همه قبول داریم که زندگی در دنیای امروز بدون ربات ها، عملا یک امر امکان ناپذیر است. از کارهای ریز و درشتی که با گوشی همراه انجام می شود، عابربانک، بلیت های مترو و هرازان هزار نمونه ی دیگر، همه بخشی از ورود ربات ها به دنیای انسان ها است. به جایی رسیده است که […]

همه قبول داریم که زندگی در دنیای امروز بدون ربات ها، عملا یک امر امکان ناپذیر است. از کارهای ریز و درشتی که با گوشی همراه انجام می شود، عابربانک، بلیت های مترو و هرازان هزار نمونه ی دیگر، همه بخشی از ورود ربات ها به دنیای انسان ها است. به جایی رسیده است که دیگر، ربات ها به جای انسان ها وارد صنعت می شوند و کارهایی که انسان ها انجام می دادند را با ضریب خطای کمتری انجام می دهند.
پژوهشگران در یک بررسی جدید، ۱۰ شغل که بیشتر در معرض خطر رباتیک شدن قرار دارند، مشخص کردند. دیجیتال‌ترندز، تاثیر هوش مصنوعی و دیگر فناوری‌های پیشرفته در تغییر شرایط کاری جوامع، بر کسی پوشیده نیست. پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که ۴۷ درصد مشاغل کنونی، در معرض خطر خودکار شدن در دهه‌های پیش رو هستند. وکالت، حرفه‌ای جالب با درآمد بالا و موقعیت اجتماعی عالی است اما استخدام وکیل، هزینه بالایی به دنبال دارد.
اگرچه کارهای قانونی سفارشی، هنوز به کمک انسان نیاز دارند، ممکن است هوش مصنوعی بتواند کارهایی مانند کشف قانونی(مراحل پیش از دادگاه که طی آن، وکیل، اسناد مربوط به مسئله را مشخص می‌کند) و بستن قرارداد را انجام دهد. حتی ممکن است هوش مصنوعی بتواند بر سر موضوعاتی مانند جریمه پارک کردن و فرآیند طلاق، بحث کند. شاید این موضوع، محال یا دشوار به نظر برسد اما ممکن است بررسی قوانین و علوم رایانه بتواند به عملی شدن این ایده کمک کند.
فعالیت شرکت‌ها همیشه با داده‌هایی همراه هستند که باید به سیستم رایانه‌ وارد شوند و این کار توسط یک منشی صورت می‌گیرد؛ بنابراین به استخدام نیروی انسانی و پرداخت دستمزد نیاز دارد اما از آنجا که در این حرفه، ذخیره داده‌ها بسیار مهم است، پژوهشگران احتمال می‌دهند که بتوان برای وارد کردن داده‌ها و پوشش دادن آنها، از هوش مصنوعی استفاده کرد.
شاید فکر کنیم که نوشتن گزارش خبری، از عهده یک الگوریتم خارج است اما پیشرفت‌های کنونی در خلاقیت محاسباتی و تولید متن، چنین کاری را عملی کند.
در صورت عملی شدن این ایده، ربات‌ها، به روزنامه‌نگارانی با توانایی محاسبات آماری و الگوهای جالب در داده‌ها بدل خواهند شد که می‌توانند روش‌های کاملا جدیدی را برای پرداختن به اخبار ارائه دهند.
این امکان وجود دارد که در آینده، ربات‌های خودکار براساس دانش، موقعیت، سن یا سطح خواندن، برای کمک به شخصی‌سازی گزارش‌هایی که توسط انسان نوشته شده‌اند، به کار روند و مخاطبان این گزارش‌ها را افزایش دهند.
اگرچه پیشتر، «فرانک لوی”(Frank Levy) و «ریچارد مورنین”(Richard Murnane)، پژوهشگران دانشگاه‌های «ام.آی.تی” و “هاروارد” ادعا کردند که رایانه به خاطر پیچیدگی اطلاعات رانندگی، هیچ‌ گاه از عهده این کار برنمی‌آید اما فناوری‌های کنونی و خودروهای خودران شرکت‌های بزرگی مانند «اوبر”(Uber)، خلاف این امر را اثبات کرده‌اند.
با اینکه کار کردن ربات‌ها در محیط گرم آشپزخانه، ایده خوبی به نظر نمی‌رسد اما هوش مصنوعی همیشه راه‌هایی برای کنار آمدن با این گونه مشکلات دارد.
یکی از این نمونه‌ها، ربات سرآشپز موسوم به «شف واتسون”(Chef Watson) است که با استفاده از سامانه هوش مصنوعی «واتسون» شرکت «ماشین‌آلات بین‌المللی کسب و کار» یا «آی‌بی‌ام”(IBM) ابداع شد. این ربات می‌تواند با استفاده از دانش طعم و مزه، دستورهای پخت‌ کاملا جدیدی را ارائه دهد. در ضمن، ربات‌هایی مانند «فلیپی”(Flippy) ساخت شرکت «میسو رباتیکز”(Miso Robotics) می‌توانند با سرعتی بیش از سرعت انسان، غذا را آماده و سرو کنند. همچنین، با وجود پهپادهای پیشخدمت، در رستوران‌های نیازی به پیشخدمت‌های انسان نخواهد بود. استفاده از فناوری‌هایی مانند چاپ سه‌بعدی غذا نیز ارائه غذاهای کاملا جدید را امکان‌پذیر می‌کند.
رایانه‌ها می‌توانند الگوها را دقیق‌تر از انسان‌ها کشف کنند و به تجارت سرعت ببخشند. با وجود در خطر بودن میلیاردها دلار، تعجبی ندارد که علاقه به استفاده از ابزار یادگیری ماشینی افزایش یابد. پژوهشگران پیش‌بینی می‌کنند که تا دهه آینده، حدود ۳۰ درصد از مشاغل مربوط به بانکداری، با هوش مصنوعی اشغال می‌شوند.
اگرچه با حاکمیت هوش مصنوعی بر این حوزه، مشاغل کمتری برای انسان‌ها وجود خواهد داشت اما فرصت شغلی جدیدی نیز برای انسان‌ها فراهم می‌شود. در این بخش، برای هماهنگی دانش مالی با علوم رایانه و ریاضی و همچنین کمک به ابداع الگوریتم‌های این حوزه، کمک انسان مورد نیاز است.
بازاریاب‌های تلفنی و دستیاران خدماتی، معمولا براساس یک متن از پیش آماده صحبت می‌کنند. استفاده از ربات‌های سخنگو می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد و در صورت استفاده از این ربات‌ها، نیازی به حضور انسان نخواهد بود. در حال حاضر، یک شرکت هوش مصنوعی موسوم به «مترسایت”(Mattersight)، از فناوری تشخیص صدا برای انجام دادن این مسئولیت خدماتی استفاده می‌کند. با استفاده از این فناوری، زمان مکالمات کاهش و میزان حل مشکل افزایش می‌یابد. امروزه، با وجود الگوریتم‌های تشخیص‌دهنده بیماری، رایانه‌هایی که پیشنهاداتی برای درمان سرطان دارند، ابزار پوشیدنی که به درمان اختلالات فیزیکی کمک می‌کنند یا ربات‌هایی که توانایی جراحی کردن دارند، تردیدی در تاثیر چشمگیر فناوری هوش مصنوعی بر حرفه پزشکی وجود ندارد.