به گزارش جمله به نقل از ستاد خبری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، در دومین شب از نمایش فیلم‌های تجسمی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، ۲ فیلم بلند مربوط به زندگی ابوالقاسم سعیدی و نیکو پیروسمانی نقاش گرجستانی نمایش داده شد. فیلم «خانه دوست» که به زندگی و آثار ابوالقاسم سعیدی می‌پردازد به کارگردانی محمدرضا […]

به گزارش جمله به نقل از ستاد خبری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، در دومین شب از نمایش فیلم‌های تجسمی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، ۲ فیلم بلند مربوط به زندگی ابوالقاسم سعیدی و نیکو پیروسمانی نقاش گرجستانی نمایش داده شد.
فیلم «خانه دوست» که به زندگی و آثار ابوالقاسم سعیدی می‌پردازد به کارگردانی محمدرضا عینی، نخستین فیلم بخش فیلم‌های تجسمی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی بود که به مدت ۷۰ دقیقه پخش شد.
بخش دوم نمایش فیلم‌های تجسمی به نمایش اثری به نام «پیروسمانی» اختصاص داشت که درباره زندگی نقاش گرجستانی نیکو پیروسمانی به کارگردانی گیورگی شنگلیا بود.
پس از نمایش این فیلم ۱۰۵ دقیقه‌ای، محمدرضا اصلانی در جلسه نقد و بررسی این اثر به تفاوت‌های نقاشی و سینما اشاره کرد و گفت: سینما در واقع دیگری را از آن خود می‌کند اما نقاشی ما را در مقابل خود نگاه می‌دارد. در حقیقت ما در مقابل نقاشی می‌ایستیم و نگاه می‌کنیم در حالیکه سینما ما را با خود می‌برد.
اصلانی شخصیت اصلی فیلم را دارای دیدگاهی فلسفی خواند و گفت: در این فیلم، شخصیت اصلی مانند نظریه لویناس از نگاه می‌گریزد زیرا این فیلم یک پرتره – چهره است که از محدود شدن در اجتماع می‌گریزد و نمی‌خواهد چهره خصوصی‌اش به عمومی تبدیل شود.
اصلانی به سرگذشت پیروسمانی نقاش گرجستانی اشاره و بیان کرد: این فیلم درباره نقاش گرجستانی است که در فقر زندگی کرد و در فقر نیز درگذشت اما پس از مرگ به او افتخاراتی داده شد.
بخش فیلم یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا یکشنبه ۱۴ بهمن ماه همه روزه از ساعت ۱۶ الی ۲۰:۳۰ با نمایش فیلم و نقد و بررسی آثار ادامه دارد.