علی کاظمی منش گردشگری ریلی در ایران از حدود ۵ سال پیش آغاز شده و اقدامات خوبی نیز در برنامه ریزی ورود قطارهای گردشگری خارجی و نیز راه اندازی قطارهای گردشگری داخلی در شبکه ریلی انجام شده است. قطار گردشگری تهران- ورسک و تهران- شیرگاه که بطور منظم در پایان هر هفته گردشگران را برای […]
علی کاظمی منش
گردشگری ریلی در ایران از حدود ۵ سال پیش آغاز شده و اقدامات خوبی نیز در برنامه ریزی ورود قطارهای گردشگری خارجی و نیز راه اندازی قطارهای گردشگری داخلی در شبکه ریلی انجام شده است. قطار گردشگری تهران- ورسک و تهران- شیرگاه که بطور منظم در پایان هر هفته گردشگران را برای آشنایی با تاریخ راه آهن ایران و بازدید از مناظر بکر طبیعی و نیز سازه های زیبا و قدیمی مجاور مسیر ریل نظیر پل ها و تونل ها و گالری ها و حاشیه می برد یکی از این نمونه ها است. از آنجائیکه گردشگران پرشور و علاقمند این قطارها جایی در مسیر برای صرف چایی یا نوشیدنی و نیز صرف نهار و رفع خستگی روزانه و یا اقامت شبانه ندارند بجای احداث اماکن جدید برای گردشگران ضرورت دارد توسط بخش خصوصی و با حمایت و مساعدت شرکت راه آهن و به روش بریکولاژ برخی از ایستگاه های احیا گردند . در روش بریکولاژ که بر تولید محصول با منابع ارزان قیمت و در دسترس تاکید دارد می توان ضمن حفظ ساختمان ایستگاه ها بعنوان میراث پیشینیان با تغییر دکوراسیون و تجهیز آنها، فضای مناسب و مورد نیاز گردشگران را برای اقامت های چند ساعته و یا شبانه فراهم نمود. قطعا این رخداد ضمن ایجاد فرصت اشتغال برای جوانان موجب افزایش گردشگران ریلی در این مسیر خواهد شد.