رئیس دانشگاه علم و فرهنگ یکی از دستاوردهای بسیار خوب انقلاب را در حوزه علم دانست و تصریح کرد: سرعت پیشرفت علم به قدری بالاست که نمیتوان قبل از انقلاب اسلامی را با بعد از آن مقایسه کرد. این دستاوردها را حتی نمیتوان دهه به دهه مقایسه کرد اما اگر مبدا انقلاب را در نظر […]
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ یکی از دستاوردهای بسیار خوب انقلاب را در حوزه علم دانست و تصریح کرد: سرعت پیشرفت علم به قدری بالاست که نمیتوان قبل از انقلاب اسلامی را با بعد از آن مقایسه کرد. این دستاوردها را حتی نمیتوان دهه به دهه مقایسه کرد اما اگر مبدا انقلاب را در نظر گیریم، دهه به دهه شاهد رشد و توسعه علمی کشور هستیم.
سید سعید هاشمی به برخی دستاوردها در حوزه علمی و فناورانه پرداخت و گفت: شرکتهای دانشبنیان نشان دادهاند که تبدیل ایده به دانش و فناوری و بعد ثروت، در کشورمان امکانپذیر است؛ اگر چه این موضوع کمی با کندی پیش میرود اما حرکت ما به این سمت و سو در یک دهه آینده، تبدیل علم به ثروت و کمک آن به جامعه را به دنبال خواهد داشت؛ با این وجود تناقض در حرف و عمل مسئولان وجود دارد و لازم است در جهت تزریق امید به جامعه، امید به آینده را با مصداق عملی نشان دهیم.
وی تشریح کرد: در دهه ۶۰ دانشگاهها به لحاظ کمی توسعه پیدا کرد. همچنین در دهه ۷۰ شاهد این هستیم که توسعه کمی دانشگاهها در کل کشور و در سطوح مختلف استانی محقق شده و در اکثر شهرهای بزرگ و کوچک یک مجموعه دانشگاهی را به لحاظ کمی دارا هستیم، که این موضوع به ارتقای فرهنگ در جامعه کمک کرده است.
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ یادآور شد: اگر مجموعه افراد تحصیل کرده در دهههای ۶۰ و ۹۰ را در نظر گیریم، الان در دهه ۹۰ در اکثر خانوادهها یک یا چند فرد تحصیل کرده هستند؛ بنابراین میتوان گفت دانشگاهها از بعد مسئولیت اجتماعی، نقش مؤثری را در قبال جامعه ایفا کردهاند.
هاشمی با اشاره به اینکه شتاب علمی مجموعههای دانشگاهی در دهههای ۸۰ و ۹۰ بیشتر شده است، گفت: به نظر میرسد بسترسازی خوبی در دهههای ۶۰ و ۷۰ انجام دادیم. ساختارهای مناسب را فراهم کردیم و توانستیم شتاب علمی خوبی در دهه ۸۰ و شتاب علمی بسیار بهتری را در دهه ۹۰ شاهد باشیم.
وی افزود: در حال حاضر بین کشورها به لحاظ رشد علمی در رده بالایی قرار داریم. تولید مقالات و دانش فنی ما مناسب بوده و درصد تبدیل علم به ثروت، قابل قبول است. شرکتهای دانشبنیان نشان دادهاند که تبدیل ایده به دانش و فناوری و بعد ثروت، در کشورمان امکانپذیر است و اگر چه این موضوع کمی با کندی پیش میرود، حرکت ما به این سمت و سو در یک دهه آینده تبدیل علم به ثروت و کمک آن به جامعه را به دنبال خواهد داشت.
به دانشگاهها بیشتر توجه شود
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ تأکید کرد: انتظار ما این است که مجموعه حاکمیت توجه بیشتری به دانشگاهها نشان دهد؛ از طرفی دانشگاهیان هم خودشان را به بدنه جامعه نزدیک کنند و مسائل را بفهمند. اگر مسئلهمحور جلو برویم، آنچه میخواهیم را به دست خواهیم آورد. تاکنون دستاوردهای ما بر اساس یک فرآیند پلکانی جلو رفته و ما را امیدوار میکند در آینده نه چندان دور به آنچه کشورهای پیشرفته به آن رسیدهاند، دست پیدا کنیم.
هاشمی درباره عرصههایی که کمتر به آنها پرداخت شده، اظهار کرد: یکی از این موضوعات بحث کارهای پژوهشی مسئلهمحور است؛ مثلاً وقتی ظرفیت ۱۰۰ هزار دانشجوی دکترا و چند برابر این رقم دانشجوی ارشد در کشور وجود دارد، باید حل مسائل مختلف در بخشهای صنعت، کشاورزی و خدمات را از آنها بخواهیم. دانشجو چه بخواهیم چه نخواهیم پایاننامه خود را به اتمام میرساند اما بهتر است که این پایاننامه به مسائل روز جامعه ما گره بخورد.
وی توضیح داد: جهاد دانشگاهی به جهت آن که مجبور است هزینههای خود را بر اساس درآمدهای خود تنظیم کند، ناچار است به سمت پژوهشهای کاربردی برود. این پژوهشها کارفرما دارند و کارفرما حاضر است بابت مسئله خود پول بپردازد. این سمت و جهتی است که باید مورد توجه تمام دانشگاهها قرار گیرد. البته انجام پژوهشهای بنیادی و حرکت در مرز دانش هم باید مورد توجه قرار گیرد که معمولاً در دانشگاههای دنیا سهم کمتری را به خود اختصاص داده است. حاکمیت یا مجموعههای سرمایهگذار باید روی پژوهشهای بنیادی سرمایه گذاری کنند تا نتیجه آن را در سالهای آینده برداشت کنند./ایسنا