در میان انبوه به هم فشرده جمعیت داخل قطار، دختر بچه ای تلاش می کند به زور کفش مسافران را تمیز کند تا پولی کسب کند. از آن سو زن جوانی با کودکی در آغوش تمام مقدسات را نام می برد تا دل مسافران را بلرزاند و کمکی از آنان بگیرد. متکدیان و دستفروشان مترو […]

در میان انبوه به هم فشرده جمعیت داخل قطار، دختر بچه ای تلاش می کند به زور کفش مسافران را تمیز کند تا پولی کسب کند. از آن سو زن جوانی با کودکی در آغوش تمام مقدسات را نام می برد تا دل مسافران را بلرزاند و کمکی از آنان بگیرد. متکدیان و دستفروشان مترو را از کودک خردسال تا پیرمردان تشکیل می دهند که همگی به طور خاصی سازماندهی شده اند.
یکی از دست فروشان مترو در گفت و گو با خبرنگار “جمله” می گوید: حدود هر یک از ما مشخص شده و فقط باید در حدود خود کار کنیم. به این معنا که وقتی من در خط تجریش کار می کنم اجازه ندارم در خط آزادگان کار کنم. وقتی از او سوال می شود که چه کسی این حدود را مشخص می کند از پاسخ دادن سر باز زده و تنها به این نکته اشاره می کند که ما برای خود قوانینی داریم و اینطور نیست که هرکسی بتواند در مترو کاسبی کند.
یکی از مسئولین حراست در پاسخ به این سوال که چرا اجازه حضور متکدیان و دستفروشان را در مترو می دهند پاسخ می دهد که دیگر قادر به کنترل آنان نیستیم. وی با اشاره به چند برخورد با متکدیان و دستفروشان در سال های گذشته می گوید: پیش از این چندین بار تلاش شد جلوی حضور آنان در ایستگاه ها گرفته شود، ولی این موضوع حواشی زیادی به راه انداخت تا حدی که دستمایه برخی شبکه های فارسی زبان خارجی هم شد. از سوی دیگر همه می دانیم که اوضاع اقتصادی کشور وضعیت خوبی ندارد و به همین دلیل ما امروز شاهد روی آوردن بیش از پیش مهاجران به شغل هایی از این دست هستیم.
در همین رابطه جامعه شناسان بر این عقیده هستند که بحران اقتصادی در کشورهای در حال توسعه یکی از عوامل اصلی هجوم مهاجران به پایتخت است. از سوی دیگر مدیریت غیراصولی موجب تمرکز امکانات در کلانشهرها شده که خود یکی از دلایل مهاجرت به این شهرها است.
وضعیت نابسامان حضور متکدیان، کودکان کار و دست فروشان در واگن های مترو و ایستگاه ها گویا به طور کل از دست مسئولین خارج شده است. در روزهای گذشته ساعت ۱۲:۳۰ در ایستگاه صادقیه حدود ۱۰ کودک در سنین مختلف از ۵ تا ۱۳ سال نظم داخل واگن ها را به هم ریخته و با سروصدا و قاپیدن گوشی مسافران برای شهروندان ایجاد مزاحمت می کردند. در طول حضور این کودکان متکدی در ایستگاه صادقیه و بعد از آن در داخل قطار هیچ مسئولی نسبت به جمع آوری آنان اقدام نکرد تا جایی که مسافران به شدت از این وضعیت گلایه داشتند. این تنها موردی نیست که متکدیان و دستفروشان برای شهروندان ایجاد مزاحمت کرده اند و بارها این اتفاق افتاده و به دلیل بی توجهی مسئولین روند رو به افزایشی نیز دارد.
از سوی دیگر شهروندان هر روزه با تعداد گسترده ای از کودکان سرگردان در سنین مختلف مواجه می شوند که مورد سوء استفاده باندهای تبهکاری هستند و به صورت کودک کار و یا همراه متکدیان در مترو تردد دارند. سوالی که شهروندان از خود می پرسند این است که چه کسی مسئول رسیدگی به وضع این کودکان بوده و آیا کسی جویای ضعیت وخیم این کودکان معصوم می باشد یا خیر؟

پایانه آزادی بهشت دست فروشان
مدتی است که پس از غروب خورشید، پایانه آزادی به بازار شبانه تبدیل شده است. بازاری که ده ها دستفروش با تجمع در این محل اجناس خود را به فروش می گذارند. شاید بتوان گفت صدور مجوز تجمع دست فروشان در این محل اقدامی خوب باشد. چرا که در شرایط اقتصادی کنونی شهروندان می توانند به راحتی اجناس مورد نیاز خود را با قیمتی به مراتب پائین تر از مغازه ها تهیه کنند. از سوی دیگر این خود موجب ایجاد کسب و کار صدها مهاجری شده که از شهرستان های مرزی اجناس خود را به این پایانه آورده و به نوعی ایجاد اشتغال شده است. اما عدم نظارت بر حضور انبوه دستفروشان پایانه و عدم حضور پلیس به طور مستمر جهت ایجاد نظم مشکلاتی را برای شهروندان و حتی رانندگان این پایانه به وجود آورده که مستلزم رسیدگی مسئولان امر است. شاید با ایجاد بازارهایی از این دست و البته با حضور ماموران انتظامی بتوان دیگر بهانه ای برای حضور گسترده دستفروشان در ایستگاه ها و واگن های مترو باقی نگذاشت.