وزير راه و شهرسازی با تاكيد براينكه بايد در امضای قراردادهای خريد لكوموتيو و واگن‌های مختلف اعم از باری و مسافری تسريع شود، گفت: بخش خصوصی موتور محرك ما در تمامی شقوق حمل و نقل و امور وزارت راه و شهرسازی است. محمد اسلامی در مراسم گراميداشت هفته حمل و نقل در راه‌آهن جمهوری اسلامی […]

وزير راه و شهرسازی با تاكيد براينكه بايد در امضای قراردادهای خريد لكوموتيو و واگن‌های مختلف اعم از باری و مسافری تسريع شود، گفت: بخش خصوصی موتور محرك ما در تمامی شقوق حمل و نقل و امور وزارت راه و شهرسازی است.
محمد اسلامی در مراسم گراميداشت هفته حمل و نقل در راه‌آهن جمهوری اسلامی ايران با بيان اينكه خوشبختانه سياست‌های كلی نظام و اولويت‌های آن در توسعه حمل و نقل ريلی تاكيد دارد افزود: در برنامه ششم توسعه و بودجه احكام دائمی و مفصلی در حوزه توسعه ريل و مسائل آن به تشريح بيان شده است.
وي با بيان اينكه ما نيز به عنوان وزارت راه و شهرسازی بايد خودمان را با اين سياست‌ها منطبق كنيم افزود: بايد به سمتی حركت كرد تا جذابيت اين حوزه افزايش يابد و سرمايه‌گذاران استقبال بيشتری براي سرمايه‌گذاری در حوزه ريلي داشته باشند.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه پایش و دسته‌بندی سیاست‌ها باید یک کار دائمی باشد تصریح کرد: ما در وزارت راه و شهرسازی خط‌مشی‌های تعیین‌شده را دنبال کرده‌ایم تا به اهداف عالی برنامه‌ریزی‌ شده دست‌ یابیم.
وی با بیان اینکه حوزه حمل ‌و نقل در حال حاضر نارس است و باید بهره‌وری در این صنعت افزایش یابد ادامه داد: تنظیم مقررات در این صنعت باید به‌گونه‌ای باشد که بازدهی سرمایه برای بخش خصوصی را فراهم کند.
اسلامی با اشاره به جلسه شب گذشته خود با سرمایه‌گذاران و بیان این مطلب که ۱۵ هزار تن بار ریلی آن‌ها زمین‌مانده است اظهار کرد: در انتظار گذاشتن سرمایه‌گذاران برای دریافت سرویس قابل‌قبول نیست و این امر باعث سرخوردگی در آن‌ها می‌شود. وی ادامه داد: باید در ساخت زیربناهای مختلف شتاب بیشتری داشت تا توانمندی‌های ما نیز افزایش یابد زیرا که پیری ناوگان باعث کاهش خدمات شده همچنین از طرفی حجم بار به دلیل رکود در صنایع داخلی نیز کاهش‌یافته است.
اسلامی با بیان اینکه باید سرعت ساخت زیربناها را شتاب داده و توانمندی‌ها را افزایش دهیم، اظهار داشت: پیری ناوگان باعث کاهش ناوگان شده است و در این سال‌ها هم با رکود صنایع داخلی مواجه بودیم.
وی ادامه داد: این شرایط در حالی است که در صندوق توسعه و برنامه‌های بودجه منابعی برای ارتقای صنعت حمل و نقل در نظر گرفته شده است که باید از آنها استفاده کنیم تا هم در حوزه بهره‌برداری و هم در حوزره تولیدات در صنعت حمل و نقل نشاط ایجاد شود.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی برای توسعه صنعت ریلی بهره‌برداری کامل صورت گیرد افزود: علاوه بر صندوق توسعه ملی در قانون بودجه سال ۹۶ و ۹۷ ظرفیت‌ها و منابعی برای ارتقای صنعت حمل ‌و نقل در نظر گرفته‌شده که باید از آن‌ها استفاده شود تا هم در حوزه بهره‌برداری و هم در حوزه تولیدات در صنعت حمل‌ و نقل نشاط ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه باید در روند انعقاد قراردادهای خرید لکوموتیو و واگن اعم از باری و مسافری تسریع شود تصریح کرد: به این منظور به معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان مرجع بالادستی این حوزه برای پالایش دستورالعمل‌ها و مقررات در لایحه‌های گوناگون دستورات لازم داده‌شده است تا این حوزه تسریع شود.
اسلامی بابیان اینکه برای دستیابی به اهداف عالیه، معاونت حمل‌ونقل تغییرات ماهوی بسیاری کرده است افزود: همچنین با شرکت راه‌آهن مطرح‌شده است تا از تمام ظرفیت ساخت لکوموتیو و واگن در کشور بهره‌گیری شود و در کنار آن نیز قرارداد ساخت ریل ملی نیز با ذوب‌آهن نهایی شده و اجرای آن پیگیری شده است.
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: دولت برنامه دارد تا به‌منظور استفاده حداکثری از ظرفیت بار در عرصه ریلی چشمه‌های اصلی حمل بار را به شبکه ریل متصل کند و در تلاش است تا درآمدها و هزینه‌های شرکت ریلی خصوصاً مسافری متوازن شوند.
وی افزود: خوشبختانه طرح گسترش زیرساخت‌های ریلی با رسیدن ریل به سه استان پیگیری شد و امیدواریم به زودی طرح‌های ریلی استان‌های گیلان و آذربایجان شرقی به مرحله نهایی برسد. در کنار آن بحث افزایش ظرفیت خطوط ریلی مانند دو خطه کردن آنها نیز از سوی راه‌آهن و شرکت‌های مربوطه پیگیری خواهد شد.

وزير راه و شهرسازی با تاكيد براينكه بايد در امضای قراردادهای خريد لكوموتيو و واگن‌های مختلف اعم از باری و مسافری تسريع شود، گفت: بخش خصوصی موتور محرك ما در تمامی شقوق حمل و نقل و امور وزارت راه و شهرسازی است.
محمد اسلامی در مراسم گراميداشت هفته حمل و نقل در راه‌آهن جمهوری اسلامی ايران با بيان اينكه خوشبختانه سياست‌های كلی نظام و اولويت‌های آن در توسعه حمل و نقل ريلی تاكيد دارد افزود: در برنامه ششم توسعه و بودجه احكام دائمی و مفصلی در حوزه توسعه ريل و مسائل آن به تشريح بيان شده است.
وي با بيان اينكه ما نيز به عنوان وزارت راه و شهرسازی بايد خودمان را با اين سياست‌ها منطبق كنيم افزود: بايد به سمتی حركت كرد تا جذابيت اين حوزه افزايش يابد و سرمايه‌گذاران استقبال بيشتری براي سرمايه‌گذاری در حوزه ريلي داشته باشند.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه پایش و دسته‌بندی سیاست‌ها باید یک کار دائمی باشد تصریح کرد: ما در وزارت راه و شهرسازی خط‌مشی‌های تعیین‌شده را دنبال کرده‌ایم تا به اهداف عالی برنامه‌ریزی‌ شده دست‌ یابیم.
وی با بیان اینکه حوزه حمل ‌و نقل در حال حاضر نارس است و باید بهره‌وری در این صنعت افزایش یابد ادامه داد: تنظیم مقررات در این صنعت باید به‌گونه‌ای باشد که بازدهی سرمایه برای بخش خصوصی را فراهم کند.
اسلامی با اشاره به جلسه شب گذشته خود با سرمایه‌گذاران و بیان این مطلب که ۱۵ هزار تن بار ریلی آن‌ها زمین‌مانده است اظهار کرد: در انتظار گذاشتن سرمایه‌گذاران برای دریافت سرویس قابل‌قبول نیست و این امر باعث سرخوردگی در آن‌ها می‌شود. وی ادامه داد: باید در ساخت زیربناهای مختلف شتاب بیشتری داشت تا توانمندی‌های ما نیز افزایش یابد زیرا که پیری ناوگان باعث کاهش خدمات شده همچنین از طرفی حجم بار به دلیل رکود در صنایع داخلی نیز کاهش‌یافته است.
اسلامی با بیان اینکه باید سرعت ساخت زیربناها را شتاب داده و توانمندی‌ها را افزایش دهیم، اظهار داشت: پیری ناوگان باعث کاهش ناوگان شده است و در این سال‌ها هم با رکود صنایع داخلی مواجه بودیم.
وی ادامه داد: این شرایط در حالی است که در صندوق توسعه و برنامه‌های بودجه منابعی برای ارتقای صنعت حمل و نقل در نظر گرفته شده است که باید از آنها استفاده کنیم تا هم در حوزه بهره‌برداری و هم در حوزره تولیدات در صنعت حمل و نقل نشاط ایجاد شود.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی برای توسعه صنعت ریلی بهره‌برداری کامل صورت گیرد افزود: علاوه بر صندوق توسعه ملی در قانون بودجه سال ۹۶ و ۹۷ ظرفیت‌ها و منابعی برای ارتقای صنعت حمل ‌و نقل در نظر گرفته‌شده که باید از آن‌ها استفاده شود تا هم در حوزه بهره‌برداری و هم در حوزه تولیدات در صنعت حمل‌ و نقل نشاط ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه باید در روند انعقاد قراردادهای خرید لکوموتیو و واگن اعم از باری و مسافری تسریع شود تصریح کرد: به این منظور به معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان مرجع بالادستی این حوزه برای پالایش دستورالعمل‌ها و مقررات در لایحه‌های گوناگون دستورات لازم داده‌شده است تا این حوزه تسریع شود.
اسلامی بابیان اینکه برای دستیابی به اهداف عالیه، معاونت حمل‌ونقل تغییرات ماهوی بسیاری کرده است افزود: همچنین با شرکت راه‌آهن مطرح‌شده است تا از تمام ظرفیت ساخت لکوموتیو و واگن در کشور بهره‌گیری شود و در کنار آن نیز قرارداد ساخت ریل ملی نیز با ذوب‌آهن نهایی شده و اجرای آن پیگیری شده است.
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: دولت برنامه دارد تا به‌منظور استفاده حداکثری از ظرفیت بار در عرصه ریلی چشمه‌های اصلی حمل بار را به شبکه ریل متصل کند و در تلاش است تا درآمدها و هزینه‌های شرکت ریلی خصوصاً مسافری متوازن شوند.
وی افزود: خوشبختانه طرح گسترش زیرساخت‌های ریلی با رسیدن ریل به سه استان پیگیری شد و امیدواریم به زودی طرح‌های ریلی استان‌های گیلان و آذربایجان شرقی به مرحله نهایی برسد. در کنار آن بحث افزایش ظرفیت خطوط ریلی مانند دو خطه کردن آنها نیز از سوی راه‌آهن و شرکت‌های مربوطه پیگیری خواهد شد.