سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از بازدید کارشناسان آتش نشانی از تجهیزات گرمایشی و امکانات ایمنی مدارس شهر تهران خبر داد. سید جلال ملکی درباره اقدامات انجام شده از سوی آتش نشانی در مورد نظارت بر ایمنی مدارس و مهدهای کودک اظهارکرد: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران هر […]
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از بازدید کارشناسان آتش نشانی از تجهیزات گرمایشی و امکانات ایمنی مدارس شهر تهران خبر داد.
سید جلال ملکی درباره اقدامات انجام شده از سوی آتش نشانی در مورد نظارت بر ایمنی مدارس و مهدهای کودک اظهارکرد: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران هر سال با هماهنگی اداره آموزش و پرورش، پیش از بازگشایی مدارس بازدیدهایی را از تمام مدارس شهر تهران به ویژه قسمت تاسیسات آن ها انجام داده و توصیه های ایمنی لازم را ارائه میدهد. وی با بیان اینکه در مرحله نخست اجرای این طرح از بیش از ۲۵۰۰ مدرسه و مهدکودک در سراسر تهران بازدید ایمنی به عمل آمد، گفت: ۵۰۰۰ نفر ساعت از کارشناسان آتش نشانی در اجرای این طرح مشارکت داشتند.
ملکی با بیان اینکه در ۱۹۰۰ مدرسه نیز دوره های آموزشی برای دانش آموزان، اولیاء و مسئولان مدارس برگزار شده است، اظهارکرد: مرحله بعدی این طرح که شامل بازدید کارشناسان آتش نشانی از تجهیزات گرمایشی و امکانات ایمنی مدارس است به زودی در سراسر تهران اجرا خواهد شد.
ضرورت اجرای طرح “شهاب” برای شناسایی استعدادهای برتر
در نود و سومین جلسه کمیسیون نخبگان و آیندهنگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اجرای طرح شناسایی و هدایت تحصیلی استعدادهای برتر (شهاب) به منظور شناسایی استعدادهای برتر تاکید شد. در این جلسه که به ارائه آمار مدارس تحت پوشش سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان «سمپاد» اختصاص داشت، گزارش تدوین شده، توسط معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس مرکز ملی و پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان ارائه شد. در این گزارش با اشاره به این موضوع که در سال ۱۳۹۷ مجموعا تعداد ۶۷۸ مدرسه سمپاد در سراسر کشور وجود دارد، این مطلب نیز عنوان شد که از این تعداد ۳۱۳ مدرسه “متوسطه اول” و ۳۶۵ مدرسه “متوسطه دوم” هستند و این در حالیست که تعداد این مدارس در سال ۱۳۹۲، ۶۵۹ و در سال ۱۳۹۶، ۶۹۶ بوده است. بر اساس اعلام مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از ارائه این گزارش اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن شامل “تعریف دقیق و جامع از مفاهیم و شاخصهای مرتبط با مدارس سمپاد”، “اصلاح روشهای تشخیص دانشآموزان دارای استعداد برتر”، “تمرکز بر مفاهیم تقویت کننده مسائل هویتی در میان دانشآموزان”، “لزوم شفافیت در سیاستهای مدنظر جهت شکوفایی استعدادهای دانشآموزان”، “ایجاد هماهنگی فرادستگاهی میان نهادهای متولی و سیاستگذار”، “خطر کاهش متقاضیان تحصیل در رشتههای علوم پایه”، “تهیه آمار از فارغالتحصیلان سمپاد و آینده تحصیلی و شغلی دانشآموزان سمپاد” و “تأکید برای اجرای طرح شناسایی و هدایت تحصیلی استعدادهای برتر (شهاب) به منظور شناسایی استعدادهای برتر” است.
بخشنامه «لزوم اجرای موارد ایمنی در دانشگاه آزاد اسلامی» ابلاغ شد
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بخشنامه «لزوم اجرای موارد ایمنی» را به روسای استانها و واحدها، مراکز آموزشی و سازمان سما ابلاغ کرد. محمدمهدی طهرانچی به منظور ایمنسازی و پیشگیری از بروز حوادث احتمالی، بخشنامه «لزوم اجرای موارد ایمنی» را به روسای دانشگاه آزاد اسلامی استانها، روسای واحدها، مراکز آموزشی و سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد.
در این بخشنامه تأکید شده است: با عنایت به لزوم ایمنسازی و پیشگیری از بروز حوادث احتمالی اعم از آتشسوزی، زلزله، حوادث راهنمایی و رانندگی و… مقتضی است در تمامی واحدهای دانشگاهی اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی صورت گیرد.
تهیه یک دستورالعمل جامع با هدف تعریف حدود وظایف و مسئولیتهای مربوط به افراد مشخص در صورت بروز حوادث احتمالی، ضرورت توجه ویژه به مقاومت و استحکام تمامی ساختمانها و اماکن اداری، آموزشی، آزمایشگاهی، ورزشی و… در اختیار واحدهای دانشگاه توسط افراد متخصص و اقدام لازم در جهت رفع معایب و خطرات احتمالی، از جمله اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی مندرج در این بخشنامه است.
براساس بندهای این بخشنامه، بازبینی سیستمهای اعلام و اطفای حریق و اطمینان از به روز بودن آنها به خصوص در کنار تابلوهای اصلی و فرعی برق، بازرسیهای برنامهریزی شده و هدفمند از کارگاههای با فعالیت دارای ریسک بالا، بازبینی سیستم گرمایش و سرمایش ساختمانها به صورت دورهای و ممنوعیت استفاده از هرگونه وسایل گرمایشی اشتعالزا از قبیل: هیتر و بخاری و شناسایی محلهایی که ممکن است منجر به بروز حادثه شود از جمله نقاط پرتگاهی در داخل ساختمانها و محوطههای واحدهای دانشگاهی، پنجرههای تمامقد و بدون حفاظ و انجام اقدامات اصلاحی، از مواردی است که مورد تأکید قرار گرفته است.