اتصال شبکههای جاده و خط آهن کره شمالی و جنوبی که اکنون به نماد برجسته بهبود روابط ۲ کره تبدیل شده است با تهدید و کارشکنی آمریکا مواجه است و نگرانی ها از توقف تکمیل این طرح را افزایش داده است. به گزارش ایرنا، مشکل اصلی دو کره برای اجرای این طرح که مراسم نمادین […]
اتصال شبکههای جاده و خط آهن کره شمالی و جنوبی که اکنون به نماد برجسته بهبود روابط ۲ کره تبدیل شده است با تهدید و کارشکنی آمریکا مواجه است و نگرانی ها از توقف تکمیل این طرح را افزایش داده است.
به گزارش ایرنا، مشکل اصلی دو کره برای اجرای این طرح که مراسم نمادین آن روز چهارشنبه گذشته برگزار شد، تهدید بانک های کره جنوبی از سوی آمریکا است که در صورت فاینانس و تامین مالی ، تحریم خواهند شد موضوعی که می تواند جلو اجرای این طرح ها را بگیرد.
از سوی دیگر بر اساس تحریم های شورای امنیت که تامین فلزات، مواد اولیه و آهن را در بر می گیرد، اجرای این طرح ها می تواند سئول را با مشکلات مضاعف روبرو کند، تلاش دو کره نیز روی این موضوع متمرکز است تا به هر شکل، معافیت هایی از شورای امنیت و آمریکا برای این منظور بدست آورند، مذاکراتی هم میان کره جنوبی و آمریکا در جریان است.
‘مون جایه این’ رییس جمهوری کره جنوبی بیش از دیگران خواستار انجام این برنامه ها است زیرا با شعار « بهبود روابط دو کره» قدرت را در اختیار گرفت و اگر می خواهد از تنش ها بکاهد چاره ای جز اقدامات اصلاحی اقتصادی ندارد و لازم است در این راستا دو کره طرح های تجاری و اقتصادی مشترک اجرا کنند.
هرچقدر وضعیت اقتصادی کره شمالی بدتر شود این کشور در تنگنای بیشتری قرار می گیرد و به همان نسبت تهدیدهایش افزایش می یابد و به همین میزان از امنیت کره جنوبی و شبه جزیره کره کاسته می شود چیزی که با خواست کره جنوبی در تضاد است.
در هفته ای که گذشت مقام های دو کره در مراسمی به شکل نمادین حضور یافتند تا مهر تاییدی بر این پروژه ها بزنند مردم دو کره هم امیدوار هستند، اتصال این شبکه ها، یک تحول بزرگ برای اقتصادهای دو کشور باشد و بتواند صلح دائمی را در منطقه برقرار کند و شبه جزیره کره را از سایه تهدیدهای نظامی آمریکا نجات دهد.
با این وصف نباید فراموش کرد که آمریکا به عنوان پیش شرط همکاری اقتصادی با کره شمالی، خواستار خلع سلاح کامل پیونگ یانگ شده است این درحالی است که کره جنوبی موضع نرمتری در قبال همسایه شمالی خود اتخاذ کرده و بهدنبال ارتباط سازنده با این کشور است.
به هر صورت قطار حامل ۱۰۰ نفر از مسئولان کره جنوبی روز چهارشنبه این هفته از خط مرزی نظامی دو کشور عبور کرد و وارد کره شمالی شد و در قلمرو ارضی این کشور مراسم اتصال راه و راه آهن دو کشور برگزار شد.
برگزاری این مراسم یک حرکت تاریخی از سوی هر دو کشور توصیف شده است و این امیدواری وجود دارد که با پیشبرد این طرح از تنش میان دو کره و تشنج در شبه جزیره کره کاسته شود.
برگزاری این مراسم بخشی از توافق های رهبران دو کشور در سپتامبر سال ۲۰۱۸ است که بر اساس آن خطوط ریلی و جاده ای دو کشور به یکدیگر متصل می شوند، علاوه بر این در حال حاضر نیز رایزنی هایی برای راه اندازی خطوط هوایی دو کشور در جریان است.
‘کیم جون هیونگ’ استاد دانشگاه ‘هاندونگ’ کره جنوبی می گوید ،برگزاری مراسم مذکور اقدامی بسیار پرمعنا و تاریخی بین دو کشور است زیرا ارتباطات ریلی دو کشور از زمان جنگ دو کره تاکنون بی سابقه بوده است.
او می افزاید اگر این ارتباط دوباره برقرار شود می تواند به پیشبرد فرایند صلح در شبه جزیره کره کمک کند.
‘کیم هیون می’ وزیر راه و ترابری کره جنوبی می گوید، پیشبرد صلح و امنیت شبه جزیره کره با اهمیت است و ارتباطات ریلی دو طرف این روند را تسریع می کند.
وی تصریح کرد ،این موضوع باعث افزایش ارتباطات بین دو کره می شود و رهبران دو کشور و مردم می توانند سفرهای متقابل داشته باشند و همکاری ها طبیعتا در عرصه های مختلف افزایش خواهد یافت.
به گفته وی، حضور مسئولان بلند پایه در این مراسم نشان می دهد که آنها امید زیادی به توسعه روابط دو کره دارند.
با این حال کره جنوبی برای اجرای این طرح هنوز به چراغ سبز آمریکا نیاز دارد این کشور تا قبل از موافقت آمریکا در سال جاری میلادی نتوانسته بود تحقیقات و بازرسی های لازم ریلی و جاده ای در کره شمالی را انجام دهد به همین دلیل سئول برای پیشبرد این برنامه و عملی کردن آن و اینکه از شرایط نمادین خارج شود، لازم است به رایزنی هایش برای جلب حمایت واشنگتن ادامه دهد.
برگزاری این مراسم به تنهایی مصداق نقض تحریم ها نیست اما آوردن تجهیزات و مواد اولیه برای اجرای فاز اول این طرح ها نیازمند معافیت از تحریم ها است.
استاد دانشگاه هاندونگ می گوید، کره جنوبی با تهدیدها و فشارهای آمریکا روبرو است و هنوز نتوانسته است معافیت از تحریم ها را بدست آورد و به نظر می رسید به همین دلیل با احتیاط و با برداشتن گام های آرام و تدریجی به پیش می رود.
او تاکید کرد ، برای اجرای طرح ها باید تحریم ها برداشته شود بنا بر این لازم است روابط بین آمریکا و کره شمالی هم تا اندازه ای بهبود یابد که فعلا چنین چیزی مشاهده نمی شود.
اگر تحریم ها لغو شود و ارتباطات ریلی برقرار گردد راه آهن و مسیرهای جاده ای، شهر سئول پایتخت کره جنوبی را به شهر سینوجون در شمال غرب کره شمالی متصل خواهد کرد.
افزون بر این نباید فراموش کرد که امتداد این مسیر ریلی می تواند راه آهن و جاده های دو کره را به خط آهن سیبری نیز مرتبط و تحول بزرگ منطقه ای و فرا منطقه ای ایجاد کند شاید برای همین است که مسئولانی از چین، روسیه و مغولستان نیز در این مراسم نمادین شرکت کرده بودند.
این سه کشور امیدوارند شبهجزیره کره روزی به راهآهن سراسری سیبری (ترانسسیب) که طولانیترین شبکه ریلی جهان است ،بپیوندد و به اروپا راه یابد.
راهآهن سراسری سیبری شبکهای از راهآهنها است که بخش اروپایی روسیه را به مغولستان، چین و دریای ژاپن پیوند میدهد.
این پروژه اولین گام در راستای اجرای یک توافق بین دو کره برای مرتبط کردن مجدد راهآهن و جادهها از زمان جنگ ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ کره تا کنون و بخشی از تلاشها برای ارتقای روابط دوجانبه است.
کره جنوبی امیدوار است شورای امنیت با نظرداشت اینکه قبلا با اجرای این طرح خارج از تحریم ها موافقت کرده است به اجرای آن کمک کند و از سوی دیگر هر اقدامی در این راستا زمانی عملیاتی می شود که طبیعتا حمایت آمریکا را نیز به دنبال داشته باشد به همین دلیل کارشناسان معتقد هستند برگزاری مراسم یاد شده فعلا یک گام بسیار مهم اما نه عملیاتی برای پیشبرد این طرح ها است.
‘کیم جونگ اون’، رهبر کره شمالی و ‘مون جائه این’، رییس جمهوری کره جنوبی در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ در دیداری، طرح اتصال شبکه خط آهن کره شمالی و کره جنوبی را تصویب کرده بودند، آخرین حرکت منظم قطارها میان دو کشور در جریان جنگ کره (۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳) انجام شده بود.
تحقیقات لازم برای اتصال سیستم راه آهن دو کشور به یکدیگر، در ماه جاری میلادی در کره جنوبی به پایان رسید و این کشور ۶۲۰ هزار دلار برای تحقق این پروژه اختصاص داده است حال باید دید که آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل چه رویکردی در برابر این طرح بزرگ اقتصادی دارند.