معاون گردشگری گفت: “حساب اقماری” یکی از سه پروژه کلان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که سال آینده آماده می‌شود. ولی تیموری درباره آخرین وضعیت حساب اقماری که در تهیه آن سازمان جهانی جهانگردی نیز به مشارکت گرفته شده است، توضیح داد: جلسات فشرده‌ای با مرکز ملی آمار و بانک مرکزی داشته‌ایم […]

معاون گردشگری گفت: “حساب اقماری” یکی از سه پروژه کلان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که سال آینده آماده می‌شود.

ولی تیموری درباره آخرین وضعیت حساب اقماری که در تهیه آن سازمان جهانی جهانگردی نیز به مشارکت گرفته شده است، توضیح داد: جلسات فشرده‌ای با مرکز ملی آمار و بانک مرکزی داشته‌ایم که براساس مذاکرات صورت گرفته، بخشی از این حساب در سال آینده با همکاری مرکز ملی آمار اجرا می‌شود. وی افزود: کلیت کار مشخص است، تعدادی از جدول‌ها و شاخص‌ها آماده شده و شرح خدمات و اقدامات لازم به همراه وظایف هر یک از دستگاه‌ها تعیین شده است. فقط باید قرارداد مربوطه با مرکز ملی آمار به نتیجه برسد که با روند در پیش گرفته شده، کلید کار از ابتدای سال آینده زده می‌شود.

معاون گردشگری بیان کرد: راه سختی در پیش است ولی بخشی از زیرساخت‌ها آماده شده است که امیدواریم کار سال آینده تکمیل شود.

تیموری خلاء حساب اقماری را فقط به ایران محدود ندانست و گفت: حتی کشوری مثل ترکیه که اینقدر طرف مقایسه ایران قرار می‌گیرد، همه جدول‌های حساب اقماری ندارد، این موضوع را اخیرا در جلسه‌ای که با موضوع حساب اقماری در آنکارا برگزار شد، متوجه شدیم. حساب اقماری مدل ساده‌ای نیست که براحتی به ان دست یابیم، حتما به همکاری مرکز ملی آمار و بانک مرکزی نیاز داریم تا به مرور داده‌ها و شاخص‌های لازم را در جداول حساب اقماری قرار دهیم.

فرش‌ دستبافتی که گنبد شده‌!

گنبدهایی از فرش‌های دستبافت مناطق مختلف ایران که ابوالفضل ابوشاهی خالق آنها است، این بار در فضای موزه فرش تهران به نمایش گذاشته شده است.
این هنرمند درباره اثرش با عنوان «گنبد ایدَری» گفت: در کنار کارهای دیگر، مدتی هم در حوزه فرش فعالیت می‌کردم و حتی فرش‌هایی با مضمون ترانه‌هایی که قالیبافان پشت دار قالی می‌خواندند، طراحی کرده بودم و کارهای مربوط به مرمت فرش را نیز انجام می‌دادم؛ به همین دلیل همیشه این ایده که چطور می‌توان فرش را از مفروش بودن درآورد و از فرش‌هایی که زیرپا افتاده‌اند، استفاده کرد، همراه من بود؛ بنابراین سعی کردم فرش را با معماری ایرانی ترکیب کنم. هنر هم ترکیب کردن مواد اولیه متفاوت است که در نهایت منجر به مجموعه «گنبد ایدری» شد.
این هنرمند ادامه داد: درست است که در حالت عادی گنبد یا فرش ایرانی می‌تواند برای یک گردشگر خارجی جذاب باشد اما اینکه آثار برای یک ایرانی در قالب جدید ارائه شود، غریب به نظر می‌رسد. به زعم بسیاری از اهالی هنر، کار هنر این است که آشنازدایی کند، اثری خلق کند تا مخاطب سورپرایز شود و تکرار کارهای قبلی نباشد و بتواند جریان جدیدی ایجاد کند که راهگشا باشد.