چندین سال است که موضوع رتبه بندی معلمان مطرح است. آنگونه که معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفته است در طرح رتبه بندی معلمان ۵ رتبه پیش بینی شده است و هر کسی وارد آموزش و پرورش میشود باید در ابتدا ۵سال خدمت کند و عملکرد موفق داشته باشد و اگر مستنداتی از […]
چندین سال است که موضوع رتبه بندی معلمان مطرح است. آنگونه که معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفته است در طرح رتبه بندی معلمان ۵ رتبه پیش بینی شده است و هر کسی وارد آموزش و پرورش میشود باید در ابتدا ۵سال خدمت کند و عملکرد موفق داشته باشد و اگر مستنداتی از شاخص های ما داشته باشد رتبه پنجم را خواهد گرفت و به ترتیب با گرفتن شاخص های این نظام ضمن حفظ کردن صلاحیت های رتبه قبل به رتبه های بالاتر می آید و بهترین رتبه ما، یک است. صبح دیروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: بعد از ۵ سال که موضوع رتبه بندی معلمان مطرح بوده، امروز بیش از هر زمان دیگری به مرحله رتبه بندی نزدیک شده ایم. سید محمد بطحایی افزود: یکی از آثار رتبه بندی معلمان ارتقای کیفیت کار وزارتخانه آموزش و پرورش است، زیرا رتبه بندی حول توانمندی معلمان انجام می شود که می تواند زمینه ارتقای کیفیت را فراهم کند. بطحایی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه، همکاری مناسبی با وزارت آموزش و پرورش در زمینه رتبه بندی فرهنگیان داشته است. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در لایحه بودجه سال آینده، ردیف مستقلی برای رتبه بندی معلمان تعیین شده که می توان این موضوع را گام بسیار مهمی برشمرد، گفت: می توان با این شرایط امیدوار به عملیاتی شدن رتبه بندی معلمان شد. وی افزود: لایحه رتبه بندی معلمان بعد از تهیه توسط وزارت آموزش و پرورش به دولت ارسال شد که با عنایت ویژه رئیس جمهور این لایحه در کارگروه های دولت مطرح و امروز در دستور کار هیات وزیران قرار گرفته و یک جلسه نیز برگزار شده است. بطحایی با اشاره به دغدغه آقای کامران درخصوص موضوع رتبه بندی معلمان، گفت: باید توجه داشت که درج ردیف اختصاصی در لایحه بودجه سال ۹۸ به معنی این است که عملاً اجرای رتبه بندی معلمان آغاز شده و معلمان از اثرات رتبه بندی استفاده خواهند کرد. این عضو کابینه دولت دوازدهم بیان کرد: لایحه رتبه بندی آن چیزی نیست که ۵ سال پیش وعده داده شد، زیرا این لایحه براساس مفاد قانون تهیه شده و با دستور رئیس جمهور در شهریور ماه امسال توسط کارگروه های دولت مورد بررسی قرار گرفته است.
مناقشه لایحه رتبه بندی
وی افزود: در شرایط اقتصادی کشور نگرانی هایی درخصوص درآمدهای سال ۹۸ کشور وجود دارد که همه اینها باعث شده تا تهیه لایحه رتبه بندی معلمان مورد مناقشه قرار گیرد. بطحایی ادامه داد: اگر حمایت های رئیس جمهور و معاون اول نبود، این لایحه در دستور کار کمیسیون های دولت قرار نمی گرفت، لایحه رتبه بندی معلمان در ۶ ماده آماده ارائه به مجلس است. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه علی رغم همه موانع، لایحه رتبه بندی معلمان در کمیسیون های دولت، بررسی و کلیات آن با حضور رئیس جمهور ارزیابی شده است، بیان کرد: در جزئیات و پیرامون ۶ ماده این لایحه انتقاداتی وجود داشت که در آینده مباحث لازم توسط هیات وزیران انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: آنچه که خیال دولت را راحت کرده این است که در لایحه بودجه سال ۹۸ حداقل اعتباری برای شروع رتبه بندی معلمان در نظر گرفته شده است. این عضو کابینه دولت اظهار داشت: در سال ۹۷ لایحه رتبه بندی معلمان به مجلس ارائه می شود و با عنایت نمایندگان گام بسیار مهمی برای ارتقای کیفیت کار آموزش و پرورش برداشته می شود. بطحایی با بیان اینکه یکی از مهمترین آثار نظام رتبه بندی معلمان، بهبود نظام پرداختی معلمان است، گفت: اما نباید فراموش کنیم در نظامات منابع انسانی یکی از مهمترین مسائل این است که شایستگی های نیروی انسانی لحاظ شده تا در راستای ارتقای کیفیت حرکت شود، بنابراین آن نیروی انسانی که بیشترین تلاش را در راستای اجرای برنامه های آموزشی و پرورشی داشته باید از مواهب این لایحه بیشتر برخوردار شود.
افزایش ۲۰ درصدی بودجه
وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: یکی از کاستیهای وزارت آموزش و پرورش که موجب بروز حوادث میشود به امورات جاری مدارس باز میگردد. البته در بودجه سال آینده اعتبارات سرانه ما نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین تاکنون ۵۱ درصد از اعتبارات این وزارتخانه تخصیص پیدا کرده است که این میزان تخصیص نسبت به سال گذشته بسیار بیشتر است. ما در سال ۹۶ در طول ۱۲ ماه حدود ۳۰ درصد تخصیص داشتیم که در مقایسه با ۹ ماهه ابتدای سال میزان تخصیص ۵۱ درصد از ۳۴۰ میلیارد تومان بودجه بوده است.
بطحایی ادامه داد: از طرف دیگر در یکی، دو ماه اخیر علاوه بر اعتبارات سرانه ۱۲۰ میلیارد تومان از سازمان برنامه اختصاص یافت و ۲۰۰ میلیارد تومان دیگری هم در راه است که در این روزها داده میشود. البته اینها به این معنا نیست که در مدارس به دلیل کمبود اعتبارات مردم را تحت فشار قرار داده و بخواهند از آنها به زور و اجبار کمک دریافت کنند. لذا گرفتن هر گونه وجه اجباری از اولیای دانشآموزان اکیدا ممنوع است.
بطحایی با اشاره به روند ثبتنام در سال جاری، گفت: سامانههایی در مدارس دولتی برای جلوگیری از تخلفات ایجاد شد که بر اساس آن به دلیل برخی تخلفات مجوز تعدادی از مدارس دولتی باطل و برخی از افراد به هیات های بررسی تخلفات معرفی شده و هزینهها عودت داده شدهاند. وی یادآور شد: مواردی مطرح شد مبنی بر این که تعدادی از دانشآموزان به دلیل تقاضای گرفتن وجوهی جهت ثبتنام و نداشتن استطاعت پرداخت ترک تحصیل کردهاند. حال این که ما آماری را با کمک دستگاه های دیگر همچون وزارت کار، در مورد تعداد ترک تحصیلی ها در آورده ایم. از ۱۳۳ هزار دانشآموزی که ترک تحصیل کردهاند اسم، کد ملی و دلیل ترک تحصیل آنها موجود است. هیچ دانشآموزی در بین آنها نیست که به خاطر تقاضای پول ثبتنام و یا موارد دیگر ترک تحصیل کرده باشد. البته ممکن است که دانشآموزان چنین موضوعاتی را به ما نگفته باشند، ولی امسال به دلیل نظارتهای دقیق تعداد شکایتها بسیار کمتر شده است. وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: ۲۵۴ شکایت در مورد ثبتنام وجود داشت که ۱۴ مورد آن انصراف دادهاند و در مابقی موارد تا آخرین شکایت مورد بررسی قرار گرفت. اگر تخلفی محرز شد متخلف پیگیری شد.
کمک به مدارس؟!
وی در بخش دیگری از صحبتهایش اضافه کرد: امسال بخشنامه ای به مدارس که در مورد ثبتنام ها ارسال شد و در آن تاکید شد که هیچ مدرسهای اجازه گرفتن وجه در زمان ثبتنام به نام “کمک به مدارس” را ندارند. در همین راستا ۶۸۰ ستاد به صورت نامحسوس و مستقیم نظارت میکردند یعنی امسال ۸۹ درصد ستادها، ثبتنام ها را نظارت مستقیم کردند. ۳۳ هزار و ۱۱۱ مدرسه یعنی نزدیک به ۳۲ درصد مدارس مستقیما نظارت شد و مابقی نیز نظارت نامحسوس داشتند که از این تعداد در ۸۲۰ مدرسه شائبه تخلف و قصور مشاهده شد که تخلفات فقط به گرفتن وجه نبود. این موارد منجر شد که ابلاغیه مدیریت بیش از ۱۰ مدیر مدرسه لغو شده و چند نفر نیز به هیات های رسیدگی به تخلفات اداری معرفی و تخلفات مورد رسیدگی قرار گیرد که البته ۶۸ درصد از مدارس هم به صورت عالی روند ثبتنام را انجام دادند.
وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: علیرغم تمامی این شرایط اگر کمک های مردمی نباشد، امکان اداره مدارس وجود ندارد. مدیران مدارس تمامی تلاش را میکنند که وجه گرفته شده در قالب “کمک” و در صورت داشتن استطاعت مالی دانشآموزان باشد تا فشار به دانشآموزی وارد نشده که آثار تربیتی سوئی بر آنها داشته باشد.