استاد عبدالحسین اولیاء سمیع، هنرمند پیشکسوت نقره‌کار شیراز سحرگاه دهم دی ماه چشم از جهان فروبست؛ او آخرین بازمانده از نسل قدیمی نقره‌کاران شیراز بود که از روزگار نوجوانی نزد استادان فن این هنر را فرا گرفته بود. عبدالحسین اولیاء سمیع ( ۱۳۹۷-۱۲۹۵) با خلق و عرضه محصولات نقره‌ای ظریف و زیبا به سهم خود […]

استاد عبدالحسین اولیاء سمیع، هنرمند پیشکسوت نقره‌کار شیراز سحرگاه دهم دی ماه چشم از جهان فروبست؛ او آخرین بازمانده از نسل قدیمی نقره‌کاران شیراز بود که از روزگار نوجوانی نزد استادان فن این هنر را فرا گرفته بود.
عبدالحسین اولیاء سمیع ( ۱۳۹۷-۱۲۹۵) با خلق و عرضه محصولات نقره‌ای ظریف و زیبا به سهم خود به این شاخه از هنر ملی رونق بخشید. او به حرفه خود عشق می‌ورزید و به ویژه با حرارت تمام و البته از سر خبرگی و شناخت از ظرافت و زیبایی دست ساخت‌های نقره کاران شیرازی با تحسین یاد می‌کرد و آن‌ها را بر محصولات مشابه ترجیح می‌داد.
شیفتگی، وابستگی و دلبستگی وی به هنر نقره سازی به حدی بود که در سال‌های کهولت نیز به این هنر مشغول بود. او هنرمندی کهنسال و وارث اصالت‌ها و تجربه‌های نسل‌های پیشتر از خود بود.
دیدار سفیر پاکستان با مدیران فارابی
به گزارش جمله به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و رفعت مسعود سفیر پاکستان دیدار و گفت‌وگو کردند.
تابش در ابتدای این جلسه تاریخچه‌ای از مهم‌ترین فعالیت‌های بنیاد سینمایی فارابی را در طول سی و پنج سال گذشته تشریح کرد و افزود: ریشه‌های تاریخی، فرهنگی و دینی مشترک بین دو کشور ایران و پاکستان ، ظرفیت‌های مناسبی را برای پیوندهای فرهنگی و سینمایی فراهم کرده است.
وی یادآور شد: توسعه همکاری سینمایی با «کشورهای منطقه» به خصوص «کشورهای عضو اکو» در دستور کار بنیاد سینمایی فارابی و شورای عالی بین‌الملل سینمای ایران است که به همین منظور مذاکرات و فعالیت‌هایی نیز انجام گرفته است.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه افزود: با توجه به بازار اردو زبانان منطقه، پاکستان یکی از کشورهای هدف اصلی صنعت تصویر ایران است و هنرمندان ایران و پاکستان باید از تولیدات سینمایی معاصر و تحولات فرهنگی و هنری دو کشور مطلع باشند.
در ادامه «رفعت مسعود» با ابراز خرسندی از فرصت به دست آمده برای آشنایی هرچه بیشتر با سینمای ایران عنوان کرد: فیلم و سریال بهترین بستر برای مطرح کردن واقعیت های اجتماعی است و پاکستان معاصر از دل هنر و فرهنگش به ویژه فیلم به خوبی قابل تحلیل و شناختن است.
وی با اشاره به اهمیت معرفی آثار سینمایی دو کشور،ادامه داد: باید امکان معرفی و اکران فیلم‌های ایرانی در پاکستان و فیلم‌های پاکستانی در ایران به وجود بیاید و رسانه‌های عمومی به ویژه تلویزیون و شبکه های اینترنتی با پخش فیلم و سریال به معرفی فرهنگ دو کشور بپردازند.
سفیر پاکستان در تهران تاکید کرد: در کنار فیلم‌های تاریخی و معناگرا، می‌توانیم به ژانرهای دیگر نیز بپردازیم تا دامنه شناخت سینمای دو کشور گسترده‌تر شود.
در ادامه این جلسه گزارش فعالیت‌ها و همکاری های سینمایی دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مهمترین آن مذاکرات بنیاد فارابی با مدیرکل شورای ملی هنرهای پاکستان برای عقد تفاهم نامه فرهنگی است.
در این جلسه توافق شد برای به سرانجام رسیدن چند پروژه ویژه ، پیگیری و تمرکز شود که از آن جمله می‌توان به برگزاری هفته فیلم پاکستان در ایران با همکاری بنیاد سینمایی فارابی، معرفی سینمای ایران در پاکستان با پخش در سینما و تلویزیون با زیرنویس فارسی و راه اندازی پروژه تولید مشترک فیلم سینمایی، اشاره کرد.
رائد فریدزاده معاون امور بین الملل و مصطفی احمدی مسئول بخش تولید مشترک بنیاد سینمایی فارابی نیز در این دیدار حضور داشتند.
«هاشمی زنده است» هیچ مجوزی ندارد
حسین پارسایی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره مستند «هاشمی زنده است» که در برخی سایت‌های فروش فیلم عرضه شده و در محافلی همچون دانشگاه هم نمایش داده شده و قرار است در جشنواره مردمی عمار هم اکران شود، بیان کرد: آثاری که دارای پروانه نمایش باشند حتما در پروانه آن‌ها قید می‌شود که در مراکز فرهنگی، جشنواره یا VOD حق نمایش دارند یعنی اثری که مجوز دارد صرفا در همان محدوده‌ای که مجوز تعیین کرده امکان نمایش خواهد داشت که ممکن است مثلا یک نمایش تک‌سانس باشد. این فیلم مستند هیچ مجوزی ندارد و در هیچ جایی نمی‌تواند نمایش داده شود.
او ادامه داد: ضمن اینکه هر مجوز نمایش، بازه زمانی دارد. مستند «هاشمی زنده است» حتی برای تک سانس هم طبق مقررات و آیین‌نامه‌های معاونت نظارت و ارزشیابی باید از دفتر نمایش خانگی، مستند و کوتاه مجوز بگیرد و هر اثری حتی اگر یک فیلم کوتاه باشد و نمایش عمومی داشته باشد، نه مکان و نه مدت زمان اثر هیچ اهمیتی ندارد اما آنچه مهم است مجوزی است که باید از این دفتر بگیرد.
پارسایی در پاسخ به اینکه آیا برای ساخت هم احتیاج بوده حتما پروانه ساخت صادر شود؟ گفت: ۱۰۰ درصد لازم بوده و تمام آثار باید هم پروانه ساخت داشته باشند و هم پروانه نمایش و در این مورد (مستند هاشمی زنده است)؛ کل اثر فاقد مجوز است. به این ترتیب در چنین مواردی، مسوولان محل اکران هر فیلم، باید استعلام کنند که آیا این اثر دارای مجوز هست یا خیر و اگر اینطور نباشد براساس گزارش‌ها از طریق حراست سازمان سینمایی اقدام خواهد شد.
در حالی حسین پارسایی این اظهارات را مطرح می‌کند که مستند «هاشمی زنده است» در سایت‌های اینترنتی با پرداخت رقمی اندک، قابل دانلود است.