عضو هیات مدیره شرکت ساخت و توسعه خبر داد: شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از سوی جشنواره ملی حاتم (حمایت از تولید ملی) در میان بیش از ۱۰۰ دستگاه دولتی و خصوصی موفق به کسب نشان پنج ستاره لیاقت و ارزش آفرینی ملی شد. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت […]

عضو هیات مدیره شرکت ساخت و توسعه خبر داد: شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از سوی جشنواره ملی حاتم (حمایت از تولید ملی) در میان بیش از ۱۰۰ دستگاه دولتی و خصوصی موفق به کسب نشان پنج ستاره لیاقت و ارزش آفرینی ملی شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، علی اکبر قبادی از کسب نشان پنج ستاره لیاقت و ارزش آفرینی ملی از سوی ششمین جشنواره ملی حاتم خبر داد و در این خصوص گفت: این جشنواره با همکاری وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با موضوع توانمند‌ سازی اقتصاد ملی برگزار شد.
سرپرست معاونت برنامه ریزی افزود: شرکت ساخت وتوسعه در میان بیش از ۱۰۰ دستگاه دولتی و خصوصی به دلیل همگام بودن برنامه‌ها در راستای تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره‌وری، کارآفرینی، سرمایه‌گذاری و اشتغال مولد موفق به کسب نشان پنج ستاره لیاقت و ارزش آفرینی ملی شد. قبادی ارزیابی دستاوردها در این جشنواره را همسو با حمایت از تولید ملی اعلام کرد و افزود: برگزیدگان این جشنواره شرکت‌ها و بنگاه‌ هایی هستند که بر مبنای اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی عمل کرده‌‌اند. وی محورهای مصوب برای دریافت این نشان را در ۱۵ بند توضیح داد و گفت: اجرای موفق پروژه‌های عظیم ملی با استفاده از توان و تخصص بومی وملی و انجام موفق پروژه‌های مرتبط با سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی دو محور اصلی این جشنواره در ارزیابی اقدامات دستگاه‌‌های دولتی و بنگاه‌های اقتصادی در نظر گرفته شده است. این عضو هیات مدیره شرکت تاکید کرد:‌ بهره‌برداری بیش از ۵۵۷ کیلومتر راه، راه‌آهن و آزادراه در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی تا شهریور ماه سالجاری یکی از مهمترین ارکان انتخاب شرکت ساخت وتوسعه در این جشنواره معرفی بوده است.
گفتنی است: شورای سیاست‌گذاری و راهبردی این جشنواره متشکل از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، قوه قضاییه، نهاد ریاست جمهوری، وزارتخانه‌های اقتصادی و صنعتی، سازمان‌های وابسته به دولت، تشکل‌های صنفی و صنعتی بخش خصوصی، اتاق‌های سه گانه بازرگانی، تعاون و اصناف است.

 

مسیریابی نابینایان در ایستگاه راه‌آهن با یک اپلیکیشن
طراحی و پیاده‌سازی این سیستم چقدر طول کشید؟
از سال‌های پیش ایده طراحی این پروژه را داشتم و اکنون توانستم آن را پیاده‌سازی کنم.
آیا شما این کار را به تنهایی انجام دادید یا از همکاری افراد دیگر هم استفاده کردید؟
خانم کریمی از پژوهشگران برتر نیز در اجرای این پروژه با من همکاری کردند.
اجرای این پروژه در ایستگاه راه‌آهن تهران چه میزان هزینه نیاز دارد؟
طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزار این کار زیاد هزینه بر نیست و پیشتر توسط چند نفر کد نویس (برنامه نویس) انجام شد اما هزینه بیشتر این کار مربوط به تهیه سخت‌افزار ایستگاه‌هاست که هنوز برآورد نشده است.
آیا از طرف دانشگاه حمایتی در این زمینه انجام شده یا خیر؟
دانشگاه حمایتی انجام نداد ولی اخیرا با خانم دکتر ملودی خادم ثامنی استادیار گروه حمل و نقل ریلی دانشگاه علم و صنعت صحبت‌هایی در مورد چگونگی ارتباط و دریافت حمایت از سوی دانشگاه داشتیم.
آیا حمایت راه‌آهن را بررسی کردید؟
در این زمینه درخواست همکاری داده‌ایم و امیدواریم که راه‌آهن به ما کمک کند.
آیا طرح دیگری هم در دست دارید؟ چه موضوعی در این زمینه برای شما اهمیت دارد؟
اجازه دهیم در اینجا در مورد فضایی که بتوان ایده‌ها را در آن ارائه کرد صحبت کنیم. در حقیقت بسیاری از پژوهشگران به دنبال راهی ارتباطی با دستگاه‌های مختلف و سیستم اداری و تصمیم‌گیری آن‌ها هستند تا بتوانند در زمینه خدمت‌رسانی به کشور، نقشی داشته باشند. در بسیاری از موارد پژوهشگران ایده‌ای را دارند و آن را بررسی کرده‌اند و به نتیجه رسیده و توانسته به عنوان ایده برتر شناخته شود اما پژوهشگر برای انجام آن در سطح گسترده، نیازمند حمایت و سرمایه‌گذاری است. بنابراین باید راهی وجود داشته باشد تا پژوهشگر با اطلاع‌رسانی در مورد ایده خود، بتواند از کمک سازمان‌ها و شرکت‌ها استفاده کند. به نظر من برگزاری مسابقات مربوط به فعالیت‌های استارتاپی و کسب و کارهای دیجیتال می‌تواند بستری برای ارائه ایده‌ها، حمایت آن‌ها، آشنایی و همکاری علمی پژوهشگران فراهم کند.
در مورد ایده‌های آینده نیز توضیحاتی بفرمایید؟
سعی من آن است برنامه‌هایم را در حوزه راه‌آهن جلو ببرم زیرا از ابتدای ورود به دانشگاه، در مقطع کارشناسی رشته راه‌آهن انتخاب کردم و راه‌آهن انتخاب اولم در تعیین رشته کنکور بود. با ادامه تحصیل در این رشته به‌تدریج به راه‌آهن علاقه‌مندتر شدم و اغلب فعالیت‌ها و حتی ثبت اختراع من هم در این زمینه بود. برای مثال هم اکنون روی موضوع بررسی سایش در روی ریل فعالیت تحقیقی دارم. عنوان پایان‌نامه‌ام هم «بررسی سایش رینگ روی ریل راه‌آهن در بنادر» است که در این مورد است که چگونه بتوانیم با سایش در این سیستم‌ها مقابله کنیم. در حال حاضر خودم انجام طراحی و گرافیک کارهایم در دست گرفته‌ام تا هزینه‌ها پایین بیاید؛زیرا توان مالی پژوهشگران اندک است و متأسفانه حمایت نمی‌شویم.
چه خواسته‌ای از راه‌آهن دارید؟
در این زمینه خود مسئولین پیشنهادهایی را عنوان کردند که پیشنهاد استخدام یکی از آن‌ها بود، با این وجود دیگر استخدام جذابیت خود را از دست داده است. معتقدم اگر کسی اگر کسی ایده‌ای دارد بهتر است تا حمایت به شکل سرمایه‌گذاری روی آن انجام شود. حتی اگر مرجعی برای ارتباط سرمایه‌گذاران با این ایده‌ها تشکیل شود می‌تواند مؤثر باشد. البته مسئولین راه‌آهن از تشکیل مرکزی برای رسیدگی به این ایده‌ها صحبت کرده‌اند و بر این اساس این مرکز می‌تواند ارتباط محیط کار و تأمین مالی را فراهم کند. البته حتی اگر این راه ارتباطی فراهم شود باز هم شاید این فرصت برای افراد واقعی که دارای ایده هستند فراهم نشود.