
نیلوفر منصوری دبیر گروه گردشگری بدون شک، نوع پوشش و آرایش ظاهری افراد معرف فرهنگ و عامل موثر برای رشد آن کشور است، ضمن اینکه نحوه لباس پوشیدن نیز در موفقیت اجتماعی بسیار موثر است. هر کسی با لباس پوشیدنش مشغول ارسال پیام به دیگران است؛ حتی اگر خودش نسبت به این پیام آگاه نباشد. […]
نیلوفر منصوری
دبیر گروه گردشگری
بدون شک، نوع پوشش و آرایش ظاهری افراد معرف فرهنگ و عامل موثر برای رشد آن کشور است، ضمن اینکه نحوه لباس پوشیدن نیز در موفقیت اجتماعی بسیار موثر است. هر کسی با لباس پوشیدنش مشغول ارسال پیام به دیگران است؛ حتی اگر خودش نسبت به این پیام آگاه نباشد. لباس از اساس، یک رسانه است. امروزه با انواع جدیدی از پوشش و مدلهای لباس در جامعه مواجه هستیم؛ پوششی که به نظر میرسد نه از فرهنگ ایرانی بلکه با ورود مد و فرهنگ غرب شکل گرفته و بیهیچ چون و چرایی استفاده از آن در جامعه رواج یافته و نشانهها و نمادهای ایرانی از رخت ایرانی، رخت بربسته است.
در روزگاران قدیم که مادربزرگ هایمان پارچه می خریدند و از روی ژورنال های روز اروپا طرحی انتخاب می کردند و خیاطی زبردست هم برایشان با ظرافت خاصی لباس می دوخت تا امروز که انواع و اقسام لباس های شیک و مدرن با طرح های روز اروپا و قیمتهای نجومی اش بازار پوشاک را در قرق خود درآورده است، مد و لباس همیشه جزو بحث های چالش برانگیز مسئولان فرهنگی و اقتصادی کشور بوده و هست. طبق آمارهای موجود، اکثر مراکز پوشاک دنیا در ایالات متحده و کشورهای توسعه یافته قرار دارد اما بیش از ۶۰ درصد لباس های دنیا در کشورهای در حال توسعه تولید میشوند. این موضوعی است که به راحتی در فضاهای مجازی قابل مشاهده است. با گشتی در موبایل و رسانه های اجتماعی، به راحتی می توان در هر گوشه از جهان پاساژگردی کرد و با فرهنگ پوشش و فرهنگ آن جامعه آشنا شد. از سوی دیگر، برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های بسیاری در این زمینه وجود دارد. اما چیزی که قابل اهمیت است خروجی جشنواره ها و نمایشگاه های کشورمان است.
طراحی مد
یکی از مواردی که در این زمینه محسوس است، طراحی است. زیرا در دنیای امروز طراحی مُد، حرف اول را در صنعت پوشاک میزند و بیتوجهی به این موضوع باعث میشود که جوانان به سمت الگوهای غربی سوق یابند. کارشناسان معتقدند حمایت صنعت از دانشگاه اهمیت بسیاری دارد، در واقع یکی از ضعفهای در صنعت پوشاک عدم انطباق صنعت با دانشگاه است ضمن اینکه دانشجویان این رشته جذب بازار کار نمیشوند لذا کارشناسان پیشنهاد میدهند دانشجویان دوران کارآموزی خود را در کارخانههای بزرگ تولیدی لباس بگذرانند.
به گفته دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ما باید هنر طراحی را وارد تولید انبوه و بازار کنیم، عملکرد طراحان ما حاکی از آن است که این اتفاق مهم و این ظرفیت قابل توجه در کشور ما وجود دارد. حمید قبادی توجه بیشتر به طراحی پوشاک در کشور را ضروری خواند و افزود: تغییر ویترینها و عرضه لباس، با ابزار طراحی امکانپذیر است یعنی اگر میخواهیم ویترینهایمان به روز شود، باید الگوهای جدید ایرانی اسلامی، جایگزین الگوهای غربی شود و به هنر طراحی در کشورمان توجه کنیم.
وی با بیان اینکه مد و لباس حوزه بسیار پر دامنه، پر اثر و فراگیری است، تصریح کرد: هر چه بیشتر به این حوزه توجه کنیم، طبعا طرحهای ایرانی در ویترینهایمان جایگزین طرحهای خارجی خواهد شد و دسترسی مردم هم بهتر میشود.
باید سلیقه مردم را به الگوی ایرانی برگردانیم
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است: سوزندوزی، گلدوزی و دوختهای سنتی ایران در بازار پوشاک جایی ندارد، شاهد یک خلا در این حوزه هستیم و متاسفانه الگوبرداری از خارج به الگوهای ایرانی ترجیح داده میشود.
سیده فاطمه ذوالقدر با تاکید بر اینکه باید به فرهنگ اصیل و مد خودمان بازگردیم، افزود: اگر از طریق برگزاری نمایشگاههای لباس به الگوی ایرانی بپردازیم، میتوانیم سلیقه مردم را بازگردانیم، وقتی مردم ببینند تولیدات ایران دارای طراحی و رنگآمیزی زیبا و با صنایعدستی ایرانی انجام میشود، قطعا روی آنها تاثیر خواهد گذاشت.
وی با بیان اینکه، اگر مردم را با پوشاک و طرحهای ایرانی آشنا کنیم و با قیمت مناسب در دسترس قرار دهیم، مردم هم استقبال کرده و به آنها روی میآورند، ادامه داد: هر چه از شرق به غرب میرود اغلب مورد استقبال غربیهاست و آنها به مد و لباس و طراحیهای شرق علاقهمندند.
وی با اشاره به پیشرفت ترکیه در صنعت پوشاک گفت: ما باید بازارهایمان را حفظ کنیم، حیف است، نباید اجازه دهیم کشورهایی همچون ترکیه و چین این بازار را از ما بگیرند.