاهی که ایجاد شده از نظر اقتصادی هیچ توجیهی نداشته است.» زیباکلام افزود: «در مواردی شاهد بودیم که کارخانجات سیمان و فولاد را در جایی که از نظر محیط زیست و منابع طبیعی احداث آن فاجعه بوده بدون در نظر گرفتن ملاحظات محیط زیست و حفظ و حراست از طبیعت در آن منطقه کارخانه ای را ایجاد کردند که ده سال بعد متوجه شدن احداث این کارخانه چه فاجعه ای بوده است؛ اما برای اینکه آن نماینده در آن حوزه انتخابیه رأی بیاورد، چنین کارخانه ای ساخته شده است.»
بودجه ۹۸ دارای شفافیت است
این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید در بودجه ۹۸ طرح های ملی در اولویت قرار بگیرد، گفت: «امیدواریم که به واقع نمایندگان در بودجه ۹۸ به طرح های ملی اولویت و اهمیت دهند و بجای محبوبیت در حوزه انتخابیه های خود، طرح هایی که نه توجیه اقتصادی دارد و نه از نظر محیط زیست مناسب است را صرفا برای اینکه در حوزه انتخابیه خود رأی بیاورند به تصویب نرسانند.» او به نکات مثبت بودجه ۹۸ اشاره کرد و گفت: «بودجه ۹۸ دارای شفافیت است و آقای نوبخت در این بودجه نشان دادند سازمان ها، نهادها،حوزه های علمیه و بنیادهایی که متولی تبلیغات اسلامی هستند و کارهای فرهنگی انجام می دهند چه بودجه ها عظیمی را مصرف می کنند و در مقابل محیط زیست، جنگل بانی و تأمین آب چقدر بودجه دارند.»
زیباکلام با بیان اینکه باید بودجه دولت با کمترین تغییر به تصویب برسد، تأکید کرد: «متخصصین سازمان برنامه و بودجه بر اساس نیازها و اولویت های ملی بودجه را تنظیم می کنند، اما زمانی که این بودجه به مجلس می رود، تیکه و پاره می شود و در حقیقت بسیاری از نمایندگان مجلس اصلا اولویت های ملی را در نظر نمی گیرند و اولویت های منطقه ای خود را مد نظر دارند که این فاجعه است. باید نگاه به بودجه نگاه ملی و تخصصی باشد نه نگاه پوپولیستی و رأی جمع کن که این موضوع در کشور فاجعه ایجاد کرده است.»
در نهایت باید منتظر بود تا در موعد مقرر رئیس جمهور لایحه بودجه ۹۸ را تقدیم مجلس کند و آن وقت مشخص گردد تا چه میزان نمایندگان ملت به وظائف ملی خود عمل خواهند کرد و آیا وکلای ملت با توجه به وظیفه خطیری که بر عهده دارند و با توجه به وکالتی که از ملت گرفته اند می توانند از سرمایه کشور حراست کرده و اجازه ندهند بودجه سال آینده کشور توسط افراد و جریان های وابسته به نهادهای قدرت به بیراهه های متعدد روانه گردد یا همچون سال های گذشته بار دیگر بخش اعظمی از بودجه کشور در اختیار مراکز و سازمان های غیر بازده و غیر پاسخگو قرار خواهد گرفت و دولت همچنان با دستان خالی باید سال ۹۸ را بگذراند؟!