حمل و نقل به عنوان اصلي ترين مؤلفه توسعه همه جانبه، نه تنها به عنوان بخش زيرساختي محسوب شده بلكه موتور حركت اقتصادي، اجتماعي و بخش هايي از جمله صنعت، كشاورزي، گردشگري، نفت و … در جوامع مختلف به حساب مي آيد. اين بخش در كشور ما نيز نه تنها به عنوان حلقه واسط […]
حمل و نقل به عنوان اصلي ترين مؤلفه توسعه همه جانبه، نه تنها به عنوان بخش زيرساختي محسوب شده بلكه موتور حركت اقتصادي، اجتماعي و بخش هايي از جمله صنعت، كشاورزي، گردشگري، نفت و … در جوامع مختلف به حساب مي آيد.
اين بخش در كشور ما نيز نه تنها به عنوان حلقه واسط صنايع كشور چرخ توليد را به حركت درآورده است بلكه موجبات توسعه اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي را فراهم مي سازد.
امروزه در جهان ميزان توسعه يافتگي در بخش حمل و نقل يكي از معيارهاي ارزيابي سطح توسعه كشورها محسوب مي شود. علاوه بر آن سهم حمل و نقل در اقتصاد ملي نيز انكارناپذير مي باشد و تجربيات در دنيا ثابت كرده است هر واحد رشد اقتصادي در كشورها مستلزم ۵/۱ الي ۲ واحد رشد در بخش حمل و نقل مي باشد. واقعيت اين است كه بخش حمل و نقل نه تنها به واسطه نقش مهم و استراتژيك خود در تحقق اهداف و برنامه هاي دولت بلكه به لحاظ تأثير مستقيم آن در اقتصاد كلان كشور، اقتصاد خانوار و تحت الشعاع قرار دادن بخش هاي اجتماعي، فرهنگي و سياسي كشور از مهمترين حوزه هاي توسعه اي برنامه هاي پنج ساله و چشم انداز كشور به شمار مي رود.
از همين رو هدايت و تحقق برنامه هاي پيش روي اين بخش از حساسيت فوق العاده اي برخوردار است، حساسيتي كه نه تنها به واسطه زيرساختي بودن حمل و نقل بلكه به لحاظ تنظيم و تطبيق اركان حمل و نقل از جمله حمل و نقل هوايي، ريلي، جاده اي و دريايي، اين بخش كليدي را از ساير دستگاه هاي اجرايي كشور متمايز كرده است. سرعت تكامل و تكاثر شيوه هاي بهره برداري از وجوه حمل و نقل جاده اي، ريلي، دريايي و هوايي در سطح جهان و لزوم تطبيق شرايط و وضعيت فعلي راههاي كشور براي اتصال به شبكه حمل و نقل منطقه اي و هماهنگي درون و برون كشوري براي اجراي برنامه هاي ترانزيتي، از ديگر اين موارد است.
موقعيت جغرافيايي ايران به لحاظ همجواري با كشورهايي كه به آب هاي آزاد مرزي ندارند و از طرفي قرار گرفتن در مسير ترانزيتي جاده ابريشم به عنوان مهم ترين حلقه اتصال كشورهاي آسيايي ميانه و قفقاز تا اروپا و همچنين برقرار كننده ارتباط كشورهاي CIS با كشورهاي حاشيه خليج فاس از اهميت ويژه اي برخوردار است كه با افزايش ظرفيت نسبي در زمينه ترانزيت – ، افزايش درآمد ارزي كشورمان را از اين طريق در پي خواهد شد.
در تاريخ تحولات صنعت حمل ونقل كشورمان، روزها، هفته ها و ايام سرنوشت سازي بوده اند كه نقشي تعيين كننده در شكل گيري و انسجام شبكه حمل ونقل كشور داشته اند. ۲۶ آذر سال ۱۳۶۲ در زمره چنين ايامي است. ۲۶ آذر ماه هر سال، يادآور صدور فرمان امام راحل « ره » در سال ۱۳۶۲ در زمينه اعزام كاميونها به بنادر جنوبي براي بارگيري كالاهاي وارداتي و توزيع آن به اقصي نقاط كشور از مبادي دريايي كشور باشد.
ايجاد تنگناها و محدوديت ها در نظام ترابري كشور، يكي از تبعات اقتصادي جنگ تحميلي بود. به لحاظ موقيعت ويژه جغرافيايي و دسترسي گسترده ايران به آبهاي آزاد، بيشترين مبادلات تجاري كشور همواره از طريق بنادر جنوبي صورت مي گرفته است و با بروز جنگ، مشكلات و محدوديت هاي فراواني در گلوگاه هاي اصلي كشور رخ نمود.
با اوج گرفتن بحران، گزارش هايي در زمينه انباشته شدن كالاهاي اساسي و مورد نياز كشور در بنادر جنوبي و محدوديت شديد در زمينه حمل و نقل و انتقال آنها به شهرها و مناطق جنگي، از سوي مقامات وزارت راه و ترابري و وزارت بازرگاني، به حضرت امام ‹‹ره›› ارايه شد و بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي نيز در سخنراني خود در روز ۲۶ آذرماه ۱۳۶۲، با انفاس قدسيه خويش، ضمن اطمينان دادن به مردم در زمينه وجود مايحتاج عمومي به مقدار مورد نياز در بنادر جنوب، كاميونداران كشور را به مشاركت و همكاري فراخواندند.
امروز كه سي و پنجمين سالگرد آن تصميم سرنوشت ساز را گرامي مي داريم؛ بر خود مي باليم كه بخش حمل و نقل به عنوان مهمترين مؤلفه شهروندمداري تا دل دورترين روستاهاي كشور توسعه يافته است.
فرا رسيدن روز حمل و نقل فرصت مناسبي براي سپاسگزاري و قدرداني از تلاشگران بخش حمل و نقل است. هر چند در تمامي ايام سال و با عبور مردم از جاده هاي ايمن و پركشش و عبور از فراز پل هاي مستحكم و سفر به اقصي نقاط كشور كارنامه موفق بخش حمل و نقل ورق مي خورد؛ اما هر سال در روز حمل و نقل عملكرد دست اندركاران اين بخش زيرساختي كشور در كانون توجهات همگان قرار مي گيرد. اين روز را به همه همكاران خودم در سراسر كشور تبريك مي گويم.
تحریم بهترین فرصت
برای استفاده از توانمندیهای بومی کشور است
وزیر راه و شهرسازی شرایط تحریم را بهترین فرصت برای استفاده از توانمندیهای داخلی توصیف کرد و گفت: باید بتوانیم از این فرصت برای استفاده از ظرفیتهای دانشی و انسانی خود به منظور دستیابی به توسعه پایدار بهره ببریم چرا که اگر این فرصت از دست برود قابل برگشت نیست.
دکتر محمد اسلامی، با تاکید بر اینکه سرانجام آموزش و پژوهش در دانشگاه ها باید موجب توسعه متوازن فرهنگ قدرت و در نهایت کسب وکار باشد، گفت: پژوهش وآموزشی که نتواند به این سه مولفه اصلی برسد و زندگی و معیشت جامعه را بهبود ندهد تاثیرگذار نخواهد بود. وی در ادامه تصریح کرد: کشور آلمان در کمتر از یک دهه گذشته تعداد ۲۷۰ دانشگاه داشت که به دلیل تربیت دانش آموختگان بیکار متوقف شدند و در نتیجه این دانشگاه ها ماموریت خود را به سمت کارآفرینی تغییر دادند بنابراین دانشگاههای ما نیز باید کارافرینی و تربیت دانش آموختگان با مهارت را یکی از ماموریتهای اصلی خود قرار دهد. وزیر راه و شهرسازی تحریمهای فعلی را بهترین شرایط برای استفاده از ظرفیتهای دانشی ومنابع انسانی به منظور رسیدن به توسعه و رفع مشکلات دانست و گفت: ما در شرایط فعلی که در تحریم قرار داریم می توانیم با اتکا به همین توانایی داخلی به اقتدار اقتصادی دست یابیم و اگر این فرصت از دست رود به سادگی قابل برگشت نیست و من معتقد هستم این قابلیت به صورت بالقوه در کشور ما وجود دارد. اسلامی همچنین فعالیتهای صورت گرفته دانشگاه علم و صنعت در حوزه پژوهش را موفقیت آمیز دانست و گفت: جهت گیریهای خوبی در عرصه حمل ونقل در دانشگاه علم وصنعت صورت گرفته وما افتخار این را داریم که همکاریهای مشترکی با این دانشگاه داشته باشیم و از ظرفیتهای داخلی در ساخت وسازهای و حمل ونقل استفاده کنیم و درآینده نزدیک نیز قراردادی در این زمینه امضا خواهد شد.