صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران از مهمترین جاذبه های توریستی با تنوع در حدود ۳۷۰ رشته از قدمت چند هزار ساله برخوردار و ایران در زمینه تنوع صنایع دستی مقام نخست در میان کشورهای جهان را داراست. با توجه به پراکندگی این صنایع در نقاط مختلف ایران جاذبه های آن نیز در سراسر […]

 

صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران از مهمترین جاذبه های توریستی با تنوع در حدود ۳۷۰ رشته از قدمت چند هزار ساله برخوردار و ایران در زمینه تنوع صنایع دستی مقام نخست در میان کشورهای جهان را داراست. با توجه به پراکندگی این صنایع در نقاط مختلف ایران جاذبه های آن نیز در سراسر کشور گسترده گردیده و نشانه های از آداب و رسوم هر قوم و منطقه را در خود جا داده است. از جمله صنایع دستی معروف ایران می توان از: جاجیم بافی، گلیم بافی، ابریشم دوزی و ابریشم بافی، قالیبافی، زیلو بافی، لباس های محلی، قلم کاری و قلم زنی، سفالگری، کاشی گری، حکاکی، قفل سازی، خراطی، کنده کاری، منبت، معرق، تراش سنگ های قیمتی، فیروزه کوبی، مخمل بافی، شیشه گری و مینا کاری، طراحی و تذهیب، نقاشی های سنتی را نام برد.
با وجود اینکه آوازه صنایع دستی ایران در جهان پیچیده اما در برابر مشکلات و موانع امروزی به ستوه آمده است. کارشناسان معتقدند، بالابودن قیمت مواد اولیه، وجود کالاهای مشابه خارجی، تولید صنایع بی کیفیت، آشنا نبودن به بازارهای هدف و تبلیغات ضعیف برای صنایع دستی در خارج، وجود قوانین دست و پاگیر بانکی و گمرکی، باندهای مافیایی، قرارگرفتن برخی از رشته های صنایع دستی در سایر صنوف و اعمال نشدن مدیریت واحد در این صنعت، جزیره ای عمل کردن دستگاه ها و پی نبردن به ظرفیت های فراوان اشتغالزایی و ارز آوری از سوی قانونگذاران از جمله مشکلات فراروی این صنعت است.
سیما پازوکی، هنرمند ملیله کاری است که عمری را در این کار صرف کرده است. وی می گوید: مشکلات حوزه صنایع دستی فراوان هستند و نیاز به مرور عمیق‌تر و دقیق‌تر دارد. متاسفانه سال‌هاست که دولت پاسخگوی نیازهای هنرمندان از جمله بیمه آنها نبوده است و دلیل این عدم حمایت را هم مشکل مالی عنوان می‌کنند.
وی ادامه می دهد: در حالیکه مشکل ما در مدیریت صنایع دستی کشور است. به عقیده من، منابع مالی بسیاری در دولت وجود دارد از جمله صندوق‌های توسعه ملی، دفتر توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری، بانک‌ها، ستاد اقتصاد مقاومتی، کمیته امداد و بخش خصوصی اعتبارات بسیاری دارند که در یک جا تجمیع شده است.

کم کاری در تبلیغات صنایع دستی
در همین ارتباط یک استاد دانشگاه هنر با اشاره به اینکه برخی مشکلات بوجود آمده برای صنایع دستی کشور به هنرمندان و برخی نیز به دولت مربوط است، گفت: هنرمندان طی سال های گذشته به تولید صنایع دستی با کیفیت کمتر توجه کرده و نیازها و رضایت مشتری را کمتر مدنظر قرار داده اند و تنها به فکر فروش تولیدات خود بوده اند.
غلامعلی فیض الهی با بیان اینکه آگاهی از نیاز بازار و سلایق مشتریان برای فروش صنایع دستی بسیار مهم است، افزود: بسیاری از تولیدکنندگان صنایع دستی از بازارهای داخلی و خارجی و سلایق مشتریان شناخت ندارند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: این خیلی بد است که هنرمندان ما در نمایشگاه کشوری حضور یابند که ساکنان آن از صنایع دستی ایران شناختی نداشته باشند.
وی با تاکید به اینکه مسئولان در زمینه تبلیغات صنایع دستی و معرفی آنها به کشورهای خارجی کم کاری کرده اند، بیان کرد: سفارتخانه ها و رایزنان فرهنگی ما در خارج از کشور باید در این زمینه بیشتر تلاش کنند.