رئیس اداره فنی و حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش فارس از افزایش ۸ درصدی تمایل دانش‌آموزان به تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، امسال به دلیل استقرار نظام جدید آموزشی و افزایش یک پایه آموزشی در هنرستان‌ها ۱۷ هزار دانش‌آموز بیشتر از سال‌های گذشته در هنرستان‌های استان فارس تحصیل […]

رئیس اداره فنی و حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش فارس از افزایش ۸ درصدی تمایل دانش‌آموزان به تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای خبر داد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، امسال به دلیل استقرار نظام جدید آموزشی و افزایش یک پایه آموزشی در هنرستان‌ها ۱۷ هزار دانش‌آموز بیشتر از سال‌های گذشته در هنرستان‌های استان فارس تحصیل می‌کنند که باید بر این آمار افزایش ۸ درصدی تمایل دانش‌آموزان به تحصیل در این مدارس را نیز افزود.
محمدرضا فرهادی، رئیس اداره فنی و حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش فارس در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه در حال حاضر با استفاده بهینه از فضاهای موجود مدارس و استفاده از شیفت دوم کمبود فضا مدیریت شده است، اظهار داشت: نیازمند یاری اداره کل نوسازی مدارس و یاری خیرین هستیم.
در حال حاضر نزدیک به ۵۴ هزار دانش‌آموز در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در ۳۰۵ هنرستان استان فارس تحصیل می‌کنند. فرهادی با اشاره به تفاوت سرانه فضا و امکانات آموزشی در شهرستان‌های مختلف استان، بیشترین تراکم دانش‌آموز را مربوط به شهرستان‌های شیراز و مرودشت دانست.
رئیس اداره فنی و حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش فارس در این زمینه از توسعه فضاهای آموزشی در شیراز با احداث و آغاز به کار ۴ هنرستان جدید در شیراز و صدرا خبر داد و ابراز امیدواری کرد با افتتاح هنرستان شهید بهشتی شیراز حجم وسیعی از دانش‌آموزان با رشته‌های متنوع جذب این هنرستان شوند. هنرستانی که به گفته فرهادی می‌تواند بزرگترین و مدرنترین هنرستان کشور باشد.
حرکت هنرستان‌ها به سمت تناسب با بازار کار و نیز توجه به بوم رشته‌ها از اهدافی است که اداره فنی و حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش به منظور مدیریت اشتغال در آینده دنبال می‌کند. فرهادی توسعه رشته منبت در آباده و هنر فرش در آباده طشک را نمونه‌هایی از توجه به بوم مهارت‌ها دانست و گفت: سراسر استان فارس مورد پایش قرار گرفته است تا بتوانیم به سمت توزیع و توسعه بوم رشته‌ها گام برداریم.
رئیس اداره فنی و حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش معتقد است تغییر نظام آموزشی و تطابق کامل سر فصل‌های درسی هنرستان با بازار کار نیاز به همکاری صنعت و معدن، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها با آموزش و پرورش را بیشتر کرده است. تعاملی که اکنون با سازمان جهاد کشاورزی به منظور آموزش شیوه‌های آبیاری نوین به دانش‌آموزان رشته کشاورزی و اداره فرش وزارت بازرگانی در آموزش‌هایی متناسب با بازار کار و نیاز بازار به دانش‌آموزان هنر فرش شکل گرفته است.
فرهادی با تاکید بر نیاز به یاری خیرین هنرستان‌ساز و هنرستان یار در تجهیز و توسعه فضایی گفت: فضای خالی برای ساخت مدرسه، کارگاه، نوسازی و تجهیز وجود دارد و آمادگی داریم تمام اطلاعات و نیازسنجی‌ها را در اختیار خیرین علاقه‌مند به خیر در این زمینه قرار دهیم تا حتی با تجهیز یک قطعه و با نام خودشان ما را در رسیدن به هدفمان که استقلال کشور است یاری کنند.
دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل از هنرستان‌ها نقش تولیدگر و کارآفرین را به عهده خواهند گرفت و بار عظیمی از تولید ملی و جلوگیری از واردات بی‌رویه به کشور را به دوش خواهند گرفت. به گفته رئیس اداره فنی و حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش فارس در سال جاری و با نگاهی هدفمند،۱۵ کارگاه طراحی و دوخت لباس در استان ایجاد شده است تا در آیند‌‌ه‌ای نزدیک ضمن کاهش واردات پوشاک به کشور، گامی در جهت تولید لباس‌هایی متناسب با فرهنگ و آرمان‌های ایرانی برداشته شود.
فرهادی همچنین تلاش برای آموزش‌های کشاورزی و سایر رشته به دانش‌آموزان روستایی به منظور بازگشت به روستا و کاهش مهاجرت بی‌رویه به شهرها را از اهداف اداره فنی و حرفه‌ای و کاردانش خواند.
در حال حاضر ۵۶ رشته در شاخه کاردانش و ۳۱ رشته در شاخه فنی و حرفه‌ای در هنرستان‌های استان فارس فعال است. در سال‌های اخیر مسائل مربوط به اشتغال تحصیلکرد‌‌ه‌ها سبب شده است تا تمایل به سمت تحصیل در هنرستا‌ن‌ها افزایش یابد. به طوری که ورود دانش‌آموزان به شاخه‌های فنی و کاردانش از ۳۰ درصد به بیش از ۳۷ درصد در سال جاری رسیده است.
گرایش دانش‌آموزان به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت آموزی آنان از این منظر اهمیت دارد که به باور بسیاری از کارشناسان، این مسیر تنها مسیر رفع و حل مشکل اشتغال در شهرهای استان است ضمن اینکه تمام اسناد بالادستی از سند تحول بنیادین تا برنامه ششم توسعه که مدت زیادی از آغاز آن سپری نشد، همه بر این امر تأکید دارند و آموزش و پرورش را ملزم کردند که از تمام ظرفیت‌های خود بهره بگیرد و کاری کند که دانش‌آموزان و خانواده‌ها آگاهانه به سمت این رشته‌ها بروند.