دستاوردهای چهار دهه فعالیت های وزارت راه و شهرسازی(حوزه حمل و نقل ریلی،دریایی و هوایی ) بخش حمل و نقل تاثیر بسزایی در فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و اساس توسعه اقتصادی هر کشور است. حمل و نقل از شاخصهای مهم توسعه یافتگی محسوب شده و نقش مهمی در توسعه دارد. میزان خطوط اصلی ریلی […]

دستاوردهای چهار دهه فعالیت های وزارت راه و شهرسازی(حوزه حمل و نقل ریلی،دریایی و هوایی )

بخش حمل و نقل تاثیر بسزایی در فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و اساس توسعه اقتصادی هر کشور است. حمل و نقل از شاخصهای مهم توسعه یافتگی محسوب شده و نقش مهمی در توسعه دارد.
میزان خطوط اصلی ریلی کشور در ابتدای پیروزی انقلاب ۴۵۷۵ کیلومتر بوده که طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ۱۱۰۶۱ کیلومتر رسیده است که در مقایسه با آغاز انقلاب اسلامی ۶۴۸۶ کیلومتر افزایش داشته است ( ۱۴۲ درصد معادل ۲ / ۵ برابر).
ظرفیت بنادر تجاری کشور در ابتدای پیروزی انقلاب ۱۹ میلیون تن بوده که طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ۲۳۳ میلیون تن رسیده است و در مقایسه با ابتدای انقلاب اسلامی ۲۱۴ میلیون تن ( ۱۱۲۶ درصد معادل ۱۲ برابر) افزایش داشته است.
ظرفیت کانتینری بنادر کشور در ابتدای پیروزی انقلاب ۷۵ هزار TEU بوده که طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ۷۰۶۲ هزار TEU رسیده است که در مقایسه با ابتدای انقلاب اسلامی ۶۹۸۷ هزار TEU ( 9316 درصد معادل ۹۴ برابر) افزایش داشته است.
تعداد ناوگان فعال هوایی کشور در ابتدای انقلاب اسلامی ۲۵ فروند بوده است که طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ۱۴۳ فروند رسیده است (معادل ۵ / ۷ برابر).
تعداد پرواز عبوری از فراز کشور در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ۳۱ هزار پرواز بوده که طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به ۴۲۷ هزار پرواز رسیده است ( ۱۲۷۷ درصد افزایش معادل ۱۴ برابر).
ﺿﺮورت ﺑﻬﺒﻮد و ﺗﻮﺳﻌﻪ زیرﺳﺎﺧﺖ ﻫﺎی ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻠﯽ ﺑﺮ ﮐﺴﯽ پوشیده نیست. برای دستیابی به اقتصادی پویا، داشتن سیستم های حمل و نقلی کارآمد، ایمن و نوین اجتناب ناپذیر می باشد و بدونه اتخاذ روش های مناسب و صحیح در حمل و نقل نمی توان پیشرفت قابل توجهی در اقتصاد کشور داشت. چنین نگرشی موجب می-شود که توجه به شبکه حمل و نقل به عنوان یک فعالیت اقتصادی زیربنایی موثر بر دیگر فعالیت ها به منظور رشد درآمد ملی، در اولویت قرار گیرد. از ﺑﻌﺪ ﻣﻠﯽ نیز، ﺷﺒﮑﻪ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻋﻼوه ﺑﺮ ایجاد اﻣﮑﺎﻧﺎت ﺟﻬﺖ توزیع صحیح و سریع تولیدات داﺧﻠﯽ ﮐﺸﻮر، زمینه افزایش تولیدات را ﻓﺮاﻫﻢ نماید و از ﺑﻌﺪ بین اﻟﻤﻠﻠﯽ نیز ﮐﻮﺷﺶ ﻣﻠﯽ در راﺳﺘﺎی دستیابی ﺑﻪ تولیدات ﻣﻨﺎﺳﺐ و افزایش ﺻﺎدرات را ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎ موفقیت قرین ﺳﺎزد. ﺑﻪ همین دلیل نیاز اﺳﺖ سرمایه‌ﮔﺬاری در این زمینه ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺟﺪی اﻧﺠﺎم پذیرد و از تکنیک ﻫﺎ، ﺗﺨﺼﺺ ﻫﺎ و وسایل ارﺗﺒﺎط ﺟﻤﻌﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد. وزارت راه و شهرسازی در زمینه حمل و نقل عهده‌دار تأمین زیرساخت و نگهداری راه‌های کشور اعم از زمینی (راه و راه‌آهن)، دریایی و هوایی در راستای دستیابی به سیستم متوازن ترابری کشور با توجه به مقتضیات توسعه اقتصادی، اجتماعی، عمران و امنیتی می‌باشد. در همین راستا، گروه اقتصاد پژوهش خبری در ادامه سلسله نشست های کارشناسی خود به بررسی دستاوردهای ۴ دهه فعالیت های وزارت راه و شهرسازی از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۷ در بخش های حمل و نقل ریلی، دریایی و هوایی با وجود تحریم ها و جنگ تحمیلی، با حضور آقای دکتر مهدی قربانی، مدیر کل دفتر آمار، اطلاعات و پایش برنامه های وزارت راه و شهرسازی اختصاص داده است.