محمدرضا عارف رئیس کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مراسم تجلیل از دانش آموختگان دانشگاه علمی کاربردی استان تهران که در محل تالار وزارت کشور برگزار شد، به تشریح فلسفه تاسیس دانشگاه علمی کاربردی پرداخت و اظهار کرد: بعد از انقلاب بحث جدی در جهت گیری رشته های مهندسی به وجود آمد بتوانیم تا چرخ […]

محمدرضا عارف رئیس کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مراسم تجلیل از دانش آموختگان دانشگاه علمی کاربردی استان تهران که در محل تالار وزارت کشور برگزار شد، به تشریح فلسفه تاسیس دانشگاه علمی کاربردی پرداخت و اظهار کرد: بعد از انقلاب بحث جدی در جهت گیری رشته های مهندسی به وجود آمد بتوانیم تا چرخ صنعت را به چرخش درآوریم و در ترویج علم و فناوری کمک کنیم.

رییس کمیسیون آموزش مجلس در ادامه عنوان کرد: در سال ۶۲ برای نشان دادن رشته های کاردانی و فنی و حرفه ای دانشگاه تهران مجبور به جذب دانشجوی کاردانی شد ولی متاسفانه این طرح با شکست مواجه شد چون استادان توانایی آموزش در رشته های فنی حرفه ای را نداشتند.

وی تاکید کرد: در سال ۶۸ رفتار دانشگاه ها مورد بررسی قرار گرفت و متوجه شدیم که در بخش صنعت خلاء آموزش و مهارت وجود دارد که در این ارتباط گروه علمی کاربردی تشکیل شد تا رشته‌ها توسعه یابد. در نهایت در سال ۷۰ ستاد عالی علمی کاربردی ایجاد شد و دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال ۷۱ در شورای عالی گسترش به تصویب رسید.

رییس کمیسیون آموزش مجلس در خصوص عملکرد دانشگاه علمی کاربردی نیز خاطرنشان کرد: عملکرد این دانشگاه مناسب و رو به رشد است و این دانشگاه ۱ میلیون و ۶۹۰ هزار فارغ التحصیل دارد و اصلاح ساختار دانشگاه با رویکرد ارتقای جایگاه در حال انجام است.

عارف همچنین خاطرنشان کرد: عدم موفقیت در بخش های صنعتی به کمبود نیروی کارشناس و خبره ارتباط دارد و فقدان مهارت در صنایع کشور به وضوح دیده می شود.

به گفته عارف، یکی از چالش های حال حاضر در کشور، چالش مدیریتی است و نظام اداری آموزش در برهه کنونی در شأن انقلاب اسلامی ایران نیست و باید تحولی اصولی در این امر حاصل گردد و یک نظام مهارتی ایجاد شود تا شایسته سالاری در تمام کشور فراگیر شود.

 

عارف در خصوص ایجاد دانشگاه های نسل سوم نیز تصریح کرد: یکی از وظایف اصلی دانشگاه ها در دهه پنجم انقلاب باید حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم و کارآفرین باشد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان در حمایت از طرح‌های دانشجویان اظهار کرد: طرح ها و ایده های دانشجویان با هماهنگی دانشگاه علمی کاربردی به کمیسیون آموزش تحویل داده شود تا مورد بررسی قرار گیرد و در این زمینه از دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی توقع حمایت داریم.