عملیات اجرایی کریدور زیرگذر کاشان به عنوان بزرگ‌ترین پروژه ترافیکی این شهرستان، در آستانه فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به صورت رسمی آغاز شد. کلنگ‌زنی این طرح عظیم و راه‌اندازی مجدد پروازهای فرودگاه در کاشان در حالی پنجشنبه گذشته با حضور وزیر، نماینده مردم کاشان و آران و […]

عملیات اجرایی کریدور زیرگذر کاشان به عنوان بزرگ‌ترین پروژه ترافیکی این شهرستان، در آستانه فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به صورت رسمی آغاز شد.
کلنگ‌زنی این طرح عظیم و راه‌اندازی مجدد پروازهای فرودگاه در کاشان در حالی پنجشنبه گذشته با حضور وزیر، نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس، فرماندار، شهردار و رییس و اعضای شورای شهر کاشان برگزار ‌شد که مقدمات عملیات عمرانی این پروژه‌ها، مدت‌ها قبل آغاز شده بود.
این پروژه، به طول یک‎هزار و ۸۰۰ متر، شامل محدوده میدان شهید منتظری، میدان ولیعصر(عج) و تقاطع شهید معمار است. اجرای زیرگذر بزرگ کاشان در دو فاز صورت می‌گیرد که در فاز نخست میدان شهید منتظری تا میدان حضرت ولیعصر(عج) و در فاز دوم از مدخل شهر تا تقاطع شهید معمار در فرآیند احداث کریدور قرار می‌گیرد.
مسیرزیرین این کریدور دو لاین دارد، هر لاین دارای مسیر رفت و برگشت و لاین اضطراری برای طرفین است که قبل و بعد از همه تقاطع‌ها امکان ورود و خروج به زیرگذر با رمپ‌هایی به عرض ۵ متر وجود دارد. همچنین کناره‌های بالایی کریدور دارای عرض ۱۲٫۵ متری باند آسفالت شامل مسیر حرکت و لاین توقف و پارک است.
شایان ذکر است، برآورد زمانی این پروژه دو سال در نظر گرفته شده و تأمین هزینه آن نیز شامل ۷۰ درصد منابع غیرنقدی و ۳۰ درصد اعتبارات نقدی است. مهندس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی که باپیگیری و دعوت دکتر ساداتی نژاد نماینده کاشان و آران و بیدگل به این شهر سفر کرد کریدور زیرگذر کاشان را عامل روان‌سازی ترافیک و ارتقای ایمنی عبور و مرور در این شهر دانست و به خبرنگار «جمله» گفت: این پروژه هم موجب می‌شود ترافیک عبوری داخل شهر به راحتی مسیر خود را روان دنبال کند و هم باعث می‌شود شهروندان در معرض آسیب قرار نگیرند. وی، با بیان اینکه در شرایط کنونی هم مردم محلی و هم رهگذران دچار مشکل هستند گفت: تقاطع غیرهمسطح یکی از گزینه‌های مناسب برای حل چنین مشکلاتی است که هم موجب روان‌سازی و ایمن‌سازی می‌شود و هم عامل رونق کسب و کار و زندگی مردم می‌گردد.
وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به عقد قرارداد اجرای این پروژه با قرارگاه خاتم بیان کرد: انتظار می‌رود این پروژه طبق زمان‌بندی اجرا شود. اسلامی در خصوص برنامه حضور خود در فرودگاه کاشان نیز متذکر شد: در فرودگاه کاشان پروازها برقرار شده است و به‌دنبال آن هستیم که پروازهای این مجموعه را توسعه بدهیم و مدیریت وبهره برداری از آن را اصلاح کنیم. وی تاکید کرد: یکی از روش های تکمیل طرح های نیمه تمام، تهاتر با ملک یا دیگر الگوهایی است که در قانون بودجه برای پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران پیش بینی شده  و می توانیم قسمتی از فعالیت ها را بخش خصوصی واگذار کنیم
سهم ۵۹۰ میلیارد ریالی کاشان از بودجه ۹۸
دکتر سید جواد ساداتی نژاد در حاشیه این مراسم به «جمله» گفت: در بودجه سال آینده، ۵۹۰ میلیارد ریال جهت توسعه منطقه کاشان اختصاص یافته است. نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: برای تکمیل جاده کاشان به گرمسار نیز اعتبار ۸۰ میلیارد ریال تعریف شده است که نسبت به سال قبل ۱۴ درصد افزایش یافته است.
ساداتی نژاد تأکید کرد: در کمیسیون تلفیق تلاش شده است که با توجه به محدودیت‌های مالی و شرایط تحریمی وضعیت مطلوب‌تری در حوزه آموزش و پرورش و علم و فناوری به وجود آوریم.
اجرای زیرگذر در این نقطه، یک ضرورت است
سعید ابریشمی‌راد شهردار کاشان نیز در این زمینه گفت: حتی اگر شاهد حجم ترافیک بالایی در این محدوده نبودیم اجرای زیرگذر، امری ضروری به نظر می‌رسید چراکه در حال حاضر در فاصله کمتر از یک کیلومتر در محور قطب راوندی(از تقاطع معمار تا میدان شهید منتظری )، شاهد سه گره ترافیکی هستیم که این اتفاق موجب می‌شود که این محور نقش شریانی خود را از دست بدهد.
وی افزود: نباید از کمربندی به عنوان پروژه مهم برای بهبود حمل و نقل شهری ودرون شهری منطقه صنعتی و دارای موقعیت سوق‌الجیشی ممتاز غافل شد که عزم شهرداری آن است که هر دو پروژه را به خوبی پیش ببرد. شهردار کاشان با اشاره به نظر متخصصان طراحی شهری و ترافیک تأکید کرد: تا جایی که امکان احداث زیرگذر باشد، اجرای روگذر را هرگز توصیه نمی‌کنند، دلیل آن هم، آلودگی صوتی و بصری و البته هزینه‌ بالاتر اجرای روگذر است؛ در صورت تمایل به احداث روگذر به جای زیرگذر، شاهد افزایش ۱۵۰ میلیارد تومانی هزینه اجرای پروژه بودیم.