
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی به تشریح مثبت شدن نگاه غیرواقعی گردشگران خارجی طی دو هفته سفر در ایران پرداخت و گفت: با ایجاد تقویم رویدادهای گردشگری در ایران انتخاب مقاصد سفر مردم را متنوع خواهیم کرد. ولی تیموری نگاه ایران به حوزه گردشگری را یک نگاه فرهنگی دانست و ادامه داد: براساس مفادهای بین […]
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی به تشریح مثبت شدن نگاه غیرواقعی گردشگران خارجی طی دو هفته سفر در ایران پرداخت و گفت: با ایجاد تقویم رویدادهای گردشگری در ایران انتخاب مقاصد سفر مردم را متنوع خواهیم کرد. ولی تیموری نگاه ایران به حوزه گردشگری را یک نگاه فرهنگی دانست و ادامه داد: براساس مفادهای بین المللی بر خط مشی گفتگو و صلح پیش می رویم و علاوه بر جاذبه های دیگر در حوزه های گردشگری دنیا با این حال در دنیا به عنوان مقصد گردشگری فرهنگی شناخته شده هستیم.
وی ادامه داد: متاسفانه امروزه به دلیل سیاستهای غلط هنوز در برخی کشورها و منطقه خاورمیانه شاهد جنگ و ناامنی هستیم ولی گردشگری به عنوان بهترین مسیر برای همزیستی با ملتها شناخته می شود و البته برخلاف کسانی (ترامپ) که هنوز به دنبال دیوار کشیدن بین فرهنگ ها هستند.
نگاه گردشگران خارجی در ایران
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی افزود: به عنوان کسی که دو دهه در این عرصه فعالیت میکنم اولویت فعالیت هایمان را بر اساس آموزش و معرفی و تبلیغات متمرکز کردیم.
تیموری تصریح کرد: گردشگران خارجی که با یک نگاه غیرواقعی وارد کشورمان میشوند و در طول سفر ۱۰ و دو هفته ای در ایران با یک نگاه مثبت از ایران میروند به معنای این است که ایران مقصد خوبی است و آنقدر از نظر مهمانوازی و میزبانی این ملت و خانواده بزرگ گردشگری ایران به کار خود واقف هستند که یک نگاه غیرواقعی مسافر را در طول یک هفته تغیر میدهند.
وی بیان داشت: همین نکته در موضوع گردشگری داخلی نیز صادق است اگر امروزه میبینیم در فصل های گردشگری با انبوه مسافران مواجه هستند و در برخی مقاصد با کمبود مسافر، درحالیکه از نظر آمایش جغرافیایی ایران کاملا یک مقصد متوازن سفر است و در هر نقطه ای گردشگری مسافر بخواهد تجربه کند ظرفیت و پتانسیل برای اقناع و کنجکاوی مسافر وجود دارد.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: این ظلم است که در برخی از مقاصد کشورمان با انبوه مسافر مواجه هستیم و در مقاصدی با کمبود مسافر روبرو میشویم درحالیکه گردشگری به عنوان یک مولفه برای کاهش فقر و ثروت آفرینی تعریف می شود.
وی افزود: ما میتوانیم این توزیع جغرافیایی سفر را حل کنیم در همین راستا به زودی با همکاری استانها – اطلس جامع رویدادهای گردشگری را آماده خواهیم کرد و رویدادها براساس ظرفیت استانی و مکانی شاخص بندی میشوند مانند رویدادهای محلی، ملی و بین المللی که در قالب تقویم گردشگری از ابتدای سال جاری اجرای خواهد شد.
تیموری خاطرنشان کرد: کلام آخر اینکه ضمن تشکر از همه شرکتهای داخلی و خارجی که تاکنون از ۱۰ کشور برای این نمایشگاه غرفه گرفتند و همچنین وزرا و معاونان برخی کشورها نیز در حاشیه این نمایشگاه حضور خواهند داشت، کارگاههای متعددی از جمله در هتلداری با سرفصلها و نیاز آنان در این نمایشگاه اجرا خواهد شد.
حضور نمادین استان ها
برگزارکننده دوازدهمین نمایشگاه گردشگری استان تهران نیز گفت: اولین دوره این نمایشگاه سال ۸۶ با سه سالن آغاز شد اما حال در دوازدهمین دوره از آن ۱۳ سالن را در اختیار داریم و سعی کردیم هر سال نسبت به سال گذشته سیر صعودی را طی کنیم.
امینیان با بیان اینکه این نمایشگاه از ۲۳ تا ۲۶ بهمن در محل نمایشگاههای دائمی تهران برگزار میشود، اظهار کرد: در این دوره ۴۱ هزار مترمربع سالن در اختیار داریم که ۲۱ هزار متر آن فضای مفید است. همچنین سه هزار مترمربع فضای بیرونی در اختیار ما قرار گرفته که ۲ هزار متر آن مفید است. یعنی در مجموع ۲۳ هزار متر مفید فضای نمایشگاه در اختیار داریم که در حال حاضر علاوه بر اینکه کاملا پرشده است ۱۰ هزار مترمربع نیز درخواست مازاد برای حضور در نمایشگاه وجود دارد.
در این دوره شرکتهای خصوصی استانهای مختلف حضور دارند و ما به دلیل فضای ناکافی که داشتیم مجبور شدیم از تعداد شرکتهای مختص استان تهران کم کنیم تا شاهد حضور چشمگیرتر شهرستانها باشیم. در شرایطی که از لحاظ اقتصادی کشور با مشکل جدی مواجه است این حجم از استقبال از نمایشگاه بیسابقه بوده و به شدت ارزشمند است.
شبکه شما رنگ گردشگری می گیرد
مدیرکل بازاریابی و تبلیغات میراث فرهنگی نیز در ادامه مراسم گفت: در دورههای گذشته شاهد ایراداتی در نحوه برگزاری بودیم که هر ساله آنها را به ما گوشزد میکردند به این ترتیب دوستانی از دانشگاه علامه طباطبایی مطالعاتی را روی دوره یازدهم این نمایشگاه انجام دادند و نقاط ضعف ما را بررسی کردند برای رفع این نقاط ضعف باید ساختارشکنیهایی انجام میشد که ما سعی کردیم در این دوره آن را انجام دهیم.
لاریجانی ادامه داد: همچنین پرتال رسمی گردشگری جمهوری اسلامی ایران نیز همزمان با اجرای این نمایشگاه رونمایی و افتتاح خواهد شد. سرپرست دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری با ابراز امیدواری برای حضور مسؤلان و وزرا و شرکت های ۳۲ کشور جهان در این نمایشگاه گفت: در این راستا برنامه های گردشگری شبکه شما نیز با رویکرد گردشگری و با پخش ۳٫۵ ساعت برنامه های حوزه گردشگری از ۲۳ بهمن شروع به کار می کند.
لاریجانی در ادامه بیان کرد: یکی از نقاط ضعف عدم حضور بخش خصوصی استانها به جز استان تهران بود همچنین یکی دیگر از ایرادات گرفته شده به ما فروش اقلام خوراکی در نمایشگاه بود که عدهای میگفتند با این کار نمایشگاه از شکل تخصصی خود به بازار بهاره تبدیل شده است. همین طور ایراد دیگری که به ما میگرفتند اجرای موسیقی در سالنها بود که میگفتند این کار مانع از صحبت ها بین عوامل برگزاری نمایشگاه و مشتریان میشود.
لاریجانی در ادامه با بیان اینکه همه این موارد با دستور مستقیم معاون گردشگری سعی شده تا حل شود، گفت: سال گذشته از ۲۰ هزار متر فضای نمایشگاه ۱۶ هزار و ۵۰۰ متر در اختیار تهران بود و تنها ۳۵۰۰ متر در اختیار استانها قرار گرفته بود که در آن هم هیچ شرکت خصوصی از استانها شرکت نکرده بود ولی امسال کاملا برعکس شده و ما ۱۵ هزار متر رادر اختیار استانها و تنها ۵۰۰۰ متر را در اختیار تهران قرار دادیم. همچنین بحث فروش غذا که به عنوان یکی از ایرادات به ما گرفته میشد را سعی کردیم حل کنیم یعنی در این دوره فروش غذا را به غرفههای دیگری منتقل کردیم و آنها را از جلوی غرفههای تخصصی جمع کردیم.
وی ادامه داد: همچنین برای ایجاد برنامههای جانبی چندین کارگاه خصوصی در این نمایشگاه درنظر گرفته شده است. به علاوه این موضوع از سایت ویزیت ایران که مختص معرفی جاذبههای گردشگری تمام کشور است رونمایی میشود.
لاریجانی در ادامه گفت: توجه به استانهای کمتر شناخته شده نیز در دستور کار ما قرار گرفته و در این نمایشگاه یک سالن را در اختیار استانها قرار میدهیم که قرار است اسم این غرفه را کشف ناشناختهها بگذاریم که با توجه به اینکه سال گذشته ۴۰۰هزار نفر بازدید کننده داشتیم قطعا این اتفاق میتواند سبب رونق گردشگری در این استانها شود. همچنین سالن دیگری را با عنوان مقصد سفرهای آخر هفته خواهیم داشت که در آن به معرفی استانهای مجاور و نزدیک تهران که نهایت سه ساعت با تهران فاصله دارند پرداخته میشود تا به این صورت توزیع سفر را ایجاد کنیم به علاوه این موارد سالنی نیز مختص استانهای ساحلی و مناطق آزاد داریم که به معرفی این مناطق خواهد پرداخت.