سلیقه های مختلف مورد توجه قرار گیرد یک کارشناس و فعال حوزه رسانه می گوید: آنچه به نظر در موضوع اجرای کمپین«لبخند» فارغ از جنبه های مثبت و نقدهایی که از سمت افراد و گروه های مختلف به اصل موضوع است، مهم جلوه می کند، حساس سازی جامعه با این موضوع می باشد. یعنی وقتی ما […]
سلیقه های مختلف مورد توجه قرار گیرد
یک کارشناس و فعال حوزه رسانه می گوید: آنچه به نظر در موضوع اجرای کمپین«لبخند» فارغ از جنبه های مثبت و نقدهایی که از سمت افراد و گروه های مختلف به اصل موضوع است، مهم جلوه می کند، حساس سازی جامعه با این موضوع می باشد. یعنی وقتی ما می توانیم درصد زیادی از قشرهای مختلف مردم را با نگاه مثبت یا منفی به این موضوع حساس و وارد اظهار نظر کنیم، یعنی موفق بوده ایم که کار خود را به جامعه نشان بدهیم.
سیداحسان مصطفی زاده معتقد است که پویش «لبخند بزنیم» که توسط شهرداری و اختصاص بیش از ۴۰۰ تابلو در ابعاد مختلف و نقاط متعدد شهر آغاز شده است، توانسته است پیام خود را به مردم برساند و می گوید: یکی از علل اصلی موفقیت این پروژه، سطح گسترده و عظیمی از فضاهای شهری است که به این کار اختصاص یافته و آنقدر این موارد در سطح شهر تکرار شده است که کمتر شهروندی دیگر وجود خواهد داشت که این روزها این تابلوها را ندیده باشد و از موضوع لبخند آن سخن نگوید.
وی که دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی است، تاکید می کند: باید اصل آن را که توانسته از نظر ارتباط با مردم موفق باشد، مورد توجه قرارداد.
لزوم اجرای طرح ها با کار پژوهشی
مصطفی زاده، معتقد است نمی توان به این حرکت نمره مشخصی داد که چرا که به نظر می رسد بخش مهمی از مردم از روند اجرای این حرکت خوشند و بخش دیگری نیز ناراضی هستند و نیاز است یک کار پژوهشی علمی و مناسب توسط دستگاهی غیرشهرداری انجام و نتایج آن برای همه منتشر شود.
مردم نیاز به نشاط اجتماعی دارند
دبیر یکی از پرمخاطب ترین کانالهای خبری مشهد می گوید: به اعتقاد من جامعه به نشاط حلال اجتماعی نیاز دارد .این نشاط حلال اجتماعی دقیقا زمانی بیشتر معنا پیدا می کند که گرفتاری های عمومی بیشتر حس می شود.
جمال رستم زاده می افزاید: زمانی که مشکلات اقتصادی گریبان مردم را گرفته و از سویی دیگر دشمن هم سعی دارد با بزرگنمایی بیشتر مشکلات، روحیه اجتماعی را تضعیف کند، باید در کنار اجرای راه حل های ممکن برای حل مشکلات اقتصادی اقداماتی نیز برای بهبود روحیه مردم انجام دهیم.
وی تصریح می کند: در این میان هر دستگاهی وظیفه ای دارد و تامین ارزاق عمومی وظیفه دولت و وزارتخانه هاست که قطعا این مهم توسط مدیریت شهری ممکن نیست و دستگاه هایی مثل وزارت ارشاد و صدا و سیما و باید در جهت تقویت نشاط اجتماعی کمک کنند.
خنده من از گریه غم انگیز تر است
یک کارشناس برنامه ریزی شهری نیز می گوید: این روزها نمایش همزمان ۴۵۰ تابلوی تبلیغاتی با موضوع لبخند در شهر مشهد به محل بحث و تبادل نظر مخالفان و موافقانی تبدیل شده است.
محمدیاسر جواهری بیان می کند: فارغ از هزینه میلیاردی این طرح باید دید عایدی شهر از این هزینه چه خواهد بود؟ اینکه در شرایط سخت اقتصادی تابلوهایی در شهر نمایان شود که فقط به شهروند بگوید لبخند بزن آیا مصداق خنده من از گریه غم انگیزتر است نیست؟آیا خنده ای که پشت آن هیچ خوشی نباشد باعث سرخوشی شهروند می شود و به افزایش شادابی و نشاط اجتماعی منجر می شود؟
در پایان باید به این نکته تاکید کرد اجرای طرح هایی در راستای ارتقاء فرهنگ شهروندی با اجرای چند روزه یک کمپین محقق نمی شود و متولیان شهری باید با یک برنامه ریزی منظم و بااستفاده از همه زیرساخت ها و همفکری با سلایق مختلف زمینه انجام این مهم را فراهم کنند.