گستردگی کار صید و صیادی و اشتغالزایی و کارآفرینی چرخه سرمایه را در این صنعت بسیار بالا برده به گونه ای که یک چهارم جمعیت استان بوشهر از این طریق ارتزاق می کنند. مردم استان بوشهر به ویژه صیادان همواره به عنوان مرزبانان و دریابانان کشور و سرباز ولایت بوده اند و حضور صیادان در […]
گستردگی کار صید و صیادی و اشتغالزایی و کارآفرینی چرخه سرمایه را در این صنعت بسیار بالا برده به گونه ای که یک چهارم جمعیت استان بوشهر از این طریق ارتزاق می کنند.
مردم استان بوشهر به ویژه صیادان همواره به عنوان مرزبانان و دریابانان کشور و سرباز ولایت بوده اند و حضور صیادان در خلیج فارس یکی از عوامل بازدارنده برای بسیاری از طرح ها و نقشه های دشمن می باشد.
این استان با وجود ظرفیتها و پتانسیلهای فراوان و منحصر به فردی که دارد همچنان گرد و غبار محرومیت بر روی شانه آن نشسته است.
ضعف زیر ساخت ها، مجهز نبودن بنادر صیادی به سیستم اطفای حریق و استاندارد نبودن تاسیسات و خدمات بندری در اسکله ها موجب شده تا در سال های اخیر شاهد آتش سوزی های متعدد و از بین رفتن شناورهای صیادی و باری و تمام آمال و آرزوی های قشر بزرگی از مردمان جنوب باشیم. در این بین بندر دیر از گذشته به عنوان بزرگترین بندر صیادی کشور شناخته می شود اما زیر ساخت های آن به ویژه در حوزه صید و صیادی وضعیت مطلوبی ندارد، به گونه ای که اسکله شیلات که برای استقرار ۷۵ شناور احداث شده است امروزه چندین برابر ظرفیت خود، شناور صیادی و تجاری در آن پهلو گرفته اند و از طرفی کاهش ذخایر آبزیان بواسطه صید غیر مجاز ترال از سوی عده ای سودجو که از دیگر مناطق وارد صیدگاه دیر می شوند موجب شده تا صیادان دیری گلایه های متعددی از این وضعیت داشته باشند.
سفره معیشتی صیادان کوچک شده است
یکی از صیادان دیری گفت: ظرفیت اسکله شیلات جوابگوی شناور های فعلی نیست و از حداقل های ایمنی نیز بی بهره است به گونه ای که در تیرماه سال ۹۴ درپی وقوع آتش سوزی در این اسکله تعداد زیادی از شناورها طعمه حریق شدند.
مختار احمدپور با اشاره به بالارفتن نرخ ارز افزود: بخاطر گرانی و عدم توانایی تأمین سوخت، مالکان تعدادی از شناورهای سفاری وسیله امرار معاش خود را فروخته اند و بیکار شده اند. وی با بیان اینکه شناورهای سفاری دیر بیش از یکسال است که راکد هستند، ادامه داد: از رهگذر هر یک از این شناورها چندین خانواده گذران زندگی می کردند که الان معیشت آنها در خطر افتاده است. احمدپور با اعلام اینکه متأسفانه روند توسعه کشور مبتنی بر عدالت نبوده است، بیان کرد: صید ترال از سوی برخی افراد غیر بومی موجب شده تا وضعیت ذخایر آبزیان رو به کاهش باشد و سفره معیشتی صیادان بندر دیر روز به روز کوچک تر شده و ما در برابر خانواده خود شرمنده شویم.
عزم جدی برای برخورد با صید غیر مجاز ترال وجود ندارد
صیاد دیگری اظهار کرد: بدلیل از بین رفتن صیدگاه های منطقه، صیادان از روی ناچاری به مسافت های دورتر می روند که گاهی اوقات ممکن است نا خود آگاه وارد حریم آبی کشورهای دیگر شوند و مشکلاتی برایشان ایجاد شود.
وی عنوان کرد: قطعا با چراغ سبز مسئولین بالاتر هست که این شناورها صید غیرمجاز ترال انجام می دهند وگرنه چرا با آنها برخوردی نمی شود.
این صیاد با اشاره به اینکه اسکله شیلات در دهه هفتاد ساخته شده است و الان جوابگو نیست، یادآور شد: حتی یک ضربه گیر ساده که مانع از خسارت به شناورها بشود لبه اسکله نصب نشده و با توجه به زلزله سال گذشته شکاف هایی در سطح اسکله ایجاد شده و هر آن امکان ریزش وجود دارد.
گرانی سوخت سفاران را خانه نشین کرده است
مدیرعامل تعاونی سفاران بندر دیر گرانی سوخت را از عمده ترین مشکلات شناورهای سفاری برشمرد و گفت: کشتی های سفاری فلزی نه تنها سوخت یارانه بلکه سهمیه ۷۰ به ۳۰ هم شامل آنها نمی شود. مجید رسولی زاده افزود: هزینه های سرسام آور موجب شده تا مالکان این شناورها در شرایط سختی قرار گیرند به گونه ای که نزدیک به ۴۰ شناور بفروش رفته و منجر به بحران معیشتی در خانواده های زیادی شده است.
وی با بیان اینکه بندر دیر بعد از بوشهر بزرگترین پایانه صادرات استان است، ادامه داد: علی رغم اینکه بندر دیر به عنوان مبدأ صادرات به کشور قطر شناخته شده است اما سازه اسکله تجاری بدلیل زلزله سال گذشته آسیب دیده و نیاز به بازسازی دارد.