
محمد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه موزه دفاع مقدس با اشاره به اینکه اکثر روستا ها در پیش از انقلاب از داشتن راه دسترسی محروم بوده اند افزود: در چهل سال گذشته میزان راه های دسترسی روستایی از سه هزار کیلومتر پیش از انقلاب به صد هزار کیلومتر در حال حاضر رسیده است و […]
محمد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه موزه دفاع مقدس با اشاره به اینکه اکثر روستا ها در پیش از انقلاب از داشتن راه دسترسی محروم بوده اند افزود: در چهل سال گذشته میزان راه های دسترسی روستایی از سه هزار کیلومتر پیش از انقلاب به صد هزار کیلومتر در حال حاضر رسیده است و البته ایجاد راه روستایی و بهسازی این راه ها به عنوان یک نهضت در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.
وی با اشاره به وابستگی کشور به پیمانکاران و مشاوران خارجی در پیش از انقلاب ادامه داد: امروز ایران دارای شرکت های قدرتمند فنی، مهندسی و راهسازی است که علاوه بر فعالیت های داخلی پروژه های بین المللی را نیز اجرا می کند.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص توسعه بنادر کشور گفت: ظرفیت بنادر کشور از ۱۹ میلیون تن پیش از انقلاب به ۲۳۳ میلیون تن در حال حاضر رسیده است و صنایع دریایی و دریانوردی ما امروز در اکثر نقاط جهان حضور دارند و با وجود تحریم، نقش خود را در یاری رسانی به سیستم بازرگانی و حمل و نقل کشور ایفا می کنند.
اسلامی با اشاره به فعالیت ۲۵ فروند هواپیما در اوایل انقلاب افزود: هم اکنون ۳۰۰ فروند هواپیما در کشور فعالیت می کنند که در دو دهه گذشته علی رغم همه مزاحمت ها، رشد بیشتری در این بخش داشته ایم و هم اکنون بسیاری از دانشگاه ها، صنایع داخلی و شرکت های قدرتمند کشور قادر به تعمیرات، نگهداری و بهره برداری از هواپیما ها هستند.
وی وابستگی ایران به خلبانانی از دیگر کشور ها را یکی دیگر از مشکلات این بخش در زمان پیش از انقلاب دانست و گفت: هم اکنون آموزش خلبانی، تربیت نیرو های فنی، تولید قطعات و تولید ظرفیت های مربوط به خلق محصولات هستیم و دفاتر طراحی در کشور وجود دارد و ما در این بخش دیگر نیازمند کشور های خارجی نیستیم.
توسعه خطوط ریلی از چهار هزار و ۷۰۰ کیلومتر
اسلامی با اشاره به توسعه خطوط ریلی از چهار هزار و ۷۰۰ کیلومتر به بیش از ۱۱ هزار کیلومتر ادامه داد: استان های ما یکی پس از دیگری در حال بهره مندی از خط راه آهن هستند و اتصال خط آهن به استان گیلان، از پروژه های جدید است که به زودی به بهره برداری خواهد رسید.
وزیر راه و شهرسازی اتصال خط راه آهن جمهوری اسلامی ایران به خطوط ترانزیت کشور های همسایه را از دست آورد های مهم این بخش دانست و گفت: اتصال بخش مهمی از کریدور شمال و جنوب که از طریق دریای خزر و آستارا به آسیای میانه و اروپا متصل خواهد شد، یکی از بزرگترین پروژه های فاخر مهندسی صنعت راه آهن در کشور است.
توانمندی کشور در بخش حمل ونقل جاده ای
و خودرویی
وی در خصوص توانمندی کشور برای تولید داخلی در بخش حمل ونقل جاده ای و خودرویی افزود: ما با برخورداری از ۳۰۹ هزار دستگاه کامیون جزءکشور های نامدار در این بخش هستیم که البته با بهسازی و توسعه قدرت مدیریت شبکه حمل و نقل جاده ای در صدد توسعه سهم خود در این بخش هستیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وابستگی ایران به بهره گیری از کامیون های دیگر کشور ها برای حمل بار به ایران ادامه داد: امروز کامیون های ما در نقاط مختلف اروپا در حرکت هستند و یکی از دستاورد های ما ایجاد قدرت ترانزیت است که به صورت فردی و شرکتی در کشور ایجاد شده است.
حضور ۵۰۰ هزار مهندس مرکز تحقیقات در بخش قوام و دوام ابنیه
وی مرکز تحقیقات در بخش قوام و دوام ابنیه را نیز از دیگر دستاورد های این بخش دانست و گفت: مسایل فنی که امروز در دستور کار است و نظام مهندسی به وجود آمده با حضور ۵۰۰ هزار مهندس سبب ایجاد جامعه مهندسی فاخر در کشور است که این ها از برکات انقلاب اسلامی است.
اسلامی با اشاره به اینکه دانش و تعهد موجود در جامعه مهندسی کشور سبب تاثیرگذاری آن در اقتصاد شده است ادامه داد: بسیاری از صنایعی که امروز در بخش ساختمانی، تجهیزات و ماشین آلات در کشور از آن برخوردار هستیم جزء مواردی است که در گذشته وجود نداشته و ما واردکننده آن ها بوده ایم که سیمان یکی از آنهاست در حالی که ما امروز صادرکننده سیمان و آهن آلات به دیگر کشور ها هستیم.