محمدعلی حسنزاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اعلام آغاز رسمی اجرایی سازی موافقتنامه سه جانبه چابهار در روز هفتم اسفندماه ۹۷ مصادف با روز چابهار، گفت: اجراییسازی نهایی موافقتنامه سهجانبه چابهار، مستلزم جذب تجار، برگزاری تردد مستمر خطوط کشتیرانی بین بندر چابهار و بندر هند و سایر بنادر خلیج فارس […]
محمدعلی حسنزاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اعلام آغاز رسمی اجرایی سازی موافقتنامه سه جانبه چابهار در روز هفتم اسفندماه ۹۷ مصادف با روز چابهار، گفت: اجراییسازی نهایی موافقتنامه سهجانبه چابهار، مستلزم جذب تجار، برگزاری تردد مستمر خطوط کشتیرانی بین بندر چابهار و بندر هند و سایر بنادر خلیج فارس و دریای عمان است که بخشی از مقدمات آن انجام شده و سایر موارد در دست پیگیری قرار دارد و رسما از هفتم اسفندماه مصادف با روز چابهار انجام میشود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدعلی حسنزاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در برنامه «صبح با خبر» سیما با موضوعِ موافقتنامه چابهار در مسیر اجرا درباره محورهای نخستین نشست اجرایی موافقتنامه چابهار، گفت: مهمترین بخشهای اجراییسازی موافقتنامه چابهار تعیین کریدورهای حمل ونقلی بود که در این مورد، بررسیهای لازم روز دوشنبه هفته گذشته در بندر چابهار در کارگروه اجراییسازی توافق و انجام شد. بخشی از این موافقتنامه در برگیرنده این نکات است که زمانی که از دالانهای حمل و نقل و ترانزیت صحبت میکنیم منظور عبور از چه مبادی و رسیدن به چه نقاط و مقاصدی است.
عضو هیاتعامل سازمان بنادر و دریانوردی از دیگر موارد مورد توافق توافقنامه سهجانبه چابهار را پروتکلهای اجرایی عنوان کرد و افزود: صحبت در مورد پروتکلهای اجرایی از دیگر موارد مورد توافق بود؛ بدین معنا که اگر قرار است کالایی بین مبداء و مقصد از مسیر بندر چابهار جابهجا شود در حوزههای بندری چه رویههایی باید مورد توافق قرار بگیرد و در حوزههای گمرکی چه اتفاقاتی باید بیفتد. در حوزههای حمل و نقل جادهای و موضوعاتی همچون قرنطینه نباتی در چه مسائلی باید بین طرفین به اجماع برسند نیز از نکات مورد بحث بود که جمعبندی در مورد آن به بررسیهای کارشناسانه بیشتر موکول شد. وی در بیان دستاوردهای نشست موافقتنامه چابهار، توضیح داد: در نشست موافقتنامه مسیر کریدورها تبیین و مقرر شد تا چهار بندر موندرا، جواهر، کوچین و بندر کاندلا که چهار بندر هند هستند نقاط ورودی کریدور کالا باشند و اگر بخواهد کالایی از هند به افغانستان ترانزیت شود از این مسیر عبور کند و بندر چابهار نقش بندر واسط را برای تزانزیت کالا به افغانستان ایفا کند. حسنزاده همچنین از انتخاب مرزهای زمینی به عنوان نقاط گمرکی خبر داد و گفت: برخی از مرزهای زمینی همچون دوقارون، میلک، زرند و چندین مرز دیگری به عنوان نقاط گمرکی انتخاب شدند.