سیدعلی خرم سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل ، به اظهارات فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اجرایی شدن سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا با ایران (SPV) اشاره کرد و گفت:‌ سازوکار ویژه مالی، یک مکانیزم تسهیل‌کننده روابط مالی و بانکی است؛ نه هدف است و نه خنثی‌کننده تحریم‌های امریکا. […]

سیدعلی خرم سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل ، به اظهارات فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اجرایی شدن سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا با ایران (SPV) اشاره کرد و گفت:‌ سازوکار ویژه مالی، یک مکانیزم تسهیل‌کننده روابط مالی و بانکی است؛ نه هدف است و نه خنثی‌کننده تحریم‌های امریکا. در واقع این سازوکار، شبیه به سوئیفت عمل می‌کند. سوئیفت هم مکانیزمی برای تسهیل در روابط بین بانکی در عرصه بین‌المللی با هدف تسهیل در معاملات است.
وی ادامه داد: سازوکار ویژه مالی مدنظر اتحادیه اروپا، قرار نیست جایگزین تعهدات و قراردادهای طرف مقابل در برجام مثلا امریکا شود. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که ایالات پس از خروج از توافق هسته‌ای، علاوه بر اعمال مجدد تحریم‌هایش علیه ایران، از سوئیفت خواست به همکاری‌اش با ایران در نقل و انتقالات مالی پایان دهد و سوئیفت نیز همین کار را کرد. در واقع، سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا، اقدام دوم امریکا را هدف قرار داده و درصدد پر کردن خلا عدم همکاری سوئیفت با ایران است این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی از سوی اتحادیه اروپا اقدامی دوطرفه و به سود هم ایران و هم اتحادیه اروپا است، اظهار داشت: اروپا مشاهده می‌کند ایالات متحده امروز درصدد زورگویی و اعمال فشار علیه ایران است و فردا ممکن است همین زورگویی و فشارها را علیه کشور دیگری مانند فرانسه و آلمان یا هر کشور دیگری اعمال کند. بنابراین سازوکار ویژه مالی، کانالی آزمایشی برای حفظ مناسبات است تا اروپایی‌ها ببینند که این مکانیزم تا چه اندازه قادر است نسبت به سایر کشورها و در مقاطع دیگر قادر به کار کردن است.
خرم با بیان اینکه سازوکار ویژه مالی حسابی است که از سوی هفت کشور اروپایی تضمین شده است، تصریح کرد: سازوکار ویژه مالی، حسابی است که اگر چیزی را به اروپایی‌ها بفروشیم، اروپایی‌ها از طریق این کانال پولش را به ما می‌دهند و اگر هم ما چیزی از آنها خریداری کردیم، پولش را از طریق این حساب به آنها پرداخت کنیم.
وی درخصوص علل تاخیر در اجرایی شدن سازوکار ویژه مالی از سوی اتحادیه اروپا نیز بیان کرد: اروپایی‌ها ایران را سرکار نگذاشته‌اند و براساس آنچه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است، این سازوکار از اواخر ماه دسامبر و پیش از آغاز سال نو میلادی، اجرایی می‌شود. در این ماجرا نکته‌ای وجود دارد و آن، این است بدانیم سیاست خارجی، امری دو طرفه است و اینگونه نیست که ما فقط بگویم و آنها اطاعت امر کنند و طرف مقابل خواسته‌ای داشته باشد و ما تره‌ای هم برای آنها خرد نکنیم.
خرم با تاکید بر اینکه ایران باید از انجام کارهایی که موجب هل دادن اروپا در آغوش ترامپ و نتانیاهو می‌شود، خودداری کنیم، عنوان کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم و چه دوست داشته باشیم یا نداشته باشم، اروپایی‌ها نگرانی‌هایی در توانمندی موشکی ایران دارند. ما نباید در آستانه اجرایی شدن سازوکار ویژه مالی از سوی اتحادیه اروپا، دست به اقداماتی بزنیم که تنها نتیجه‌اش این می‌شود که ترامپ، پمپئو و نتانیاهو بگویند که دیدید که ما راست می‌گفتیم. در آزمایش اخیر موشکی هم دیدید که ترامپ و پمپئو ابراز خوشحالی کردند.
خرم در پاسخ به این سوال که چرا اتریش از پذیرش میزبانی سازوکار ویژه مالی امتناع کرد ولی آلمان و فرانسه به صورت مشترک دواطلب به پذیرش این مکانیزم شده‌اند؟ تصریح کرد: کشورهای کوچک به ویژه کشورهای اروپای شرقی، در مقابل ایالات متحده شکننده است. در این شرایط وقتی یک مقام امریکایی تماس می‌گیرد، آنها رنگ‌شان می‌پرد و سریعا اطاعت امر می‌کنند ولی آلمان و فرانسه، دو قدرت بزرگ اروپا هستند که توان مقابله سیاسی و اقتصادی در برابر تهدیدهای امریکا را دارند./ایلنا